تعمیر کمپرسور

تعمیر کمپرسور اسکرو برقی و صنعتی تمامی برندهای خارجی و داخلی ، تعمیرات انواع کمپرسورهای دیزلی اینگرسولرند ، اطلس کوپکو ، کمپیدرو ، ایرمن ژاپن

باید ها و نباید های حین استفاده از کمپرسور هوا

  • عدم اجازه دسترسی به کمپرسور توسط افراد غیر متخصص و غیر مسئول و تعیین اپراتور متخصص جهت بهره برداری از کمپرسور
  • داشتن لباس کار ، کفش و کلاه ایمنی حین کار با اجزا و تشکلات کمپرسور
  • دقت ، صبر و حوصله حین استفاده از دستگاه های پنوماتیکی بعلت حساس بودن دستگاه ها کوچکترین بی دقتی و بی حوصلگی منجر به خسارات مالی و جانی بسیاری میگردد.
  • در هنگام انجام بازدید های دوره و سرویس و بازرسی دستگاه در وهله اول از خالی بودن مخزن و تخلیه کامل هوای دستگاه و قطع بودن برق اصلی دستگاه اطمینان حاصل فرمائید.
تعمیر کمپرسور اسکرو
  • در حالت آماده به کار دستگاه از هر گونه کار از قبیل تعویض تسمه ، تعویض اتصالات خودداری شود.
  • در حین استارت کار دستگاه فاصله مجاز از نقاط حساس رعایت شود.
  • کپسول آتش خاموش کن بایستی در دسترس و نزدیکی کمپرسور واقع گردد تا در صورت وقوع حوادث احتمالی نسبت به اقدام سریع خاموش کردن آتش اقدام شود.

با توجه به نکات اشاره شده فوق الذکر در صورت رعایت این موارد از خرابی های ناگهانی دستگاه جلوگیری شده و در صورت سرویس دستگاه بصورت منظم و دوره ای که در همین مطلب به آن اشاره خواهد شد  در ایده آل ترین شرایط ممکن استفاده استفاده از کمپرسور مقدور خواهد بود.

کمپرسور اسکرو در ظرفیت های مختلف – کلیک نمایید 

ضمانت و رضایت مشتری

با توجه به استفاده از قطعات با کیفیت مطلوب Rotor Comp  آلمان  ، VMC  ایتالیا ، GHH Rand  و ارایه خدمات پس از فروش بموقع و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مشتریان و با ارج نهادن به درخواست مشتریان گرامی بیشترین دوره زمانی ضمانت پس از فروش در صنعت هوای فشرده کشور بمدت 18 ماه یا معادل 2000 ساعت کارکرد همواره تلاش نموده ایم رضایت مشتریان را به همراه داشته باشیم .

تعمیر کمپرسور

مهم ترین و پیش پا افتاده ترین مساله در تعمیر کمپرسور مربوط به روغن و روغن فیلتر کمپرسور میباشد.

معمولا دیده می شود که روغن هیدرولیک ۶۸ بجای روغن کمپرسور اسکرو استفاده می شود لازم به توضیح است در نگاه اول در دیتا شیت روغن همه چیز برابر است ولی نکته در اینجاست که روغن کمپرسور اسکرو حاوی ماده ضد کف می باشد Anti Foam که در روغن هیدرولیک نیست و باعث عدم کف نمودن روغن در زمان استارت دستگاه و از جامپ کردن واحد هواساز جلوگیری می کند بارها دیده شده است وجود کف در فیلتر روغن باعث از کار افتادن فیلتر سپراتور  و خروج روغن از کمپرسور به درون خط تولید شده است لذا توصیه می شود از روغن مخصوص کمپرسور ( کلیک کنید )  بجای روغن هیدرولیک استفاده شود و استفاده از روغن هیدرولیک ریسک بالایی را در دماهای بالا و زمان استارت دارد.

تعمیرات کمپرسور

نکات ذیل درباره تعمیرات اولیه و ابتدائی کمپرسور میباشد که با داشتن دانش فنی راجب کمپرسور و تکنولوژی هوای فشرده میتوان با بررسی اشکالات اولیه دستگاه تا حد زیادی از مشکلات ابتدائی را حل و مجددا دستگاه را راه اندازی کرد.

1- هوادهی کافی نیست و فشار به حد تنظیم شده نمی رسد .

علت : فیلتر هوا گرفته است – فیلتر سپراتور کثیف است – آنلودر معیوب است – شیلنگ های هوا نشتی دارد – تسمه ها محکم  نیست – مصرف کارخانه بیشتر از ظرفیت دستگاه می باشد .

2- فشار کمپرسور بیش از حد بالا می رود .

علت : پرشر سوئیچ معیوب است – پرشر سوئیچ از تنظیم افتاده – آنلودر معیوب است – سولونوئید ولو خراب است .

3- کمپرسور زیر بار نمی رود .

علت : پرشر سوئیچ معیوب است – سولونوئید ولو کثیف است – پیستون داخل آنلودر گیر کرده – فشار مورد نظر جهت حرکت دادن پیستون آنلودر کم است – بوبین شیر برقی سوخته است .

4- روغن همراه هوا بیش از اندازه است و دستگاه روغن کم می کند .

علت : تنظیم M . P . V بسیار پایین است – فیلتر سپراتو معیوب است – چک ولو خراب است – مسیر اسکاوینچ لاین گرفته شده است – روغن استفاده شده مناسب دستگاه نیست – روغن اضافی ریخته شده است .

5- کمپرسور بیش از حد گرم می کند . دمای هوای خروجی 100 درجه یا بیشتر است .

علت : مقدار روغن دستگاه کافی نیست – خطوط انتقال روغن بسته است – فیلتر روغن یا سپراتور کثیف است – سیستم خنک کاری (فن) کار نمی کند – حجم اتاق کمپرسور کافی نیست – واحد هواساز مشکل دارد .

6- دستگاه بعد از STAND BY مجددا روشن نمی شود .

علت : در کمپرسور های آنالوگ ، یا تایمر استند بای خراب است یا پرشر سوئیچ فرمان وصل نمی دهد ولی در کمپرسور های دارای سیستم هوشمند PLC  مشکل از سنسور فشار یا خود PLC  می باشد .

سرویس کمپرسور

پس از انکه دستگاه به مدت 800 ساعت کارکرد باید روغن رو عوض کرد . چنانچه کمپرسور در شرایط نامساعد کار کرده باشد یا بمدت زمان دراز بی کار مانده باشد ممکن است تعویض روغن زودتر لازم گردد . زیرا مرغوبیت روغن نه تنها بر اثر کارکرد دستگاه بلکه بمرور زمان نیز رو به زوال می رود تعویض به موقع عاملی است که از تجمع کثافات و لجن و ترکیبات اکسیده پیشگیری می کند .

احتیاط : مراقب باشید که سطح روغن کمپرسور هیچگاه بالاتر از خط فوقانی میله نشان دهنده روغن نباشد . فقط در صورتی روغن اضافه ریخته شود که سطح روغن به پایین خط زیرین میله نشان دهنده روغن رسیده باشد . ضمن ریختن روغن کمپرسور باید خاموش و عاری از فشار باشد .

جهت تعویض روغن میبایست درپوش شیر فلکه زیر مخزن رسیور را باز نمایید سپس شیر فلکه را باز کنید تا روغن خارج گردد . دقت کنید دز زمان تعمیرات کمپرسور روغن موجود در مخزن رسیور و در لوله ها و کولر روغن کاملا خالی گردد . پس از آنکه تعمیر کمپرسور کاملا از روغن خالی شد ، درپوش تخلیه را به جای خود بگذارید و مراقب باشید که محکم باشد . زمان تعمیر کمپرسور چنانچه پیش از تخلیه روغن ، کمپرسور مقداری کار کرده باشد بیشتر رسوبات بجای آنکه ته نشین شود در روغن معلق خواهند بود بنابراین آسانترین تخلیه خواهد بود .

تعمیر کمپرسور

سرویس کمپرسور شامل :

  • تعویض روغن کمپرسور
  • تعویض فیلتر سپراتور کمپرسور
  • تعویض فیلتر هواکش کمپرسور
  • تعویض فیلتر هیدرولیک کمپرسور
  • تعویض فیلتر روغن موتور ( کمپرسور دیزلی )
  • تعویض فیلتر گازوئیل ( کمپرسور )
  • آچارکشی و سفت کردن تسمه ها
  • تنظیمات کمپرسور …
کمپرسور تبریز
کمپرسور اسکرو

توصیه های لازم جهت راه اندازی کمپرسور اسکرو

1- قبل از روشن نمودن دستگاه مقدار روغن موجود در مخزن را توسط نشان دهنده روغن کنترل نمایید .

2- قبل از استارت دستگاه ، کلیه درب های دستگاه را بسته و آب بندی آن ها را کنترل نمایید .

3- شیر خروجی کمپرسور را باز نموده تا دستگاه به شبکه هوای فشرده وصل شود .

4- چناچه به هر دلیلی الکتروموتور تعویض شده باشد لازم است جهت چرخش آن کنترل و در صورت خلاف بودن  سریعا از طریق stop اضطراری خاموش و اصلاح گردد .

قابل ذکر است حداکثر زمان چرخش اکتروموتور در جهت خلاف 2 ثانیه بوده و تجاوز از این حد می تواند خسارت بسیار سنگینی به کمپرسور وارد نماید .

توضیح : برای خاموش کردن ، کمپرسور را در حالت unload  قرار داده و بعد شصتی stop را فشار دهید .

تذکر : برای استارت مجدد دستگاه پس از خاموش شدن باید صبر کنید تا هوای رسیور از طریق آنلودر کاملا تخلیه شده سپس اقدام نمایید .

شناسایی اجزای کمپرسور اسکرو

توجه! شناخت کامل قطعات کمپرسور و نحوه عملکرد دستگاه باعث افزایش راندمان دستگاه خواهد بود .

1- الکتروموتور اصلی (main Electro motor) :

توان لازم جهت به چرخش در آوردن واحد هواساز (airend) را تامین و توسط پولی و تسمه یا کوپلینگ به واحد هواساز منتقل می نماید .

2- واحد هواساز (Airend) : از نوع پیچی با پاشش روغن می باشد که نیروی محرکه آن موتور الکتریکی است که از طریق تسمه به آن منتقل می گردد . در داخل این نوع واحد هواساز یک جفت Rotor قرار داده شده که با حرکت دورانی خود هوا را فشرده می نمایند و عمل خنک کاری آن توسط روغن انجام می گیرد .

3- شیر کنترل هوای ورودی (unloder) : این مجموعه روی واحد هواساز تعبیه شده است و با باز و بسته کردن دریچه ورودی هوا مقدار هوای ورودی به داخل واحد هواساز را تنظیم می نماید . درحالت بی باری (unloder) فشار پشت پیستون آنلودر از یک طرف و هوای داخل رسیور که از طریق سولونوئید ولو به محفظه پشت فنر آنلودر متصل شده است از طرف دیگر مانع باز شدن دریچه ورود هوا به داخل واحد هواساز می شود . با قرار دادن کلید در حالت زیر بار یا load به سولونوئید ولو از طریق پرشر سوئیچ یا plc فرمان رسیده و با باز شدن مسیر دیگر سولونوئید ولو شیر کنترل هوای ورودی باز شده بدین ترتیب واحد هواساز شروع به مکش می نماید .

4- فیلتر هوای ورودی (Air Filter) : فیلتر ورودی هوا از نوع خشک بوده و در آن جداسازی ذرات معلق موجود هوا تا (10 میکرون) صورت می گیرد .

5- سیستم تسمه سفت کن اتوماتیک : این سیستم به منظور انتقال حداکثر قدرت الکتروموتور به واحد هواساز ، افزایش عمر مفید تسمه ، به حداقل رساندن لغزش تسمه و بالاخره صرفه جویی در وقت به هنگام تعویض تسمه بر روی دستگاه نصب می شود .

6 و 7 – پولی واحد ساز و الکتروموتور : این پولی ها از نوع  Taper lock Bush بوده و به آسانی نصب و پیاده کردن می باشد .

8- تسمه (Belt)

9- شاسی (Chssis)

10- لرزه گیر یا پایه موتور

11- چک ولو (scarenge) : این شیر وظیفه جلوگیری از برگشت روغن مکیده شده از ته فیلتر سپراتور به داخل واحد هواساز را بر عهده دارد .

12- رسیور (seprator tank univer) :هوای فشرده ای که از واحد هواساز خارج می شود به همراه روغن وارد رسیور شده و پس از برخورد به زیر سپراتور بخش قابل توجهی از روغن همراه هوا جدا شده و بخش عمده ای از روغن باقی مانده در هوا توسط لوله اسکاوینچ لاین مجددا به داخل سیستم بر می گردد و مقدار بسیار ناچیزی در حدود 5 pmm از روغن به همراه هوا از کمپرسور خارج می شود که در صورت نیاز می توان به نصب تجهیزات لازم درصد آن را تا حد بسیار زیادی کاهش داد .

13- شیر یکطرفه یا (مینیموم پرشر ولو) : ذخیره هوا به مقدار یک الی دو بار در استارت اولیه دستگاه جهت عملکرد قسمت پنوماتیک . موقع کار در حالت زیر بار load ذخیره هوا تا فشار 4/5 الی 5/5 بار جهت برقراری جریان روغن در هنگام خاموشی دستگاه این شیر به عنوان چک ولو عمل می نماید .

14- سنسور فشار خط : در کمپرسور های با سیستم هوشمند عمل اتوماتیک دستگاه را به عهده دارد .

15- سنسور فسار رسیور : برای جلوگیری از خطرات ناشی از افزایش فشار می باشد .

16- چشمی روغن : به منظور اطلاع از سطح روغن موجود در رسیور از این چشمی استفاده می شود .

17- دریچه روغن : این دریچه به منظور شارژ نمودن روغن کمپرسور می باشد .

18- سوپاپ اطمینان : این قطعه جهت تخلیه خودکار هوای  داخل رسیور ، هنگامی که فشار داخل رسیور به دلایلی بالا رفته باشد تعبیه شده است .

19- شیر تخلیه رسیور : این شیر به منظور تخلیه روغن استفاده شده است .

20- سپراتور : فیلتر سپراتور در داخل رسیور قرار می گیرد و عمل جداسازی روغن و هوا را انجام می دهد .

21- رادیاتور هوا و روغن (سرد کن) : جنس این رادیاتور آلومینیوم بوده و از دو قسمت مجزا تشکیل شده که یک قسمت کار خنک کاری روغن و قسمت دیگر خنک کاری هوای خروجی را انجام می دهد .

22- فیلتر روغن : روغن خروجی از شیر ترمو استاتیک از فیلتر روغن عبور کرده و پس از تصفیه وارد واحد هواساز می گردد .

23- پرشر سوئیچ (اتوماتیک) در کمپرسور های سیستم آنالوگ : برای تنظیم حداقل و حداکثر فشار مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی تنظیم آن 1- تنظیم حداکثر فشار 2- تنظیم حداقل فشار ، بعنوان  مثال اگر شماره 1 بر روی رنج 10 و شماره 2 بر روی رنج 20 تنظیم شود ، دستگاه  در فشار 10 بار unload و با 2 بار اختلاف یعنی 8 بار مجددا load  خواهد شد .

تعمیر کمپرسور اسکرو
تعمیر کمپرسور برقی
جدول سرویس زمان بندی شده | تعمیر کمپرسور
کاری که باید انجام شود روزانه هر 200
ساعت
هر 500
ساعت
هر 800
ساعت
آب ته نشین شده از مخزن را خارج نمایید ****
مقدار گازوئیل را کنترل نمایید ****
مقدار روغن داخل مخزن رسیور را کنترل کنید ****
مقدار آب داخل رادیاتور را کنترل کنید ****
مقدار روغن موتور را کنترل نمایید ****
بازدید دستگاه ****
صافی هوای ورودی موتور را کنترل کنید ****
صافی هوای ورودی کمپرسور را کنترل نمایید ****
کار کردن سوپاپ اطمینان کمپرسور را کنترل نمایید ***

آموزش تعمیر کمپرسور

کمپرسور در هنگام تحویل دارای روغن ویژه کمپرسور میباشد که برای 50 ساعت کارکرد کافی است . موتور نیز دارای روغن میباشد که برای 250 ساعت کارکرد کار کافی است .

پیش از بکار انداختن یک کمپرسور نو ، همواره سطح روغن را بررسی کنید چنانچه به هر دلیلی از روغن خالی شده باشد باید پیش از آنکه بکار انداخته شود با روغن تازه پر شود .

تعمیرات کمپرسور صنعتی

تذکر : زمان تعمیر کمپرسور وقتی کمپرسور دارای فشار می باشد از شل کردن شیلنگها و درپوش ها جدا خوداری نمایید .

وظیفه اصلی فیلتر سپراتور بعنوان جدا سازی هوا و روغن هوای فشرده کمپرسور میباشد . ساختمان اصلی فیلتر سپراتور کمپرسور از دو طرف الیاف میکرو فایبر گلاس ( کاغذ مخصوص فیلتر کمپرسور ) که از حساسیت بالایی برخوردار میباشد .

فیلتر سپراتور کمپرسور  از نوع داخل تانکی و نوع پیچی یا کاتریجی میباشد .

مواقع خرید و سفارش فیلتر به فشار کاری کمپرسور دقت نمایید ، معمولا اکثریت کمپرسور فشاری بین 7 تا 9 بار دارند و در بعضی مواقع فشار کمپرسور ها 13 بار و 14 بار میباشد .

فیلتر سپراتورهای فشار قوی معمولا 21 بار میباشند .

تعمیر کمپرسور دیزلی
سرویس کار کمپرسور
سرویس کار کمپرسور