4.5/5 - (4 امتیاز)

Active Alumina   اکتیوآلومینا موادی می‌باشند که دارای ظرفیت جذب خیلی بالایی هستند. به عبارت دیگر آلومینای فعال به مانند ماده‌ای بسیار متخلخل می‌باشد که انواع گوناگون مایعات و گازها را بدون هیچ تغییری در حالت ساختاری خودش جذب می‌کند. چنین موادی در صنایع هوای فشرده در درایرهای جذبی یا (دسیکانتی) به عنوان مواد جاذب جهت رسیدن به نقطه شبنم حدوداً 40- درجه سانتیگراد کارآیی دارند، این مواد در سایزهای 3 الی 5 میلیمتر و  5الی 8 میلیمتر بستگی به سایز درایر و مقدار نقطۀ شبنم مورد احتیاج استفاده می‌گردند.

 

مواد جاذب آلومینا

 

 

اکتیو آلومینا یا آلومینای فعال که از دی‌هیدروکسیله شدن آلومینیوم هیدروکسید یا  Al(OH)3 حاصل می‌شود.

به این ترتیب ماده‌ای با تخلخل خیلی بالا تولید می‌شود. ماده تشکیل شده می‎تواند سطح تماسش بیش از 200 متر مربع به ازای هر گرم از آن را داشته باشد. چنین ترکیبی بعنوان جاذب رطوبتی یا (دسیکانت)، آرسنیک، فیلتر فلوئور، و سلنیم در آب آشامیدنی کاربرد دارد. این ترکیب دارای مقدار بالایی اکسید آلومینیوم یا آلومینا [Al2O3] است. به علت حفره‌های تونل شکل زیادی که این ماده دارا است، نسبت سطح تماسی به وزن خیلی بالایی را دارد.

  • کاربردهای اکتیو آلومینا: از جمله کارآیی‌های اکتیو آلومینا یا آلومینای فعال به کاربرد آنها در محیط زیست، پتروشیمی و یا پزشکی می‌توان اشاره نمود.

 

 

مواد جاذب آلومینیا برای درایر جذبی

مواد جاذب مولکولارسیو

در ادامه این مقاله به بعضی از کارآیی های این ماده اشاره خواهیم نمود:

  • استفاده از آلومینای فعال به عنوان کاتالیست: از این ماده ب عنوان کاتالیست در پدیده‌های تولیدی پلی‌اتیلن و تولید هیدروژن پراکسید بهره می‌برند. همینطور از این ماده جهت حذف سولفور از جریان های موجود در فرایند کلاوس بهره می‌برند.
  • جاذب رطوبت: از این ماده به عنوان جاذب رطوبتی هم بهره گرفته می‌شود. رطوبتهای موجود در هوا بوسیله اکتیو آلومینا جذب می‌گردد و به این طریق هوای موجود به اصطلاح خشک می‌شود. بجز این ماده، جذب‌ کننده‌های رطوبتی دیگری نیز مانند سیلیکاژل و یا مولکولارسیو هم وجود دارد که طبق میزان رطوبت یا میزان خشک شدن آنها بایستی جاذب متناسب را انتخاب کرد. در قبال فرایند جذب رطوبت بوسیله این جاذب، پدیدهدفع یا به اصطلاح احیای جاذب هم موجود است. جهت احیای این ماده می‌توان آنرا در تماس با دمای حدوداً 280 درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • جاذب فلوئور: از آلومینای فعال جهت حذف کردن فلوئور در آب های آشامیدنی هم کاربرد دارد. فلوئوری که در آب موجود است موجب بیماری های استخوانی و همچنین باعث کم شدن هوش کودکان هم می‌گردد.

از دیگر کارآیی اکتیو آلومینا به موارد زیر می‌توان اشاره نمود

  1. استفاده در تکنولوژی PSA یا دیگر دستگاههای خشک‌کن
  2. خشک نمودن خیلی از مایعات آلی و رسانیدن رطوبتشان به میزان کمتر از 10 ppm
  3. حذف نمودن عناصری مانند فلوئور، کادمیم، کلر، آرسنیک
  4. حذف نمودن ترکیباتی نظیر TBC ۴-ترت-بوتیل‌کته‌کول(، کربنیل سولفید و هیدروژن دی سولفی)
  5. حذف نمودن رطوبت موجود در صنایع غذایی و دارویی
  6. خشک نمودن خیلی از گازها نظیر هوا، کربن دی‌اکسید، آمونیاک و …
  7. خشک نمودن مایعاتی مانند بنزن، اتیل استات و …

ویژگی های فیزیکی اکتیو آلومینا

آلومینای فعال در اندازه‌های مختلفی موجود است که پر کاربرد‌ترین اندازه آنها 3-5 میلی‌متر می‌باشد. از سایز 5-8 میلی‌متر معمولاً بعنوان پیش بستری جهت خشک کن های خیلی بزرگ یا بعنوان پیش بستر در بسترهای جاذب رطوبتی به وسیله سیلیکاژل استفاده می‌گردد. همینطور چنین ماده‌ای در گریدهای گوناگون مصرفی هم تقسیم بندی می‌گردد. در زیر به ویژگی های فنی اکتیو آلومینا اشاره می‌نمائیم.

 

مواد جاذب آلومینا Active Alumina

امکان دارد گاهاً آلومینای فعال را به رنگ زرد و یا بنفش مشاهده نمایید. اکتیو آلومینای رنگ بنفش در حقیقت مخلوطی از پتاسیم پرمنگنات و آلومینا است. همینطور محصول رنگ زرد آن ترکیبی از زئولیت یا مولکولارسیو و آلومینا می‌باشد. در اینجا شکل این دو گرید را مشاهده می‌کنید. ترکیب آلومینا با این مواد به بهبود یافتن میزان جذب آنها کمک خواهد نمود.

مزایای محصول در یک نگاه

  1. کارآمد و مقرون به صرفه بودن
  2. افت فشارات کم
  3. عمر طولانی
  4. ظرفیت جذبی آب بالا
  5. خدمات کامل فنی و خدمات پس از فروش آن
  6. تضمین عملکرد

مواد جاذب رطوبت اکتیو آلومینا

مواد جاذب رطوبتی درایرهای جذبی یا (دسیکانتی). شرکت بادرو کمپرسور ارائه دهنده تخصصی مواد جذبی رطوبتی و جداساز انواع مختلف گازها، توانایی تامین و ارایه این مواد را با بهترین کیفیت و باصرفه‌ترین قیمت را دارد. انواع مختلف این مواد به شرح زیر آمادۀ تحویل است:

1) مولکولارسیو (Molecular sieve)  در مدل های 3A ، 4A ، 5A و 13 X .2-اکتیو آلومینا (Activated Alumina) در اندازه‌های3-5 mm  و 5-8 mm  چنین موادی در صنایع هوای فشرده در درایرهای نوع جذبی یا (دسیکانتی) بعنوان مواد جاذب جهت رسیدن به نقاط شبنم حدوداً -40 درجۀ سانتیگراد (اکتیو الومینا) و -90 درجه سانتیگراد (مولکولارسیو یا زئولیت) بهره می‌برند. محصولات دیگر شرکت بادرو کمپرسور: کمپرسورهای اسکرو- کمپرسورهای فشار قوی- درایرهای تبریدی-درایرهای جذبی(دسیکانتی)- انواع مختلف فیلترها- انواع روان‌کارهای صنعتی-روغن کمپرسورهای خارجی اطلس کوپکو- و اینگرسولرند .

محصولات مرتبط بادرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *