5/5 - (6 امتیاز)

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور (Filter Separator)، به عنوان جدا سازی هوا و روغن هوای فشرده کمپرسور در تمامی کمپرسورهای اسکرو صنعتی و معدنی مورد استفاده قرار میگیرد. از برندهای معروف و مقرون به صرفه فیلتر سپراتور میتوان به فیلتر ترکان ، فیلتر میکروپور ، MANN فیلتر آلمان ، SURE فیلتر اندونزی و فیلتر اطلس کوپکو اشاره کرد. ساختمان اصلی فیلتر سپراتور کمپرسور از دو طرف الیاف میکرو فایبر گلاس (کاغذ مخصوص فیلتر کمپرسور) می باشد که از حساسیت بالایی برخوردار است. فیلتر سپراتور در سایزبندی مختلف بوده و از لحاظ فشار کاری به چهار دسته اصلی  و از نظر برند به شش گروه اصلی و از نظر فیزیکی به دو گروه داخل تانکی و کاتریجی دسته بندی میشوند لطفا ما را تا آخر این محتوا همراهی فرمایید

  • 7 بار تا 10بار
  • 14 بار
  • 21 بار
  • 27 بار

برای تهیه فیلتر سپراتور با قیمت مناسب و ارسال سریع میتوانید با شماره 09128204891 واتس آپ  یا تلگرام  در ارتباط باشید، کارشناسان بادرو کمپرسور در اسرع وقت  پاسخگوی شما خواهند بود.

شماره تلفن ثابت: 02166687338

شماره تلفن روبیکا : 09214168650

فیلتر سپراتور
 
فیلتر مان
ترکان فیلتر
فیلتر میکروپور
میکروفیلتر
فیلتر هواکش ترکان
فیلتر اطلس کوپکو

فیلتر سپراتور کمپرسور

برای سفارش فیلتر سپراتور بهتر است موارد و پارامترهای ذیل مشخص و سپس ثبت سفارش انجام شود .

  • ابعاد فیلتر شامل موارد ذکر شده
  • فشار کاری فیلتر
  • برند فیلتر سپراتور ( داخلی و خارجی ) بهمراه کد مربوطه
  • نوع داخل تانکی یا مدل پیچی شکل بودن
  • قیمت مناسب و ارسال سریع

ابعاد و اندازۀ فیلترهای سپراتور

سه مشخصه اصلی و  اندازۀ اصلی فیلتر سپراتور  شامل موارد زیر میباشند

d1: قطر بیرونی فیلتر (قطر استوانه ای)

d2: قطر فلنج

h1: ارتفاع فیلتر

 
راهنمای ابعاد استوانه فیلتر سپراتور
راهنمای ابعاد سوراخ دور فلنچ فیلتر سپراتور
فیلتر سپراتور
فيلتر روغن كمپرسور
فیلتر سپراتور زیرو میکروپور
Height
(mm)
Dia
(mm)
Dia1
(mm)
Max . Flow Rate
(m3 / min@ 7 Barg)
Model
848079mm0.5Zero 10
1378379mm1Zero 20
21410097mm2Zero 30
17510097mm1.5Zero 40
261111110mm4Zero 50
192141138mm3Zero 60
314141138mm6Zero 70
340141138mm7Zero 80

نمایندگی فیلتر سپراتور

بادرو کمپرسور با نزدیک به نیم قرن تجربه و حضور درخشان در صنعت فروش دستگاه های کمپرسور و لوازم جانبی آن، افتخار همراهی شما عزیزان را این بار با نمایندگی فروش فیلتر سپراتور دارد.

ارائه کیفیت برتر و جلب رضایت مشتری هدف اصلی ماست.

شماره تلفن های مرکز فروش فیلتر سپراتور:

فروش و بازاریابی تهران: 66687337-021   66687338-021

فروش و بازاریابی تبریز: 35514934-041    35514935-041

آدرس وب سایت: www.badro.ir 

امور مشتریان: ارتباط آنلاین با کارشناسان فروش از طریق تلگرام 

قیمت فیلتر سپراتور

قیمت فیلتر سپراتور ایرانی معمولا از دو میلیون تومان شروع و تا 15 میلیون تومان متغییر میباشد . پارامترهای مهم و تاثیرگذار در قیمت فیلتر سپراتور میتوان به ایرانی بودن یا خارجی بودن فیلتر و یا به فشارکاری فیلتر اشاره کرد . لازم به توضیج میباشد فیلترهای خارجی حدود دو الی سه برابر قیمت های ایرانی میباشد و بدلیل نوسانات قیمتی

فیلتر سپراتور - ترکان فیلتر

در زمان خرید فیلتر سپراتور به موارد زیر توجه فرمایید!

  1. عمده ترین فاکتورها در زمان خریداری فیلتر سپراتور ابعاد فیلتر و فشار محیطی می باشد که فیلتر در آن مورد استفاده می‌باشد.
  2. نوع المنتی این فیلترها، قطر و ارتفاع فیلتر و تعداد سوراخهای آن بایستی مورد توجه قرار گرفته شود بخاطر اینکه نوع فیلتر بایستی با دستگاه مد نظر شما سازگار باشد.
  3. بعلاوه بهتر است علاوه بر موردهای مذکور مقدار بازدهی فیلتر و فشردگی الیافش و همینطور حداکثر مقدار روغن عبوری و جنس مواد اولیه مورد بررسی قرار گیرد تا با استانداردهای دستگاه‌ها مطابقت داشته باشد. (مشاوران شرکت بادرو کمپرسور شما را برای خریدی کاملا مطمئن راهنمایی خواهند کرد.)
فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور چه زمانی تعویض میگردد؟

اغلب کارکرد مفید فیلتر سپراتورها ایرانی و خارجی  مابین 1000 تا 3000 ساعت می باشد توصیه می‌گردد بعد از دوره مفید فیلتر سپراتور، آنرا در نخستین فرصت ممکن تعویض کنید بخاطر اینکه در صورت  توجه نکردن به این امر، احتمال خرابی کمپرسور خواهد بود.

  • زمانیکه در هوای خروجی کمپرسور روغن وجود داشته باشد فیلتر سپراتور باید تعویض گردد
  • زمانیکه دمای کمپرسور بیش از حد بالا رفته باشد
  • زمان سرویس دوره ای که معمولا هر 1000 ساعت میباشد
  • زمانیکه آب مخزن تخلیه میگردد و علایم شیری رنگ دیده میشود

    • وجود مایعی شیری رنگ در زمان تخلیۀ آب موجود در مخازن کمپرسور
    • زمان سرویس دوره‌ای تعمیر و نگه‌داری کمپرسور طبق چک لیستها ( تقریبا هر ۱۵۰۰ ساعت)
    • بالا رفتن دمای بیش از حد و غیرمعمولی کمپرسور
    • وجود ذرات روغنی در هوای فشردۀ خروجی از کمپرسورهای اسکرو

فیلتر سپراتورهای روغن- هوا برند میکروپور
  • نشانه های عملکرد نادرست فیلتر سپراتور

    • در هوای خارج شده از دستگاه روغن باشد.
    • بجای آب، ترکیب روغن وآب از کمپرسور خارج گردد.
    • نشانگر، میزان روغن را کمتر نشان دهد و دستگاه خطای دما را نمایانگر شود.
    • چنانچه فیلترهای سپراتور دستگاه کمپرسور کیفیتی نامناسب داشته باشد، عمل جداسازی روغن از هوا به شکل صحیحی انجام نمی‌شود و روغن همراه با هوا به داخل مخزن کمپرسور وارد می‌گردد.

فیلتر سپراتور

عوامل موثر بر افزایش مدت کارکرد فیلتر سپراتور

در صورتی که برخی نکات در زمان استفاده از دستگاه‌های کمپرسور هوا مورد توجه قرار گیرد، مدت کارکرد فیلتر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و نیازی به خرید فیلتر سپراتور آنلاین در بازه‌های زمانی کوتاه مدت وجود ندارد.

  • تعویض به موقع روغن کمپرسور: روغن مورد استفاده در کمپرسور باید در زمان اعلام شده توسط سازنده تعویض شود. در زمان اقدام به تعویض روغن کمپرسور نباید از روغن‌های بی‌کیفیت یا روغن هیدرولیک استفاده شود. کیفیت روغن و توجه به زمان‌بندی دقیق در تعویض روغن می‌تواند به میزان قابل توجهی طول عمر فیلتر سپراتور را افزایش دهد.
  • تعویض به موقع فیلتر روغن کمپرسور: معمولا پس از هر ۴۰۰۰ ساعت استفاده از کمپرسور، فیلتر روغن دستگاه باید تعویض شود.
  • تعویض به موقع فیلتر هوا کمپرسور: عدم تعویض به موقع فیلتر هوا در کمپرسور احتمال ورود آلاینده بیش از حد مجاز به سیستم را افزایش می‌دهد. به طور معمول فیلتر هوا کمپرسور پس از هر ۳۰۰۰ ساعت استفاده باید تعویض گردد.
  • برقراری صحیح ارتباط ارتینگ: به منظور جلوگیری از انباشت الکتریسیته ساکن و پیشگیری از آتش‌سوزی و انفجار، بدنه توری فیلتر سپراتور باید به سیستم ارت کمپرسور متصل باشد.
  • تنظیم صحیح ساکشن روغن: تانک کوچکی در انتهای سیلندر فیلتر و در داخل سپراتور وجود دارد که روغن جمع شده در آن به وسیله ساکشن به مخزن اصلی روغن بازگردانده می‌شود. در صورتی که ساکشن به طور صحیح تنظیم نشده باشد و روغن از این تانک خارج نشود، فشار محیط بالا رفته و فیلتر منفجر می‌شود.
فیلتر سپراتور

ارایه انواع فیلتر خارجی کمپرسور ساخت مان فیلتر آلمان به قیمت پخش

امور مشتریان: ارتباط آنلاین با کارشناسان فروش از طریق تلگرام ( کلیک کنید )

فیلتر سپراتور کمپرسورهای اسکرو بر اساس کدینگ (MANN مان)

فیلترهای سپراتور در کارکرد کمپرسورها نقش عمده‌ای دارند. در این کمپرسورها، با تزریق نمودن روغن به قسمت درون محفظه‌ی هواساز دستگاه، روتورهای کمپرسور بخوبی خنک و روغنکاری  می‌گردد. روغن همراه با هوا از داخل هواساز دستگاه کمپرسور خارج می‌گردد. پس از جداسازی نخستین روغن از هوا در  درون مخازن سپراتور یا جداکننده‌ی روغن از هوا، به آرامی هوا از فیلترهای سپراتور یا همان فیلترهای جدا کننده‌ی روغن از هوا گذر می‌نماید تا ذره‌های ریز روغن از هوا جدا گردند.

فیلتر سپراتور پیچی

انواع فیلتر سپراتور 

فیلتر سپراتور کمپرسور اسکرو (Filter separator) بر طبق نوع قرارگیری و ظاهرش در دسته‌بندیهای گوناگون ساخته شده و تقسیم‌بندی می‌گردند که در ادامۀ این مقاله به توضیح آن می‌پردازیم.

  • فیلتر سپراتور کارتریجی

نسل جدیدی از فیلترهای سپراتور کمپرسور اسکرو که بوسیلۀ شرکتهای معتبری مانند میکروپور (Mikropor) و یا مان (Mann) طراحی و تولید می‌شود. فیلتر سپراتورها یا کارتریجی هستند و یا اکسترنال می‌باشد که از جمله مزیتهای آنها می‌توانیم به طراحی جدید و تعویض راحت و سریع آنها اشاره نمود. افت فشاری که بوسیلۀ فیلتر سپراتورهای کارتریجی بوجود می‌آید، تقریباً 0/25 بار و حداکثر

دبی گذری از آن در فشارات کاری ثابت 7 بار، 1 الی 6 متر مکعب بر دقیقه است.

  • فیلتر سپراتور تانکی

فیلتر سپراتور تانکی داخل مخزن و محفظۀ سپراتور قرار دارد و جهت جریانات در این فیلترها از قسمت خارج به داخل می‌باشد. در اثر وارد شدن هوای فشرده شده بوسیلۀ کمپرسور به درون مخزن و بر اثر بوجود آمدن جریان گریز از مرکز یا (گردابی) میزان زیادی از روغن از هوای فشرده شده جدا می‌شود و در قسمت انتهای مخزن جمع می‌شود و باقی ذرات روغنی در اثر گذشتن از المنتهای فایبرگلاس روی سطح فیلتر جذب می‌گردند.

2 10

فیلتر سپراتور برحسب اندازه و ابعاد آن دارای نوعهای مختلفی می‌باشد که ما در اینجا به معرفی هریک از آنها خواهیم پرداخت. هر فیلتر سپراتور کمپرسور پنج اندازه‌ی اصلی دارد و بر اساس این اندازه‌ها انواع مختلف این فیلتر موجود می‌باشد. این سایزها شامل قطر بیرونی بدنه استوانه، ارتفاع فیلتر، قطر دهانه داخلی بدنه استوانه، قطر فلنچ و هم چنین ارتفاع کلاهک می‌باشند.

چنانچه در یک فیلتر ارتفاع کلاهک و یا تانک صفر گردد در اینصورت کاسه ای که به کار می رود در قسمت پایینی فیلتر جهت جمع کردن روغن مورد کاربرد دارد یک بیرون زدگی دارد. این تغییر به وجود آمده در فیلتر موجب می‌گردد که مشخصات فنی قطعه تغییر قابل توجهی داشته باشد و این تغییر بر مقدار جریان عبوری و اختلاف فشار بیرون و داخل فیلتر سپراتور کمپرسور تاثیر گذار خواهد بود.

  • فیلتر سپراتور فلنچ دار و بدون فلنچ

چنانچه در طراحی این فیلتر قطر بیرونی بدنه استوانه و قطر دهانه درونی استوانه لبه نداشته باشد قطر آن دو برابر می‌گردد. فیلتر سپراتور کمپرسور اگر نوع بدون فلنج باشد بوسیله ی فشار در جای خود محکم می گردد اما فیلترهایی که فلنج نداشته باشند از واشری جهت آب بندی آنها استفاده می شود تا آن ها در جای خود بصورت ثابت قرار گیرند. همینطور بر روی فیلتر های سپراتور کمپرسور که فلنج دار هستند یک سری سوراخهایی تعبیه می شود. در هنگام خرید این نوع از فیلتر کمپرسور سپراتور بهتر است حتما به تعداد سوراخهای موجود بر روی فیلتر و قطر سوراخهای بکار رفته بر روی آن و فاصله ی مرکزشان تا محلی که بعنوان مرکز دهانه ی این قطعه بحساب می‌آید دقت کنید و فیلتری با کیفیت خریداری نمایید.

  • فیلتر سپراتور کمپرسور پیچی

نوع دیگری از فیلتر های سپراتور کمپرسور وجود دارند که در بخش تانک و یا کلاهک فیلتر یکعدد پیچ نگهدارنده وجود دارد که این پیچ در بخش انتهایی تانک می باشد. وجود این پیچ و اتصال آن بر روی کمپرسور که مخزن بزرگی دارد موجب می‌شود تا فیلتر بکار رفته بر روی کمپرسور بصورت دقیق و اصولی ثابت بماند و تکان های اضافه در هنگام کارکرد دستگاه نداشته باشد.

انواع فیلتر سپراتور بر طبق ابعاد و اندازه:

فیلتر سپراتورهای فلنچ دار یا (فلنج دار) و بدون فلنچ یا (فلنج)
چنانچه در تولید و طراحی لبه در نظر گرفته نشودd2  با d1 برابر می‌گردد. فیلترهای سپراتور بدون فلنچ با فشاری در جای خودشان ثابت می‌گردند ولی فیلترهای فلچ دار با یک عدد واشر آب بندی در جای خودشان ثابت می‌گردند.

3 7

در فیلترهای فلنچ دار امکان دارد روی فیلتر سوراخهایی تعبیه شده باشد. در هنگام خریدن فیلترهای سپراتور بایستی به تعداد سوراخها، قطر سوراخها، فاصلۀ مرکزشان تا مرکز دهانۀ فیلترها دقت گردد.

  • فیلتر سپراتور کاسۀ بیرونی و کاسۀ داخلی

چنانچه ارتفاع h2 صفر باشد کاسه یا تانک ته فیلترها که جهت جمع کردن روغن به کار می‌رود بیرون زدگی ندارند. دقیقاً همین تفاوت ظاهراً کوچک در طراحی این فیلترهای سپراتور در مشخصه‌های فنی تغییرات قابل توجهی ایجاد می‌نماید و بر مقدار جریانات عبوری هوا و اختلافات فشاری درون و بیرون فیلترها موثر خواهد بود.

  • فیلتر سپراتور پیچ دار

در برخی از نمونه‌های فیلترهای سپراتور روی تانکهای کوچک انتهایی یک عدد پیچ نگه‌دارنده هم تعبیه می‌گردد. اتصال این پیچها در کمپرسورهایی که مخزنهای بزرگی دارند به حالت ثابت ماندن فیلترها کمک می‌کند.

فیلتر سپراتور

۱. فیلتر سپراتور اینترنال و یا فیلتر المنتی کاسه بیرونی

فیلتر اینترنال کاسۀ بیرونی، درون مخزن سپراتور تعبیه می‌شود. در انتهای این نوع از فیلترها کاسه فیلتر بیرون زدگی دارد.
در سطح این فیلتر جریان از خارج به سمت داخل هدایت می‌شود.
در المنت فیلتر سپراتورکمپرسورها ترکیب هوا و روغن به صورت چرخشی وارد مخزن سپراتور می‌شود.
در زمان ورود جریان هوا و روغن، مقدار قابل ملاحظه‌ای از روغن بر اثر نیروی گریز از مرکز جدا شده و سپس به سمت پایین مخزن فرو می‌ریزند.
ذرات روغن سبکتر که هنوز هم در هوا موجودند توسط عبور دادن از میان الیاف میکروفایبر گلاس به آن می‌چسبند و پس از آنکه تشکیل شبنم بدهند از سطح فیلتر به پایین می‌چکند.

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلترهای اینترنال کاسۀ بیرونی برای حداکثر اختلاف فشار ۵ بار طراحی شده‌اند و در فشار کاری ۷ بار حداکثر روغن باقیمانده در جریان هوا تقریبا بین ۱ تا ۳ میلی گرم در متر مکعب است.

۲. فیلتر سپراتور اینترنال و یا فیلتر المنتی کاسه داخلی

این فیلتر به لحاظ ظاهری بسیار شبیه نوع کاسه بیرونی است.
تنها تفاوت ظاهری این دو مدل در کاسه انتهای فیلتر است که بدون برجستگی و بیرون زدگی طراحی می‌شود اما همین تفاوت به ظاهر کوچک در مشخصات فنی تفاوت ایجاد کرده است. افت فشار در فیلترهای کاسه بیرونی در حدود ۰.۱۷ ولی در کاسه داخلی در حدود ۰.۲ بار است و نرخ جریان در فشار ۷ بار برای فیلتر سپراتور کاسه بیرونی ۲ تا ۴۲ متر مکعب در هر دقیقه است ولی در کاسه داخلی ۳.۵ تا ۴۶ متر مکعب در هر دقیقه است. فیلتر سپراتور کاسه داخلی در زمان طراحی فضای کم تری اشغال می کند.

۳. فیلتر سپراتور اکسترنال یا کارتریجی

فیلتر سپراتور کارتریجی و یا اکسترنال بر روی رسیور قرار می گیرد که نسل جدیدتری نسبت به فیلترهای اینترنال است.
در این طراحی جدید با بیرون قرار گرفتن فیلتر سپراتور امکان تعویض سریعتر و راحتتر فیلتر فراهم آمده است.
افت فشار در فیلتر کارتریجی در حدود۰.۲۵ بار  و رنج نرخ جریان در فشار ثابت ۷ بار،  ۱ تا ۵.۵ متر مکعب بر دقیقه است.
اگر نیاز به خروجی هوا با ناخالصی کمتری باشد باید به سراغ میکرو فیلتر ها برویم.

 

شرکت بادرو کمپرسور در زمینۀ فروش فیلترهای سپراتور کمپرسور اطلس کوپکو  Atlas Copco، فیلترهای سپراتور کایزر Kiser، فیلترهای سپراتور کمپرسور اینگرسولرند، فیلترهای سپراتور مان  Mann، فیلترهای سپراتور میکروپور Mikropor فعالیت می‌نماید.

مرکز فروش فیلتر سپراتور

در زمان مراجعه به مرکز فروش فیلتر سپراتور با انواع فیلترهایی که توسط برندهای مختلف طراحی و تولید شده‌اند، مواجه می‌شوید. معمولا کمپانی‌های سازنده کمپرسور، فیلتر سپراتور را به عنوان یک قطعه مصرفی تولید می‌کنند تا در مدت زمان گارانتی بتوان از لوازم جانبی همان برند استفده کرد. مان (MANN‌)، اطلس کوپکو (Atlas Copco)، اینگرسولرند (Ingersoll Rand)، کامپیر (Compair) کایزر (Kaeser)، بوگ (Boge) و فینی (FINI) از جمله مطرح‌ترین برندهای تولید کننده فیلتر سپراتور برای دستگاه‌های کمپرسور هستند. قیمت فیلتر سپراتور که توسط این برندها تولید و عرضه می‌شود با توجه به کیفیت و ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور چیست

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه می شود می‌تواند برای اپراتورهای کمپرسور روغنی اسکرو، یا فروشندهای فیلترهای سپراتور و یا هرکسی که جویای اطلاعاتی در مورد فیلترهای سپراتور کمپرسورها باشد، می‌تواند مفید واقع شود. در این مطلب نخست فیلترهای سپراتور را بصورت کلی معرفی می‌نماییم. سپس علت و لزوم وجود چنین فیلترهایی را در کمپرسور مورد بررسی قرار می‌دهیم و با انواع فیلتر سپراتور آشنا می‌گردیم.

فیلتر سپراتور SEPARATOR FILTER به معنی جداکننده می‌باشد. شاید این سوال برایتان پیش آید که خب تمامی فیلترها جدا کننده می‌باشند.

پس تفاوت کجاست؟

فیلترهای سپراتور مانند فیلتر هوا یا فیلترهای روغن نمی‌باشد که آلودگیها را جدا نماید. فیلترهای سپراتور ذره‌های مواد را از هم جدا می‌نماید. مانند زمانیکه آب با سوخت و یا ذرات روغنی، با هوا ترکیب شود به یاری فیلترهای سپراتور این ذره‌های مواد از همدیگر جدا می‌گردد.

نقش فیلترهای سپراتور کمپرسور چه چیز می‌تواند باشد؟ فیلترهای سپراتور کمپرسور در کمپرسورهای تزریقی روغنی کاربرد دارد. هوا وارد مخازن فشرده‌سازی هوا می‌گردد و با روغن ترکیب می‌گردد. بعد از فشرده‌شدن هوا، روغن بایستی از آنها جدا گردد. جدا نمودن روغن از این هوای فشرده‌شده طی ۲ مرحله‌ی اصلی و یک مرحله‌ی مکمل رخ می‌دهد.

فیلتر سپراتور کمپرسور چگونه عمل می کند؟

در کل عملیات فیلتراسیون بر اساس ابعاد ذرات می‌تواند فیزیکی و یا شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو باشد.
در فیلتر سپراتور کمپرسورها، ذرات روغن که ابعاد آنها بزرگتر است به صورت فیزیکی و با کاغذ میکرو فایبر گلاس فیلتر می‌شوند و هوا عبور می‌کند.
الیاف فایبرگلاس در فیلتر سپراتورها، نوعی ساختار متخلخل نبافته از الیاف مصنوعی شیشه آمیخته با رزین می‌باشند که به صورت لایه لایه قرار می‌گیرند.
هر چه فشردگی لایه‌ها بیشتر باشد و فیبرها باریکتر و روزنه‌ها کوچکتر باشند راندمان فیلتر بالاتر است.
اما وجود فیلتر در مسیر جریان باد و روغن خروجی، افت فشار ایجاد می‌کند و اختلاف فشار باید از مقدار مشخصی بیشتر نشود.

اهمیت استفاده از روغن در کمپرسور هوا

در کمپرسورهای هوا، عمل فشرده‌سازی هوا صورت می‌گیرد که فرایندی گرمازا به حساب می‌آید. با توجه به این موضوع که هوا عایق مناسبی برای جلوگیری از انتقال حرارت نیست، برای این کار به سیال دیگری نیاز است که بتواند حرارت ایجاد شده را به خوبی انتقال دهد. سیالی که در کمپرسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید تحمل دماهای بالا را داشته باشد و در اثر گرمای تولیدی به سرعت تبخیر نشود. به همین منظور در کمپرسورهای هوا از پاشش روغن در مخزن هواساز استفاده می‌کنند. از طرفی با توجه به اینکه هوای خروجی از دستگاه کمپرسور باید عاری از روغن باشد، هوای فشرده شده آمیخته با روغن را از فیلتر سپراتور عبور می‌دهند تا به این ترتیب ذرات روغن از هوا جدا شوند.

نحوه عملکرد فیلتر سپراتور کمپرسور

عملیات فیلتراسیون یا جداسازی ذرات می‌تواند بر اساس ابعاد ذرات به صورت فیزیکی، شیمیایی یا ترکیبی از دو روش انجام شود. در فیلتر سپراتور کمپرسور باد، ذرات روغن که نسبت به ذرات هوا ابعاد بزرگتری دارند به صورت فیزیکی و با استفاده از کاغذ میکروفایبرگلاس فیلتر شده و از هوا جدا می‌شوند.

همانطور که گفته شد از فیلتر سپراتور در کمپرسورهای تزریق روغنی استفاده می‌شود. در این کمپرسورها هوا پس از ورود به مخزن فشرده‌سازی با روغن آمیخته می‌شود اما هوای خروجی از دستگاه باید عاری از روغن باشد.

جواب این سوال که چرا به وجود روغن در زمان فشرده سازی نیاز داریم در فهم عملکرد فیلتر سپراتور به ما کمک می کند.
در داخل محفظه هواساز کمپرسورهای تولید هوای فشرده روغنی از نوع پیچشی (اسکرو) دو روتور مطابق شکلی که در زیر آمده قرار دارد.
یکی از روتورها که متصل به شفت موتور است را روتور نر و دیگری را روتور ماده می‌نامیم.
روتورهای نر و ماده با به حرکت در آمدن موتور کمپرسور در هم تنیده می‌شوند.
فاصله (gap) بین این دو روتور در هر پیچی به هم نزدیکتر می‌شود.
زمانی که ذرات هوا در بین این فاصله قرار می‌گیرد با گردش روتور نر و ماده ، ذرات به هم نزدیکتر می‌شوند و هوا فشرده‌تر می‌شود.
فشرده سازی کردن هوا به شدت گرمازاست اما هوا به خودی خود عایق مناسبی برای انتقال حرارت نیست و نیاز به وجود سیال دیگری داریم که حرارت را انتقال بدهد.
از طرفی فقط شفت روتور نر به موتور متصل است و برای انتقال قدرت بین دو روتور نیاز به سیالی است که فضای بین دوروتور را پر کند.
از طرفی این سیال باید تحمل دماهای بالاتر را داشته باشد و به سرعت تبخیر نشود.
بنابراین ناگزیر به پاشش روغن کمپرسور در مخزن هواساز کمپرسور هستیم.
اما هوای خروجی از واحد هواساز کمپرسور، باید عاری از روغن باشد.
از همین رو هوای فشرده که با روغن آمیخته شده است را از فیلتر سپراتور عبور می‌دهیم و روغن کمپرسور را از آن جدا می‌کنیم.

فیلتر سپراتور کمپرسور

اما فیلترهای ریزتر با ساختارهای فشرده‌تر باعث افت فشار بیشتر می‌شوند و همچنین سریعتر مسدود می‌شوند.
بنابر این ابعاد فیلترها باید به صورتی باشد که هم قادر باشند جریان های اسمی را از خود عبور دهند و هم حجم ظرفیت آنها آنقدر باشد که بتواند اختلاف فشار را تحمل کند که این مورد، به فشار کاری سیستم بستگی دارد.

 تعویض نکردن بموقع فیلترهای سپراتور باعث ایجاد اختلال در کارکرد ایرند یا (هواساز) کمپرسور می‌گردد.

سوالات متداول

فیلتر سپراتور (Filter Separator)، به عنوان جدا ساز هوا و روغن عمل کرده و در تمامی کمپرسورهای اسکرو صنعتی و معدنی مورد استفاده قرار میگیرد.

از برندهای معروف و مقرون به صرفه فیلتر سپراتور میتوان به فیلتر ترکان ، فیلتر میکروپور ، MANN  فیلتر آلمان ، SURE  فیلتر اندونزی و فیلتر اطلس کوپکو اشاره کرد.

  • پس از پایان کارکرد مفید فیلتر (بسته به ایرانی یا خارجی بودن فیلتر سپراتور در حدود 1000 الی 3000 ساعت)
  • وجود مایعی شیری رنگ در زمان تخلیۀ آب موجود در مخازن کمپرسور
  • زمان سرویس دوره‌ای، تعمیر و نگه‌داری کمپرسور طبق چک لیستها
  • بالا رفتن دمای بیش از حد و غیرمعمولی کمپرسور
  • وجود ذرات روغنی در هوای فشردۀ خروجی از کمپرسورهای اسکرو
4 پاسخ
  1. قادر حسنی
    قادر حسنی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه فیلتر سپراتور LB13145/3 نیاز دارم، موجود دارید این فیلتر رو؟ چطور میتونم قیمتش رو استعلام بگیرم

    پاسخ
    • واحد فروش بادرو
      واحد فروش بادرو گفته:

      با عرض سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
      بله این فیلتر موجود می باشد، لطفا برای دریافت قیمت به روز محصول با شماره واتساپ 09128204891 با کارشناسان بادرو در ارتباط باشید.

      پاسخ
  2. مرتضی سلیمانی
    مرتضی سلیمانی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    فیلتر سپراتور مدل p600 موجود دارید؟ لطفا قیمت بفرمایید

    پاسخ
    • واحد فروش بادرو
      واحد فروش بادرو گفته:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
      بله فیلتر سپراتور p600 درحال حاضر موجود می باشد، لطفا برای استعلام قیمت با واتساپ بادرو به شماره 09128204891 در ارتباط باشید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *