5/5 - (6 امتیاز)

سند بلاست چوب یکی دیگر از متداول‌ترین روشهای سایش سطوح چوبی می‌باشد، توسط این فرایند در عرض دقایقی کوتاه، تمامی سطوح جنس چوب بصورت کامل از آلودگیها پاک می‌گردد. اپراتور سندبلاست که عمل سایش سطحهای چوبی را به عهده دارد، جهت پیشگیری از ورود صدمات احتمالی به سطوح چوبی بایستی حرکتی پیوسته و یکنواخت را روی چوب اعمال نماید.

برای سندبلاست چوب نیاز به تجهیزات سندبلاست و نازل نمره 4 میلیمتر و کمپرسور هوای فشرده در حدود 1000 لیتر تا 3000 لیتر بر دقیقه می‌باشد، برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان بادرو در ارتباط باشید تا ضمن راهنمایی شما برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز برای سند بلاست چوب، از قیمت های به روز نیز اطلاع پیدا کنید.

شماره تماس ثابت: 02166687337 – 02166687338 – 02166609345

شماره واتساپ: 0912824891

 

سند بلاست چوب

 

 

سالم ماندن بافت سطوح چوبی ما، از عوامل حایز اهمیت می‌باشد. چنانچه می‌دانید بافت‌های چوبی از دانه‌های بسیار نرم و در عین حال آسیب پذیر بوجود آمده است پس براساس معیارهای استاندارد برای سندبلاست بایستی از یک نوع خاص مواد ساینده بهره گرفت که حداقل آسیب را چوب وارد نماید. در ضمن اجرایی کردن فرایند سندبلاست چوب با حداقل فشار کمپرسور برای ایمنی سطح چوبی ما جزو ضروریات می‌باشد.

دستگاه سندبلاست چوب

دستگاه سندبلاست چوب نیازمند تجهیزات زیر می باشد:

  • دیگ سندبلاست (80 الی 220 کیلویی)
  • شیلنگ هوا و شیلنگ مواد سندبلاست چوب
  • نازل سندبلاست (3 و 4 میلی متری)
  • کمپرسور هوای فشرده (کمپرسور پیستونی یا کمپرسور اسکرو 4 سیلندر 1500 میلی لیتری)

با توجه به ظریف کاری موردنیاز برای سندبلاست سطوح چوبی در مقایسه با سایر سند ها (مانند سند سنگ، فلزات و شیشه)، لازم است تا از تجهیزات با ظرفیت کمتر و ظرافیت بیشتر برای اینکار استفاده شود، بنابراین در هنگام خرید دستگاه و تجهیزات سندبلاست باید به این مورد توجه ویژه ای داشت.

 

تجهیزات سندبلاست چوب

دیگ سندبلاست

دیگ سندبلاست چوب

شیلنگ سندبلاست سل

شیلنگ انتقال مواد سندبلاست

شیلنگ هوا سندبلاست

شیلنگ هوای فشرده کمپرسور

کلاه اپراتور سندبلاست

کلاه اپراتور سندبلاست

هولدر سندبلاست

هولدر سندبلاست چوب

نازل سندبلاست

نازل سندبلاست چوب

کمپرسور سندبلاست چوب

مشخصات فنی کمپرسور اسکرو 9 بار سری C

مشخصات فنی کمپرسور اسکرو 10 بار سری C

مشخصات فنی کمپرسور اسکرو 11 بار سری C

  • A: Lenght
  • B: Height
  • C: Width
  • D , E: Distance of Conduit
  • H: Size of Connection

راهنمای ابعاد و اندازه کمپرسور اسکرو سری C

فیلم سندبلاست چوب

 

از آنجایی که کارشناسان و نجاران این رشته به تکنیک سندبلاست اهمیت بسیاری قائل هستند، بهتر است این تکنیک را مورد بررسی قرار دهیم و با روش کار آن آشنا شویم. به عملیات سوزاندن لایه‌های سطحی چوب، جهت زیباتر شدن و همچنین برجسته کردن خط و خطوط و گره‌های طبیعی که موجود در چوب هستند، سندبلاست می‌نامند.

عملیات سندبلاست چوب، در حقیقت به حفظ نمودن چوب کمک می‌نماید و از بریده شدن و یا قطع کردن درختان تا حد زیادی می‌کاهد. در حقیقت این رشته را می‌توان جزء صنایع بازیافتی محسوب کنیم.

تصور کنید تعدادی میز و صندلی جنس چوبی دارید که کهنه و قدیمی شده‌اند و یا سطوح آنها مقداری دچار فرسودگی شده است و کهنه و کثیف بنظر برسند؛ به جای اینکه میزی جدید را خریداری کنید و هزینه‌های مضاعف را متحمل شوید می‌توان با اجرای عملیات سندبلاست روی میزهای چوبی، در مخارج خودتان صرفه‌جویی کرد. چون امروزه در معماریهای جدید از پتینه‌ی چوب و یا امثال این ها و کارهایی ازین دست استقبال زیادی می شود .

با فرآیند سندبلاست چوب، تمامی محصولات چوبی دوباره ظاهری زیبا و صافی به خود می‌گیرند و از همه‌ی این ها مهمتر اینکه می‌توان رنگ ها یا پوشش های جدید و متفاوت را روی سطح مورد نظر مجدد اجرا نمایید.

سندبلاست چوب

ایجاد بافتی برجسته روی چوب

این روزها از چنین روشی بعنوان صنعتی بازیافتی با حداقل میزان مخارج ذکر شده که بجز اینکه این روش ها توانسته جای خودشان را در دیگر صنایع از جمله صنعت چوب باز نماید. همان‌گونه که مطلع هستید چوب روسی یا نراد از سری چوب های غیرهمگن می‌باشد که بافت خیلی نرمی را دارا می‌باشد که این موضوع می‌تواند مسائل جانبی بسیاری تولید کند (مانند ضربه پذیری زیاد، مقاومت نداشتن در مقابل رطوبت، ترک خوردن ویا تاب برداشتن، اشعه‌ی یووی آفتاب و همچنین عوامل جوی و غیره) عملیات سندبلاست در این بخش، خودش یاری رسان خوبی خواهد بود و بجز رفع مشکلات مذکور، نقوش و رگه‌های چوبی را به خوبی آشکار می‌نماید طوری که این رگه‌ها براحتی با دست قابل  لمس می‌باشد.

در حالت کلی عملیات سندبلاست به 2 روش دستی و پاششی انجام می‌گیرد.

در روش نوع پاششی، از تجهیزاتی مثل کمپرسورهای قدرتمند باد یا اینکه برج باد (که اغلب برجهای باد در انواع کارخانه‌های صنعتی بکار گرفته می‌شود) نازل‌های پاششی، مخازن شنی، نوار نقاله‌های متحرک برای هدایت قطعات و ابزارات ایمنی استفاده می‌گردد.

نکته‌ی اساسی 

رعایت ایمنی در این روش ها بسیار حائز اهمیت است. پیش از شروع به کار از کفش ها و لباس و کلاه ایمنی متناسب استفاده کنید. دستکش، گوشی، کلاه، ماسک را هم فراموش نفرمایید. و همینطور از افراد دیگری بخواهید محیط را ترک نمایند .

دستگاه سندبلاست چوب

  • فرچه‌ی سیمی کاسه‌ای یا خورشیدی
  • مشعل گازی (مخصوص نصب نمودن ایزوگام) و یا هر ابزار مشابه
  • دستگاه پلیشر برقی
  • ماسک، عینک، گوشی، کلاه، کفش کار، لباس…

آموزش گام به گام سندبلاست چوب

  1. با بکارگیری آتش و یا مشعل های ایزوگام، سطوح چوب را بطور کامل و یا فقط در بعضی نقاط بسوزانید. میزان سوختن چوب ارتباطی مستقیم با رنگ و شکل نهایی آن خواهد دارد.
  2. چنانچه کارتان را به درستی انجام دهید، به یک نتیجه‌ی قابل قبولی خواهید رسید. این روش جهت چوب های با استحکام و مقاومت بالا مناسب است، مانند چوبهای روسی کاربرد دارد.
  3. با بکارگیری فرچه‌ی سیمی برقی و یا دستی، بلافاصله سطوح نرم و سوخته‌ی چوب را بردارید. برای این کار می‌توانید از دیلرهای برقی هم استفاده کنید.
  4. با بکارگیری اسفنج یا دستگاه های فشاری باد، گرد و غبار و یا دود را از سطوح چوب بهتر است بردارید.
  5. سطح چوب مدنظرتان را رنگ بزنید.

انواع سندبلاست

در زیر به روش های سندبلاست اشاره می‌نماییم

  • سندبلاست مکانیکی که بطور کلی در آن دسته سطوح کاملاً یکپارچه‌ای و بدون هیچ تزئینات رنگی بکار می‌رود، هنگامیکه لایه‌های رنگ خیلی قدیمی و ضخیم باشند از آنها استفاده می‌گردد.
  • از نوع سندبلاست آلتراسونیک با ویژگیهای گوناگون دستگاه ولی با نتایجی کاملا ایمن و غیرتهاجمی می‌توان بکار برد.
  • با سندبلاست مکانیکی، یک روندی بطور کامل خشن در عمل با چوب، می توانیم از نظر مدت زمان تمیز نمودن و در عین حال از لحاظ دقتی و کنترل صحیح به نتایج قابل قبولی رسید.
  • چنانچه به درستی از روش های سندبلاست بهره گیرید، هرگز چوب دچار تغییر شکل یا دفرمه نخواهد شد.
  • با دیدن میزان فشارات کاری و سایز دانه بندی مواد ساینده‌ای، عملیات سندبلاست به یک پدیده‌ی قابل کنترلی و اکثرا کارآمد تبدیل می‌گردد.
  • همچنین می‌توان سندبلاست را قسمتی از عملیات خشن تمیز نمودن تراش باشد، ولی بعنوان فرآیند ترمیمی محسوب نمی‌شود.
  • گاهی اوقات می توانیم در عملیات سندبلاست لایه‌های کهنه‌ی رنگ و گاها تیکه‌های چسبیده شده به سطوح ساخته شده از چوب جامد را انتخاب نماییم.
  • چنانچه تمایل به بکارگیری سندبلاست مکانیکی چوب داشته باشید، بهتر است از متخصصان در زمینه‌ی بازسازی و یا بازیابی چوب راهنمایی بگیرید.
  • این روش براحتی توسط هرکسی قابل استفاده نمی‌باشد و این کار توسط متخصصان بایستی انجام شود.
  • در طی عملیات، شن و تکه‌های چوب به همه‌ی قسمتها می‌پرند، و اپراتور زمان انجام این کار، بایستی از تجهیزات و ابزارآلات محافظتی استفاده نماید.

سندبلاست چوب

سندبلاست سطح چوبی

  • تمیز نمودن سطوح چوبی مثل کف، مبلمان، تابلوها کار تقریبا سختی است.
  • تمیز نمودن گرد و غبار و یا موپینگ این سطوح، نه برای تمیز نمودن آنها و نه برای خاتمه دادن هرگز کافی نیست.
  • سندبلاست چوب جهت حفظ کردن محیطهای کاری تمیز، زیبا و کاربردی بودن آنها ضرورت دارد.

انواع چوب سندبلاست

  1. این پدیده نه تنها سطوح چوبی را صاف می‌نماید، بلکه به آنها درخششی نیز می‌بخشد و موجب شکیل‌تر شدن و جدید به نظر رسیدن آنها می‌گردد.
  2. چه کفپوش های چوبی، وسایل چوبی ،پارکت ها، روفرشی های چوبی ویا نیمکت های چوبی می‌توانند از این تکنیک به نحو احسنت بهره گیرند.

تجهیزات چوب سندبلاست

عموما، تجهیزات سندبلاست از موارد زیر تشکیل یافته است

  • کمپرسور
  • مخزن گرد و غبار
  • یک شیلنگ بلند که حرکت در اطراف جسم را راحت‌تر انجام می‌دهد.
  • دستگاه و شاقول (طبق هدف، در اندازه‌ها و اشکال گوناگون)

نتیجه

عملیات سندبلاست بدون هیچ گرد و غباری، یک روش بسیار مناسب جهت اشیای چوبی با زیبایی بیشتر می‌باشد. این روش عمر یک مبلمان یا ساختمان را به مقدار قابل توجهی بالا می‌برد و از این حیث مقرون به صرفه می‌باشد. بعد از بلاست، چوبی با سطوح ساختاری بسیار بالا حاصل می‌شود، به این معنا که با حذف عیوب چوب اولیه چوب به میزان کمی برجسته می‌گردد.

این پدیده بیشتر در چوب رزین و بلوط یا مواد معدنی مشابه آنها اعمال می‌گردد. طبق دانه‌بندی ماده‌ای که در سندبلاست بکار می‌رود، سطح ساختاری برجسته یا گسسته‌ی زیادتری بدست می‌آید. بعد از بلاست، خیلی از الیاف شکسته شده ظاهر می‌گردند که قادرند آب را از میان ببرند. در نتیجه بعد از سندبلاست بایستی چوب را سنباده بزنید و به پایان برسانید تا از اتلاف شدن آب پیشگیری گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *