4.5/5 - (10 امتیاز)


عیب یابی کمپرسور اسکرو 

از آنجایی که مشکلات کمپرسور می تواند منجر به ساعت ها (یا حتی روزها !) توقف کار شما و تلف شدن زمان و هزینه شما شود، ما در بادرو کمپرسور با تجربه عیب یابی و تعمیر صدها کمپرسور اسکرو در طول سالیان متوالی، در این مقاله به طور کامل و دقیق عیب‌یابی اصولی و رایج‌ترین مشکلات ممکن برای کمپرسور اسکرو و راه‌حل‌های آنها را شرح میدهیم و امیدوارم که محتوا این صفحه به شما در عیب یابی کمپرسورتان کمک کند.

به جرئت میتوان گفت راهنمای عیب یابی کمپرسور اسکرو ارائه شده در این صفحه، سریعترین راه برای گرفتن نتیجه و حل مشکل کمپرسور شما می باشد.

شرکت بادرو کمپرسور، با بیش از نیم قرن تجربه  با کادری کاملا مجرب و آموزش دیده آماده‌ی ارائه‌ هر نوع خدماتی از جمله طراحی، ساخت، عیب یابی، تعمیر، نصب و همچنین راه اندازی انواع مختلف کمپرسور پیستونی و اسکرو می‌باشد.

عیب یابی کمپرسور اسکرو

روشن نشدن کمپرسور اسکرو و روش های حل آن

یکی از رایجترین مشکلات و عیب کمپرسور اسکرو، این است که شما دکمه سروع را فشار میدهید اما هیچ اتفاقی نمی افتد، عمده ترین دلایل این مشکل موارد زیر می باشد:

  • قطع بودن جریان برق
  • پریدن فیوز در مدار کنترل
  • اضافه بارهای موتور خاموش یا تنظیم نشده است
  • شل بودن سیم های ورودی یا برق
  • ولتاژ پایین به واحد
  • سوئیچ دما معیوب
  • خاموش شدن کلید دما
  • خاموش شدن کلید فشار قوی

موارد زیر شامل راه حل هایی برای حل مشکل روشن نشدن کمپرسور اسکرو می باشد:

  • منبع تغذیه را از نظر ولتاژ کافی بررسی کنید.
  • فیوزها را چک کنید
  • مطمئن شوید که تمام سیم های برق در اتصالات محکم هستند.
  • منبع ولتاژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای راه اندازی سیستم، قدرت الکتریکی به اندازه کافی بالا است.
  • کلید دما را برای عملکرد صحیح بررسی کنید.
  • فشار سیستم را بررسی کنید

دلایل نشتی روغن کمپرسور و راه حل آن

روغن کاری مناسب برای یک کمپرسور اسکرو کاملاً ضروری است. اگر سطح روغن خیلی پایین باشد یا مخزن روغن خشک شود، به سرعت با کمپرسور هوای آسیب دیده مواجه خواهید شد. کارکرد بدون روغن به هواساز آسیب می رساند و منجر به تعمیرات پرهزینه می شود.

نشت روغن ممکن است به صورت یک حوضچه آشکار در زیر کمپرسور ظاهر شود، یا ممکن است به سادگی متوجه شوید که روغن آنقدر که باید دوام نمی آورد. این بیشتر به دلیل:

  • مهر و موم و واشر فرسوده
  • خطوط یا مخازن نفت آسیب دیده است
  • اتصالات یا اتصالات شل
  • فیلترهای روغن معیوب
  • پر کردن بیش از حد مخزن روغن

آنچه شما می توانید انجام دهید:

  • تمام مهر و موم ها، واشرها، اتصالات، اتصالات و سایر عناصر سیستم روغن را از نظر علائم سایش، ترک یا آسیب بررسی کنید و قطعات فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید.
  • روغن را عوض کنید و یک فیلتر روغن تازه نصب کنید.
  • تمام دستورالعمل های اپراتور را برای تعویض روغن دنبال کنید و از پر کردن مخزن روغن زیاد خودداری کنید

عیب: فشار اگزوز کمپرسور هوا خیلی کم است

فشار را قبل و بعد از جداسازی چک کنید.
بررسی کنید که آیا خط لوله گاز نشتی دارد یا خیر. بررسی کنید که آیا شیر پروانه ای کاملا باز است یا خیر.
بررسی کنید که آیا رگولاتور ورودی هوا به طور عادی کار می کند یا خیر. بررسی کنید که آیا شیرهای برقی 3SV و 8SV نشتی دارند یا خیر.
بررسی کنید که آیا سوئیچ فشار IPS نیاز به تنظیم مجدد دارد یا خیر.

عیب: دمای اگزوز کمپرسور هوا خیلی بالاست

فن خنک کننده سیستم خنک کننده خود بدن را بررسی کنید تا ببینید آیا می تواند به طور عادی کار کند یا خیر.
بررسی کنید که مجرای هوای کولر توسط مواد خارجی مسدود نشده باشد. در صورت وجود مشکل باید به موقع رفع شود.
مقدار و مشخصات روغن روانکار را بررسی کنید. اگر سطح روغن روانکار زیر خط قرمز است، باید روغن اضافه کنید. برای اطمینان از کاربرد فرآورده های نفتی.
فیلتر هوا را چک کنید. ناخالصی های بیش از حد نیز بر کنترل دمای گاز خروجی تاثیر می گذارد. به طور کلی، فرکانس فیلتر هوای نجس و گرفتگی فیلتر روغن بیشتر است.
شیر کنترل حرارتی را بررسی کنید.

عیب: چراغ power on روشن نمی‌شود؟

علت احتمالی

رفع عیب

Emergency stop فشار داده شده است.دکمه emergency را آزاد کنید.
جریان برق به کمپرسور قطع استمسیر برق ورودی را بررسی کنید.
Led مربوط به power on خراب است.لامپ مربوطه را بررسی نمایید.

عیب: چراغ هشدار مربوط به بی متال موتور اصلی روشن شده است یا خطای بیمتال Q1 موتور اصلی. (Themal Motor fault)

علت احتمالی

رفع عیب

بیمتال خراب یا حساس شده است.مقایسه آمپر موتور و آمپر بیمتال
سربندی موتور و یا اتصالات کنتاکتور شل شده است.آچار کشی مجدد
رنج تنظیمی بیمتال از حد استاندارد پایین است.تنظیم بیمتال (0/58 * 1/8 * قدرت موتور)
بعلت آمپر بالای موتور، بیمتال عمل کرده است.آمپر مجاز موتور بدون تسمه بررسی شود (1.7 * kw)
تنظیم فشار کاری بیش از فشار تنظیمی سازنده است.فشار به حالت اولیه سازنده دستگاه تنظیم شود یا تعویض پولی
خرابی بلبرینگ های الکتروموتور و واحد هواسازتعویض بلبرینگ ها و کاسه نمدهای موتور و واحد
سفتی بیش از اندازه تسمه هاسفتی تسمه در حد مجاز تنظیم شود
خرابی بی متالبی متال تعویض شود
کنتاکتورها خوب جذب نمی کند 
موتور سوخته استتعویض موتور

عیب: چراغ هشدار مربوط به بی متا موتور فن روشن شده است یا خطای بیمتال Q2 موتور فن (Thermal fan fault)

علت احتمالیرفع عیب
به علت آمپر بالای موتور، بی متال عمل کرده است.آمپر مجاز موتور فن بررسی شود
خرابی بلبرینگ های الکترو موتورتعویض بلبرینگ ها و رولبرینگ ها
بالانس نبودن پروانه فنپروانه بالانس شود
برقرر نبودن جریان آزاد هوا بر اثر نشت گرد و خاک روی رادیاتباد گرفته شود یا شستشو شود
خرابی بی متالبی متال تعویض شود

عیب: چراغ هشدار مربوط به کنترل فاز روشن شده است. (fault: Rotation)

علت احتمالیرفع عیب
برعکس بودن (جابجا شدن) ترتیب فازهاتنظیمات لازم توسط توسط کنترل فاز انجام شود
ممکن است یکی از فازها قطع باشد / نوسان ولتاژ شبکهشبکه برق اصلاح و تنظیمات کنترل فاز بررسی شود
ایراد کنترل فازتعویض گردد

عیب: چراغ هشدار (علامت آچار) روشن شده است.

علت احتمالیرفع عیب
زمان سرویس فرا رسیده استنسبت به انجام سرویس دستگاه اقدام شود
تنظیم زمان سرویس صحیح نمی باشدتنظیمات لازم توسط کنترل پنل انجام شود.

وضعیت نرمال مربوط به الکتروموتور L.E.D اصلی روشن نمی شود

علت احتمالیرفع عیب
ترتیب فازها درست نیستبررسی و اصلاح کنید
ولتاژ الکتروموتور صحیح نیستبررسی کنید
یکی از فازها قطع می باشدبررسی و اصلاح کنید

عیب: با وجود وضعیت نرمال دستگاه استارت نمی شود.

علت احتمالی رفع عیب
دستگاه در وضعیت AUTO Restart می باشدمنتظر باشید تا فشار خط به حد پایین پرشور سوئیچ برسد.

عیب: فشار به حد بالای تنظیم پرشور سوئیچ نمی رسد یا کمپرسور به طور مداوم کار می کند.

علت احتمالیرفع عیب
مصرف هوا بیش از حد استمیزان مصرف را کم کنید
فیلتر هوای ورودی گرفته استفیلتر را عوض کنید
دریچه ورود هوا به اندازه کافی باز نمیشودسولنوئید ولو را بررسی کنید
فیلتر سپراتور گرفته شده استسپراتور را عوض کنید
فیلتر سپرااتور معیوب استسپراتور را عوض کنید

عیب: Emergency stop

علت احتمالیرفع عیب
دکمه Emergency stop آزاد نشده استدکمه Emergency stop را آزاد و Reset را فشار دهید

محصولات و خدمات مرتبط بادرو

 

عیب: دمای روغن بیش از حد مجاز است / دستگاه داغ می کند. (High temp error)

علت احتمالیرفع عیب
گرفتگی شلنگ ها و اتصالات مربوط به مدار روغنگرفتگی با شستشو رفع شود
گرفتگی داخلی رادیاتور یا کانالهای ایراندگرفتگی با شستشو رفع شود
گرفتگی فیلتر روغن / گرفتگی توسط سوپاپ کله فیلترتعویض فیلتر روغن / بررسی سوپاپ کله فیلتر
کثیفی شبکه رادیاتور و عدم امکان تبادل گرماتوسط فشار باد یا شستشو آلودگی رفع گردد
کم بودن روغنروغن اضافه شود
کار نکردن فنعلت برطرف شود
باز بودن درهای کمپرسوردر کمپرسورهایی که فن و رادیات جدا هستند دربها بسته شود
مشکل اصطکاک air-endرفع شود
خرابی سنسور NTC-10kتعویض شود
ترموستاتیک ولو ایراد داردبررسی و رفع گردد

عیب: دستگاه مدام کار می کند و آنلود نمی شود.

علت احتمالیرفع عیب
هوا دهی دستگاه مشکل دارد.میزان هوا دهی کمپرسور اندازگیری شود.
میزان مصرف بیش از میزان تولید هوای فشرده است.میزان افزایش مصرف برآورد شود.
در مسیر لوله کشی نشتی وجود دارد.نشتی ها برطرف شود.
پرشر سوئیچ گیر کرده است.پرشر سوئیچ اصلاح یا تعویض شود.

 

 

عیب یابی کمپرسور اسکرو
عیب یابی کمپرسور اسکرو

عیب: کمپرسور زیر بار نمی رود یا load نمی شود.

علت احتمالیرفع عیب
فشار بالاتر از حد پایین پرشر سوئیچ می باشد.منتظر باشید تا فشار خط به حد پایین پرشر سوئیچ برسد.
مسیر هوای فرمان آنلودر کنترل شود.شیلنگ مربوط از اتصال باز و خروج هوا بررسی شود.
دمای روغن زیر 20c است.بایستی دما تا 20c بالا رفته سپس لود شود.
مسیر برق به مگنت شیر برقی آنلودر کنترل شود.برق دار شدن مگنت کنترل شود.
قطعات آب بندی آنلودر کنترل شود – ایراد مکانیکی آنلودرقطعات تعمیر یا تعویض شوند.
برد خراب بوده و فرمان لود نمی دهد.تعمیر یا تعویض برد.

عیب: فشار کاری روی مانومتر مخزن زیاد نشان می دهد.

علت احتمالیرفع عیب
فشار بیش از حد رسیورتنظیم پرشر سوئیچ نسبت به فشار خط
خرابی پرشر سوئیچتعویض پرشر سوئیچ

عیب: عدم نمایش دمای روغن / بالا نشان دادن دما

علت احتمالیرفع عیب
خرابی ترمومترتعویض ترمومتر
خارج شدن ترمومتر از محل خودجا اندازی ترمومتر
معکوس بسته شدن سیم سنسور دمارفع شود.

عیب یابی: خطای فشار بیش اندازه رسیور (Pressure switch error)

 
علت احتمالیرفع عیب
خرابی ترانسمیتر یا پرشر سوئیچ مربوط به رسیور کمپرسورتعویض شود
مینیمم گیر کرده استرفع گردد
سپراتور گرفتگی داردتعویض شود
برد plc ایراد داردبررسی تنظیمات setup / رفع ایراد نرم افزاری / تعویض قطعات یا کل برد
برد آنالوگ ایراد داردتعمیر / تعویض شود
تنظیمات رنج صحیح نمی باشدتنظیمات رنج بعمل آید
سیم کشی درست نیستبررسی و اصلاح شود

عیب: روغن همراه هوای خروجی بیش از اندازه است یا کمپرسور روغن کم می کند.

علت احتمالیرفع عیب
خرابی چک ولوتعویض شود
گرفتگی یا خرابی یا استاندارد نبودن فیلتر سپراتوربررسی و تعویض شود
گرفتگی مسیر چک ولوبررسی و رفع گردد
ریختن روغن بیش از مقدار توصیه شدهروغن اضافه تخلیه گردد
از طریق تخلیه آنلودر به داخل کمپرسور تخلیه میشودبررسی چک ولو و مسیر مربوطه / کم کردن روغن و تعویض سپراتور
نشتی اتصالاتبررسی و رفع گردد

عیب: ایراد کنترل فاز

علت احتمالیرفع عیب
برعکس بودن فازهاجابجایی دو فاز
نوسان ولتاژ شبکهبررسی و اصلاح گردد

عیب: نشان ندادن فشار کاری TD1 fault

علت احتمالیرفع عیب
خرابی ترانسمیترتعویض شود
غیرفعال بودن td1فعال شود
عدم اتصال سوکت به ترانسمیتراتصالات برق کنترل شود
نشتی اتصالاتاصلاح شود

عیب: در استارت اولیه فیوز می پرد

علت احتمالیرفع عیب
موتور سوخته استبررسی و اصلاح شود
سیم کشی درست نیستبررسی و اصلاح شود
قطعات برقی ایراد داردبررسی و تعویض گردد
کنتاکتور یا فیوز ایراد داردبررسی و تعویض گردد

عیب: کمپرسور استارت نمی شود.

علت احتمالیرفع عیب
ایراد بردبررسی، تعمیر یا تعویض گردد
ایراد موتوربررسی عملکرد صحیح موتور اصلی

عیب: Low voltage detect

علت احتمالیرفع عیب
جریان برق ورودی از شبکه به دستگاه پایین استاصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد)

عیب: Motor thermistor error

علت احتمالیرفع عیب
دمای موتور اصلی بالا استاصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد)

عیب: Motor therm. Sw. error

علت احتمالیرفع عیب
دمای سوئیچ موتور اصلی بالا استاصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد)

عیب: Temp. Probe disconnect

علت احتمالیرفع عیب
اتصال یک یا دو پراب حرارتی قطع می باشدبررسی و اصلاح شود

عیب: Temp. Probe inverse

علت احتمالیرفع عیب
اتصال سیم پراب حرارتی بصورت برعکس بسته شده استبررسی و اصلاح شود

عیب: Temp. Probe inverse

علت احتمالیرفع عیب
اتصال سیم پراب حرارتی بصورت برعکس بسته شده استبررسی و اصلاح شود

عیب: TD#1 disconnect

علت احتمالیرفع عیب
اتصال ترانسمیتر یک قطع می باشدبررسی و اصلاح شود

عیب: TD#2 disconnect

علت احتمالیرفع عیب
اتصال ترانسمیتر دو قطع می باشدبررسی و اصلاح شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *