4.8/5 - (6 امتیاز)

روغن هوای فشرده

کیفیت روغن در هواساز  کمپرسور اسکرو Oil inject در سالم ماندن روتورها و هواساز اهمیت فراوانی دارد. روغن کمپرسور در صورتی مفید و موثر واقع خواهد شد که در برابر شرایطی همچون، رطوبت، گرمای بیش از حد، اکسیداسیون و هوا مقابله کند. از آب بتوان آن را جدا کرد. حتی روغن باید به نحوی باشد که از زنگ زده شدن کمپرسور اسکرو و قطعات داخلی آن نیز جلوگیری کند. در مقابل هوای فشرده مقاومت خوبی از خود نشان دهد و بتواند هوای اضافی را خارج کند. همچنین پارامترهای ویسکوزیته و سیالیت خود را در دمای پایین حفظ کند. معمولا روغن کمپرسور اسکرو در کمپرسورهای اسکرو Oil inject از روغن هیدرولیک بهران با گرید H46  مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از لوازم مورد نیار می‌باشد.

کمپرسور هنگام استفاده از روغن هر ۴۰۰ ساعت یکبار به تعویض و بررسی روغن نیاز دارد. با استفاده از روغن که طبیعی نباشد نیز، باید هر ۱۰۰۰ ساعت آن را تعویض کنید. حواستان باشد که روغن کمپرسور یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که دستگاه محال است بدون آن کار کند.

زیرا در کمپرسور که اویل اینجکت یا همان OIL INJECT است به دلیل اتفاق‌هایی که بین قطعات متحرک و اصطکاک میان ابزار و روان کاری بیرینگ‌ها و روتورها می‌افتد، باید روغنی مناسب انتخاب شود تا به بالا بردن راندمان و کیفیت کار دستگاه کمک کند. به همین دلیل شما به عنوان یک خریدار موظف هستید تا همیشه برای دقیق‌ترین نیازهای تغییر روغن به راهنمای عملکرد کمپرسور خود رجوع کنید.

قطعات کمپرسور اسکرو - لطفا کلیک نمایید 

جدول فنی روغن کمپرسور اسکرو سری DAYTO CORENA S2R

RESULTRESULTRESULTTEST METHODPROPERTIES
685546Grade
68 cSt56 cSt46 cStASTM D-445Kin. Vis. @40C, cSt
106107110ASTM D-2270Viscosity Index
0.8710.870.895ASTM D-1298Density @ 15C, gcm3
245240235ASTM D-92Flash Point, C
-33-30-36ASTM D-97Pour Point, C
0.30.30.25ASTM D-664Total Acid Number mgKOH/g
40.40.0
(30min)
40.40.0
(30min)
40.40.0
(30min)
ASTM D-1401Water sep@54C

30/0
15/0
30/0

20/0
10/0
20/0

30/0
10/0
20/0
ASTM D-892Foaming Behavior
Seq.I
seq.II
seq.III
121212CEC-L-07-A-85FZG Test
999NAS 1638NAS Class
1a1a1aASTM D-130Corrosion Effect On Copper
PassPassPassASTM D-665Corrosion Effect On Steel
600650700ASTM D-2272PRVOT
3.5 min3.2 min2.5 minASTM D-3427Air separation Capacity

نکات مهم در انتخاب روغن کمپرسور اسکرو

مهم‌ترین عامل در انتخاب یک روغن هوای فشرده مناسب، روغن کمپرسور ویسکوزیته است. اگر این مقدار بالا یا پایین شود، بدون شک سیستم کمپرسور بهم میریزد. نکته دوم این است که حواستان باشد دستگاه را کجا قرار می‌دهید زیرا کم و زیاد شدن دمای روغن در عملکرد مناسب تاثیر گذار است. در هر صورت باید روغنی انتخاب شود که با دمای محیط و منطقه یا استان سازگاری داشته باشد. نکته مهم دیگه که شاید خیلی از شما آن را نادیده گرفته باشید، آگاهی از روان کننده‌های روغن است که به دو نوع مصنوعی و معدنی در بازار وجود دارد.

روغن داخل کمپرسورهای اسکرو شده روغنی نه تنها از سطح داخلی بلبرینگ محافظت می‌کند، بلکه وظایف دیگری نیز بر عهده دارند. روغن کمپرسور بسیار متفاوت از روان کننده داخل ماشین‌های معمولی دیگر است. بنابراین توصیه می‌شود در فاصله‌های کوتاه‌تر نسبت به تعمیر کمپرسور و تعویض آن اقدام کنید. به عنوان مثال در فصل گرم این کار را انجام ندهید و آن را به فصول خنک و سرد موکول کنید.

برای سایر ماشین آلات، مهر و موم‌های مختلف داخلی معمولاً از روانکاری در تماس با آلاینده‌ها مانند آب، خاک یا گاز محافظت می‌کنند. هنگامی که هوا فشرده می‌شود بخار آب موجود از هوا خارج شده و آب آزاد را تشکیل می‌دهد، که توسط روغن گرفته از محیط گرفته می‌شود. گرد و غبار هوا نیز با فشرده شدن مولکول‌ها به هم از هوا خارج می‌شود. روغن کمپرسور این آلودگی‌ها را به مخزن روغن، فیلتر روغن و کولر منتقل می‌کند. گرمای حاصل از فرآیند فشرده سازی، بخار آب را از بدن خارج می‌کند و سیستم تصفیه سایر آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

 

lubrisolve compressor oil 68 1 1 300x300 1

در حالت کلی روغن کمپرسور حاوی آنتی اکسیدان است تا به دلیل شرایط داخلی بتواند از بین رفتن خواص روانکاری را کاهش دهد. گرمای تولید شده توسط فشرده‌سازی هوا توسط روان کننده در روغن جذب شده و به کولر روان کننده کمپرسور منتقل می‌شود. در این فرآیند، گرما و اکسیژن موجود در هوای فشرده باعث از بین رفتن خصوصیات نامطلوب روان کننده می‌شود و در صورت بالا بودن سطح گرما از آسیب و کاهش کیفیت جلوگیری می‌کند.

نکته مهم دیگر در انتخاب روغن کمپرسور، تولید بر پایه سنتتیک است. این نوع روغن با پایه پلی آلفا آلفین (PAO) یا پلی آلکالین گلایکول (PG) تولید شده و در دماهای بالا نیز کاربرد فراوانی دارد. مقاومت بالایی دارد و از زنگ زدگی و خوردگی دستگاه بر اثر روغن جلوگیری می‌کند. بنابراین با استفاده از روغن مناسب کمپرسور خود خواهید توانست بازدهی کار را بالا ببرید و کیفیت کمپرسور را از این که هست بهتر کنید.

وظایف روغن کمپرسور چیست؟

همان طور که در بخش‌های ابتدایی گفته شد، روغن کمپرسور باید ویژگی‌هایی داشته باشد و با محیط سازگاری داشته باشد تا کیفیت موتور را به حد مطلوب برساند. نکته اول، روانکاری است که وجود روغن روان ضروری است زیرا نبود یا بی‌کیفیت بودن آن باعث فرسایش دستگاه می‌گردد. یکی از مهمترین بخش ها، انتقال دادن حرارت است که نشان می‌دهد دمای محیط در راندمان کمپرسور تاثیر دارد. نکته بعدی آب‌بندی صحیح است زیرا در صورت اجرا نشدن این فرآیند و نرسیدن به فشار حداکثری آن، اختلالات و مشکلات پدید خواهد آمد.

روغن کمپرسور اسکرو

چرا کمپرسور پیستونی نیاز به روغن دارد؟

پایین و بالا رفتن پیستونها داخل سیلندر با سرعتی نسبتا بالا رخ می‌دهد. هر دقیقه‌ای مابین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار چنین رفت و برگشتی رخ میدهد. در اثر چنین جابجاییها سریعا دمایش بالا خواهد رفت.
برای کم شدن دما و همچنین روان کار کردن پیستونها داخل سیلندر احتیاج به یک روان کاری دارد.
روغن وظیفه‌ی روانکاری و تسهیل کردن حرکت پیستونها را داخل سیلندر دارد.

چنانچه هواساز کمپرسور مدت زمانی را بدون روغن کار بکند، در اثر داغ شدن و همچنین انبساط، پیستونها داخل سیلندر گیر خواهند کرد و قفل می گردد که در این صورت شکستن شاتونها درکمپرسور حتمی خواهد بود.
علاوه بر همه‌ی اینها امکان دارد شاتونها نیز روی شفت میل لنگ، خوردگی بوجود می‌آورد و نهایتا اگر روی سطح سیلندر خط بیوفتد نیز موجب خرابی شاتونها، پیستون و میل لنگ می‌شود . در این حالت هزینه‌ی تعمیرکمپرسور  بعلت خرابیهای قطعات، بالا خواهد شد.

قیمت روغن کمپرسور

روغن کمپرسور بهتر است از نوع ضد کف باشد یا اینکه در صورت بوجود آمدن این حالت از دستگاه محافظت کند. قیمت روغن کمپرسور هم بر اساس کیفیت و میزان کارایی آن در نظر گرفته می‌شود. همچنین می توان اشاره کرد که قیمت ها با توجه به مواد تولیدی و نرخ بازار در حال تغییر هستند. به همین دلیل توصیه می شود که با مشاوران و کارشناسان فروش مجموعه بادرو کمپرسور مشورت شده و اطلاعات کافی کسب گردد.

زمان عوض کردن روغن کمپرسور هوا

بهترین تایم ممکن جهت عوض کردن روغن کمپرسور باد تایمی است که معمولا در دفترچه‌ی آنها به آن اشاره می‌شود. ولی طبق نظر مهندسین چنانچه از کمپرسور هوا کم استفاده کنید، به ازای هر 500 ساعت کارکرد، بهتر می‌باشد که روغن را عوض نمایید ولی بهترین حالت جهت تعویض روغن، مراجعه‌ی به دفترچه‌ی راهنمای دستگاه است. نکته‌ی حائز اهمیت در تعویض کردن روغن کمپرسورهای باد این می‌باشد که هرچقدر دفعات زیادتری روغن دستگاه را تعویض کنید به همان میزان به افزایش طول عمر مفید دستگاه کمپرسور هوا کمک خواهید نمود.

چگونگی تعویض روغن کمپرسور

  • برای عوض کردن روغن دستگاههای کمپرسورهای باد، نخست بایستی دستگاه را به اندازه‌ی نیم ساعتی روشن نماییم، تا روغن آن گرم گردد و همین امر گرم شدن می‌باشد که موجب افزایش این حالت روان‌کنندگی روغن می‌گردد و می‌تواند به شکل بهتری به تخلیه‌ی روغن کمک نماید.
  • با عنایت به اینکه انواع مختلف دستگاههای کمپرسور، روشهای خاص خودشان را جهت ورود و خروج روغن به سیستمها را داشته‌اند، بهترین کار این می‌باشد که به دفترچه‌ی راهنمای دستگاه کمپرسور رجوع نمایید. بصورت کلی، دستگاههای کمپرسور درپوشهای مخزن روغنی را دارند، که با باز نمودن همین درپوش، می‌توانید روغن را از سیستمتان خارج نمایید.
  • در دستگاههای کمپرسورهای باد، پیچی جهت تخلیه‌ی روغن موجود است؛ که این پیچ بایستی باز بگردد و روغنهای قدیمی‌تر و یا کثیف‌تر،  از سیستم خارج شده و  هوا جای آنرا بگیرد.
  • پس از خارج شدن کامل روغن از دستگاهتان؛ قسمت خروجی روغن را حتما ببندید و اطمینان داشته باشید که این پیچ حتما بسته باشد و بعدها برای دستگاهتان مشکل ایجاد ننماید، و بعد از آن، روغن را با دقت بالا و به آرامی داخل دستگاه بریزد، و مطمئن باشید که مقدار کافی از روغن در دستگاه وجود داشته باشد که البته این کار را با استفاده‌ی از نمایشگر روغن که روی اکثر پمپهای باد وجود دارد، می‌توانید مقدار مورد احتیاج روغن را مشخص نمایید و در آخر، درپوشهای ورودی روغن را کاملا ببندید و دستگاه را روشن نمایید و در ضمن اطمینان داشته باشید که این پیچ ورودی و بخش خروجی روغن هیچگونه نشتی نداشته باشد.
  •  همچنین حتماً پس از ریختن روغن به درون دستگاه اطمینان داشته باشید که مقدار مناسبی از روغن را در دستگاه بریزید. جهت اطمینان از مقدار کافی بودن روغن می‌توانید به قسمت روغن‌نمای کمپرسورتان که حالت مدرج دارد نگاه کنید و از این موضوع مطمئن شوید.
5 300x285 1
جدید350

اصول جریان هوا و روغن در سیستم مدار کمپرسور

روغن مورد نیاز واحد هواساز از رسیور به طرف شیر ترمواستاتیک جریان می یابد اگر دمای روغن کمتر از 55 درجه سانتیگراد باشد از طریق این شیر عبور میکند، ولی اگر دمای روغن بیشتر از 55 درجه سانتیگراد باشد شیر ترمواستاتیک اجازه عبور روغن به طرف فیلتر را نداده و روغن به طرف ورودی خنک کن روغن جریان پیدا میکند و پس از خنک شدن از طریق فیلتر روغن بطرف واحد هواساز جریان پیدا میکند.

لازم به توضیح است که روغن در مدار سه مسئولیت مهم را بر عهده دارد:

  • روغن کاری
  • خنک کاری
  • آب بندی بین دو روتور

بادرو کمپرسور

ارائه کیفیت برتر و جلب رضایت مشتری هدف اصلی ماست.

با نزدیک به نیم قرن تجربه و حضور درخشان

فروش و بازاریابی تهران: 66609345-021  8-66687337-021

فروش و بازاریابی تبریز: 35514934-041  35514935-041

برای ارتباط با ما از طریق واتساپ کلیک کنید 

برای ارتباط با ما از طریق تلگرام کلیک کنید 

محصولات مرتبط بادرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *