5/5 - (6 امتیاز)

واحد مراقبت کمپرسور

یکی از بخش‌های مهمی که شاید در خرید کمپرسور تا به حال به آن توجه نشده،  واحد مراقبت کمپرسور است. از آنجایی که این دستگاه قسمت‌های مهم و تاثیرگذاری در کیفیت و بهینه‌سازی خدمات دارند، در نظر گرفتن تک تک ابزارالات و واحدهای مراقبت آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

در حالت کلی واحد مراقبت کمپرسور یا پنوماتیک یا سیستم‌های مکانیکی از سه بخش بسیار مهم تشکیل شده‌اند که شامل رگلاتور پنوماتیک، فیلتر پنوماتیک و روغن زن پنوماتیک می‌شود.

واحد مراقبت کمپرسور

اصلی‌ترین بخش واحد مراقبت فیلتر است. فیلتر وظیفه دارد که کلیه ذرات موجود در هوا را جدا کند و از ایجاد اختلال در شیرها جلوگیری نماید. این روند موجب افزایش عمر لوله‌ها و فیلتر خواهد شد. در حالت کلی اساس عملکرد بر پایه هوای ورودی و ایجاد شدن حرکت دروانی است. حال این حرکت چه کاربردی دارد. نکته مهم آن است که دروان موجب ایجاد حرکت گریز از مرکز شده و ذرات در انتهای فیلتر رسوب می‌شوند. کلیه این اعمال توسط اتودرین انجام می‌گردد.

بخش بعدی که توجه به آن حایز اهمیت است. شیر فشار می‌باشد. وظیفه اصلی این مرکز، ثابت نگه دارن فشار مرکزی دستگاه است البته انجام این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست. زیرا دو شیر تنظیم موجود است که یکی همراه با دهانه تخلیه است و فشار اضافی بوجود آمده در شبکه را با خارج کردن هوا از بین برده و دیگری بدون دهانه تخلیه است که امکان تخلیه هوا را از بین می‌برد.

توجه به روغن‌پاش در واحد مراقبت کمپرسور یکی از الزامات نگهداری و تعمیر کمپرسور است زیرا اگر روند روغن کاری به درستی انجام نگیرد، هیچ کدام از ابزار وظیفه خود را بدرستی انجام نخواهد داد همچنین موجبات ساییدگی و زنگ زدگی فلزات انجام خواهد گرفت. چرا که زمانی که اصطکاک بیش از حد اتفاق بیفتد و روغن بدرستی در میان وسایل حرکت نکند، طول عمر دستگاه نیز کم خواهد شد.

واحد مراقبت هوای فشرده از جمله مهمترین بخش این کار است. از آنجایی که سیستم‌هایی با مدل پنومانیک بیشتر فلز هستند و ممکن است به دلیل رطوبت یا چربی بیش از حد، دچار مشکل شوند، بهتر است از سیستم مراقبت کمپرسور در بخش هوای فشرده استفاده گردد.

رگلاتور پنوماتیک نیز بخشی است که وجود آن الزامی است زیرا این قسمت هوای وارد شده به کمپرسور باد را تنظیم می‌کند و فشار را به صورت مساوی به بخش‌های دیگر وارد می‌آورد. در صورت ایجاد فشار نا متعارف، سیستم با آسیب‌های جدی روبرو خواهد شد.

قیمت واحد مراقبت کمپرسور

از آنجایی که قیمت‌ها به تغییرات نرخ بازار بستگی دارد، مجموعه بادرو کمپرسور سعی دارد تا جایی که می‌تواند قیمت‌ها را افزایش ندهد اما در حالت کلی قیمت واحد مراقبت کمپرسور به عوامل بسیاری همچون کیفیت ساخت بدنه، نوع فیلتر که نمدی یا فلزی است، مدل ظاهری اجزا، مهمترین بخش که المنت فیلتر است و همچنین میکرون‌بندی کار و برند محصول بستگی دارد.

 مراقبت کمپرسور هوا

موجود بودن این دستگاه در سیستمهای بادی ضروری می‌باشد. واحدهای مراقبت کامل اغلب دارای سه بخش می‌باشند اما واحد مراقبت‌های دو بخشی دارای فشار شکن، فیلتر رطوبت گیر هستند و بصورت تکی نیز در بازار موجود هستند. از واحدهای مراقبت دو  بخشی اغلب جهت ماشین‌آلات و ابزارآلاتی که احتیاج به روغن نداشته باشند، به کار می‌روند. واحدهای مراقبت از اجزایی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم تشکیل شده است:

فیلترهای رطوبت

هوایی که از کمپرسور هوا ارسال می‌شود معمولا دارای رطوبت است و عامل رطوبت بزرگ‌ترین و مهمترین دشمن ابزارهای بادی بوده است. فیلترهای  رطوبتی، از انتقال دادن آب به همراه هوا به قسمت داخل ابزارهای بادی پیشگیری می‌نماید. و همواره مخازن فیلترهای رطوبتی را تخلیه می‌نماید.

واحدهای فشار شکن

هوای فشرده شده‌ی خروجی از دستگاههای کمپرسور هوا پیش از ورود به ابزارهای بادی بایستی دارای فشار مشخصی باشند. تنظیم کردن حجم ورودی از این هوای فشرده به عهده‌ی فشار شکن می‌باشد. ابزارهای بادی که با فشار هوای PSI90 می‌باشند، اغلب بیشترین راندمان را خواهند داشت.

واحدهای روغن

وظیفه‌ی این قسمت در کمپرسورهای هوا، تزریق نمودن روغن به داخل ابزارهای بادی می‌باشد. موجود بودن روغن جهت روان‌کننده‌ی حرکتی، به عنوان عامل کاهش‌خوردگی ویا کم نمودن هرگونه اصطکاک مابین قطعه‌های ابزارها و ماشینهای مکانیکی ضروری هستند. چنانچه ابزارآلات بادی دارای روان‌کننده‌ی روغن نباشد سریعا دچار خرابی و فرسودگی خواهند شد. رویه‌ی روغن‌کاری در چنین سیستمهایی به این شکل است که این عمل به داخل دستگاه انجام می‌شود.

دستگاه رطوبت گیر کمپرسور جهت حذف کردن قطره‌های آب از هوای خارج شده از مخزن هوای فشرده است. هوای درون مخازن کمپرسور قطرات ترکیب شده‌ی زیادی دارند و در مخازن همه‌ی کمپرسورها  آب جمع می‌گردد. که این آبها همراه با هوای مرطوب وارد خطوط انتقال هوا می‌گردد و موجب می‌شود قطعه‌های صنعتی و دستگاههای پنوماتیک آسیب ببینند. جهت از بین رفتن کامل قطره‌های آب و رطوبت موجود بایستی از درایر کمپرسور (Dryer) استفاده نمود. رطوبت گیر با سرد نمودن هوا پیش از ورود به پمپهای باد موجب جدا گشتن قطرات آب می‌گردد.

هوای وارد شده به این دستگاه تا دمای 3 درجه‌ی سانتیگراد سرد می‌گردد و قطره‌های آب را ته نشین می‌کند سپس آب جدا شده به شکل زمان بندی از قسمت زیر مخزن خارج می‌گردد. ساختار بدنه‌ی رطوبت‌گیر به شکلی می‌باشد که به سادگی درهای محافظ بازگشته و میکروفیلترها براحتی عوض می‌گردد. تعیین اندازه‌ی درایر در راندمان و کارایی دستگاه اثر مستقیم داشته است. چنانچه رطوبت‌گیر صحیح انتخاب نگردد و ضعیف و کوچک باشد موجب گرم شدن بیش از اندازه‌ی درایر و کم شدن کارآیی می‌شود. در نتیجه رطوبت به طور کامل از سیستم هوای فشرده حذف نمی‌شود.

دستگاه رطوبت گیر تا میزان 16 بار هوای وارد شده را ساپورت می‌نماید و میزان حجم هواهای وارد شده 100 مترمکعب در ساعت می‌باشند و اندازه‌ی شیرهای اتصال 1/2 است. برق مورد نیاز جهت دستگاه تک فاز شهری می‌باشد.

برای تعیین اندازه‌ی دقیق رطوبت گیرها می‌توانید از ضرایب تصحیح ذکر شده  در پایین استفاده نمایید.

سایز درایر = حجم هوای کمپرسور / ضریب تصحیح دما محیط / ضریب تصحیح فشار کاری/ضریب تصحیح دمای هوای ورودی به درایر

به طور مثال یک کمپرسور 2000 لیتری را در نظر داشته باشید که در دمای محیط 30 درجه‌ی کار می‌نماید، دمای هوای وارد شده به درایر 40 درجه‌ی سانتیگراد می‌باشد و فشار کاری 6 بار می‌گردد.

واحد مراقبت کمپرسور
7

محصولات مرتبط بادرو