4.8/5 - (11 امتیاز)

خشک کن هوای فشرده

همانطور که میدانید هر کجا که از دستگاه های کمپرسور هوا و اسکرو استفاده می‌شود، بایستی دستگاه خشک کن هوا نیز بکار گرفته شود زیرا در مخزن کمپرسور هوا و سیستم هوای فشرده، همواره مقداری آب و رطوبت وجود دارد که این دستگاه آب موجود در مخزن را خشک کرده و از هوا جدا می‌کند که این عمل باعث جلوگیری از آسیب دیدن لوله های انتقال هوا و ماشین های مکانیکی و بادی می‌شود.

خشک کن کمپرسور انواع مختلفی دارد که می‌توان از آنها در کلینیک های دندانپزشکی، بیمارستان ها، کارخانه های شیمیایی، کارخانه های تولید مواد لبنی و غذایی و کارگاه های صنعتی استفاده کرد. از برندهای معروف و مطرح می‌توان از خشک کن هوای فشرده برند میکروپور ترکیه نام برد که در مدلهای مختلف بصورت تبریدی و جذبی و در ظرفیتهای مختلف طبقه بندی می‌شوند که در ادامه به موارد مهم اشاره خواهیم کرد، لطفا با ما همراه باشید.

 

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

استفاده از خشک کن باد چه فوایدی دارد؟

خشک کن هوا هم مانند سایر وسیله‌های صنعتی مزایایی دارد که در این بخش به آن ها اشاره می‌کنیم. از آنجایی که دستگاهها به دلیل گرمی یا شرایط جوی یا درون دستگاهی، دچار رطوبت و خیسی می‌شوند و در صورت خشک نشدن، موجب پوسیدگی و فرسایش لوله ها خواهند شد، وسیله ای مانند خشک کن هوا یا درایر بوجود آمده است تا از این اتفاق های پیش رو جلوگیری کند.

دوم اینکه این وسیله در کارخانه‌هایی که تجهیزات پزشکی و مکانیکی دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا نباید رطوبت زیاد در آن ها باقی بماند. نکته مهم که بیشتر مدیران به آن توجه دارند، کیفیت و میزان کارایی دستگاه است زیرا وجود خشک کن هوای با کیفیت به مقدار زیادی موجب بهینه سازی شرایط و محیط کار خواهد شد.

شاید تا به حال به عنوان یک خریدار به ابعاد خشک کن هوا دقت نکرده باشید، اما زمان آن رسیده که این نکات ریز و کوچک را در هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال اگر ابعاد این وسیله کوچک باشد، محیط گرم شده و بازدهی به مقدار قابل توجهی پایین می‌‍آید. از طرفی اگر سایز و ابعاد خشک کن هوا با توجه به اندازه محیط در نظر گرفته شود، راندمان و کیفیت همان طور که مدیر کارخانه می‌خواهد بهبود خواهد یافت. بنابراین در خرید خشک کن هوا نهایت دقت را به عمل آورید و با متخصصان و مشاوران فروش حتما درباره اندازه و سایز مشورت کنید و اطلاعات کافی در این زمینه را بدست آورید.

 

درایر

موارد مهم در انتخاب خشک کن هوا

  • حداکثر جریان هوا در فوت مکعب استاندارد در دقیقه (scfm) و ظرفیت مورد نیاز
  • فشار و دمای هوای ورودی و دمای هوای محیط (و دمای آب در صورتی که کندانسور با آب سرد شود)
  • نقطه شبنم تحت فشار و امکانات مورد نیاز
  • نحوه نصب و راه اندازی و نگهداری شاخصی به اسم نقطه‌ی شبنم ( شاخص کارایی خشک کننده ها)

نکته: نقطه‌ی شبنم دمایی می‌باشد که رطوبتی که در هوا موجود است را تقطیر می نماید. برای اینکه درک ساده‌تری از این شاخص داشته باشید هوای مورد بررسی روی قطعه‌ی شیشه‌ای تخت دمیده می‌شود و دمای شیشه به آرامی کم می‌کند. هنگامیکه این شیشه سرد می‌گردد در یک دمای خاصی، لایه ای از بخار بر روی شیشه دیده می‌شود. چنانچه دمای شیشه در این لحظه مثلا  ۷۰ فارنهایت باشد گفته می شود که نقطه‌ی شبنم این هوا ۷۰ F می‌باشد. این آزمون را اغلب در یک بازده دمایی ۳۸-۱۱۰  F انجام می دهند.

درایر تبریدی میکروپور ترکیه سری MKE - ولتاژ 230/1/50

خشک کن هوا فشار قوی

خشک کن هوا سری MK HP با فشار بالا، یک طراحی ارتباط 100٪ فوق العاده کارآمد بین مدارهای هوا و مبرد ایجاد می کند و عملکردی پیشرفته و راندمان خنک کننده عالی را ارائه می دهد. طراحی پیشرفته 3 در 1 دارای فشار دیفرانسیل بسیار کم است که باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می شود. مبدل حرارتی 3 در 1 فشرده است و به خشک کن اجازه می دهد کوچکتر شود و فضای مورد نیاز برای خشک کن را کاهش می دهد. Mikropor انواع خشک کن های 3 در 1 مجهز به مبدل حرارتی 3 در 1 را برای برآورده کردن طیف کاملی از ظرفیت و توان مورد نیاز ارائه می دهد.

 
درایر فشار قوی
سری خشک کن هوای پرفشار Mikropor MK-HP دارای مبدل حرارتی صفحه ای لحیم کاری شده از جنس فولاد ضد زنگ است.
برای خشک کن های هوا با فشار بالا طراحی شده است.
مبدل حرارتی دارای بخش های زیر در یک ماژول است
  • مبدل حرارتی هوا/هوا (اکونومایزر) مبدل
  • مبدل حرارتی هوا/مبرد (اواپراتور)
  • تله آبگیر
مبدل های حرارتی Mikropor MK-HP با فولاد ضد زنگ قابل اعتماد و طراحی بازده بهینه، کاهش اندازه، ضد خوردگی و انتقال حرارت عالی را تامین می کنند.
 

راهنمای ابعاد و اندازه درایر تبریدی میکروپور فشار قوی سری MK HP

قیمت خشک کن هوای کمپرسور

قیمت خشک کن هوای فشرده بستگی به جذبی یا تبریدی بودن، ظرفیت دستگاه، فشارکاری بین 16 بار یا 40 بار فشار قوی و دمای محیط و دمای ورودی دارد و کوچکترین ظرفیت از حدود 20 میلیون تومان شروع و تا 400 میلیون تومان می‌شود.

حجم هوا، ماکسیمم فشار، دمای محیط، افت فشار، مصرف انرژی و نوع درایر از جمله مواردی هستند که باید در انتخاب درایر در نظر گرفت. با انتخاب سایز مناسب درایر می‌توان بالاترین راندمان و کارایی را دریافت کرد. ظرفیت درایر می‌بایست حدود 20 درصد از ظرفیت کمپرسور بالاتر باشد. اگر درایری را که انتخاب می‌کنید کوچک باشد باعث گرم شدن دستگاه و کاهش راندمان می‌شود. همچنین باید کمی فضای باز در اطراف درایر وجود داشته باشد. بنابراین ابعاد و سایز درایر در کارایی آن تاثیر دارد. همچنین باید به مواد به کار رفته در ساخت و کشور سازنده نیز توجه داشت.

مطالب مرتبط : کمپرسور اسکرو ، قطعات کمپرسور اسکرو

برای ارتباط با ما از طریق واتساپ کلیک کنید

انواع خشک کن

فیلتر خشک کن هوا

فیلتر خشک کن هوا، به دو شکل فیلتر دستگاه درایر و فیلتر المنت میکروفیلتر می باشند. میکروفیلتر های داخل درایر شامل کیت‌های داخی که با حروف اختصاصی MKO  تعریف می‌گردند. معمولا فیلترهای اورجینال دستگاه در شرایط نرمال در حدود 4000 ساعت کارکرد دارند و از کیفیت خوبی برخوردارند. استفاده از فیلترها و کیت های غیر اورجینال علاوه بر رد کردن آلاینده ها و ذرات به خطوط هوای فشرده در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به دستگاه درایر می‌گردد.

 

درایر صنعتی

درایر خشک کن هوا

رطوبت موجود در هوای کمپرسور باعث خطاهای مهم در سیستم می‌شود. این نیز به نوبه خود باعث کاهش راندمان دستگاه می شود. هوای آلوده علاوه بر فرآیند تولید، بلکه بر کیفیت محصولات نهایی نیز موثر است. درایر خشک کن برند میکروپور محصول کشور ترکیه از تولید کنندگان مطرح در جهان می‌باشد.

این دستگاهها، همچون یخچال عمل می‌کند و دمای هوای فشرده تا 3 درجه سانتی گراد کاهش می یابد و می تواند رطوبت هوا را به طور کامل حذف کند. در درایر جذبی رطوبت هوا از طریق مواد جاذب جذب می‌شود و میتوان در دمای صفر و زیر صفر درجه نیز استفاده کرد. درایر جذبی با استفاده از دو برج عمل خشک کردن هوا را انجام می‌دهد، یکی از برج ها وظیفه جذب رطوبت هوا دیگری وظیفه احیای آنها را بر عهده دارد. درایر های میکرو پور سری MKE یا IS دارای میکروفیلتر های اولیه و ثانویه در داخل دستگاه می‌باشد و نیازی به خرید جداگانه میکرو فیلتر نمی‌باشد و می توان به راحتی میکروفیلتر ها را تعویض کرد.

آب  در سیستم هوای فشرده چگونه ایجاد می‌گردد ؟

کمپرسورها حجم زیادی از هوا را مکش می‌نماید و فشارش را به 7برابر فشار هوای موجود در محیط می‌رساند هوای محیط اطراف همیشه مقداری آب را به صورت بخار دارا است. نکته در این مسئله می‌باشد که هوا معمولا قابلیت فشرده شدن را دارد ولی آب چنین قابلیتی ندارد!

در نظر داشته باشید که دستگاه شما 7 متر مکعب هوا را مکش می‌نماید و آنرا فشرده میسازد و تبدیل به 1 متر مکعب هوا با فشار 7 باری می‌نماید.

7 متر مکعب هوایی که وارد می‌شود دارای آب است پس از فشرده‌سازی، حجم آن به 1 متر مربع می‌رسد اما حجم آب به همان میزان باقی می‌ماند یا اینکه مایعات فشرده نمی‌شوند. به بیان دیگر مقدار آبی که در 7 متر مکعب هوا احتمال دارد که وجود داشته باشد، الان در 1 متر مکعب وجود دارد و مقدار آب در مقیاسهای حجم، افزایش میابد.

هر میزان دما بیشتر باشد هوا مقدار بیشتری آب در خود می‌تواند نگه دارد. با کاهش دما، هوا رطوبت کمتری می‌تواند در خود نگه دارد و آب از هوا جدا می‌گردد.

هنگامیکه هوا از کمپرسور خارج می‌گردد حدودا 20 الی 30 درجه گرمتر از هوای محیط می‌شود. به مرور زمان، هوا در مخازن خنک می‌گردد و بخار آبی که در هواوجود دارد، به مایع تبدیل میگردد و در مخزن جمع می‌شود.

چگونه بایستی هوای فشرده را خشک کرد

چندین روش برای خشک نمودن هوا وجود دارد:

  • کاهش دما و مجدد گرم کردن هوا: بخار آب در دماهای کم به آب تبدیل می‌گردد و آنرا جدا نموده و با گرم نمودن دوباره‌ی آن، هوا خشک می‌گردد چنین پروسه‌ای در خشک‌کن های تبریدی یا یخچالی اتفاق میوفتد.
  • جذب شیمیایی: آبی که در هوا وجود دارد بشکل شیمیایی در مجاورت مواد جاذب شیمیایی می‌باشد که آب در چنین مواد شیمیایی حل می‌گردد بعد از آن هم مواد و آب از دستگاهها خارج می‌گردد.
  • جذب سطحی: آب به سطح مواد که جاذب سطحی هستند یا مواد جذب سطحی که می‌توانند دوباره تجدید شوند با هدف دفع کردن آب این عملیات در درایرها اتفاق میوفتد.

برندهای جهانی مطرح خشک کن کمپرسور باد

میکروپور ترکیه MIKROPOR

وایز ایر  Wiseair

دومنیک هانتر Domnick Hunter

اطلس کوپکو ATLAS COPCO

کایزر Kaeser

انواع خشک کن هوا

در ارتباط با خشک‌کن یا درایر و کاربردهای آن صحبت کردیم اما باتوجه‌به اینکه شرایط و دستگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ مهم است با انواع خشک‌کن‌های موجود در بازار آشنا شده تا بتوان بهترین را متناسب با شرایط خود انتخاب کرد. انواع درایر هوای فشرده عبارت‌اند از:

خشک کن هوا تبریدی 

خشک کن هوای تبریدی یا درایر تبریدی یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین خشک‌کن‌های موجود در بازار است. درایرهای تبریدی عملکردی همانند یخچال‌های خانگی دارند؛ در این دستگاه‌ها از یک فرایند خنک‌کننده برای جلوگیری از ایجاد رطوبت استفاده می‌شود. در درایر تبریدی هوای فشرده تا تقریباً 35 درجه فارنهایت خنک می‌شود. با عبور هوا از دریچه ورودی رطوبت خارج و تخلیه شده و سپس هوای تازه خشک توسط هوای ورودی گرم می‌شود. در پایان هر دوره هوای فشرده خارج شده دارای نقطه شبنمی در حدود 35 تا 40 درجه است. به‌صورت کلی فرایندی که در خشک‌کن تبریدی استفاده می‌شود باعث ایجاد محیطی بهداشتی می‌شود که در فرایند تولید این موضوع اهمیت زیادی دارد.

مزایا و معایب استفاده از خشک کن هوای تبریدی

این دستگاه در بازار خود فروش خوبی دارد و مورد استفاده در کسب‌وکارهای زیادی قرار می‌گیرد، این دستگاه دارای مزایای زیادی است که عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی این سیستم‌ها نسبت به سایر سیستم‌ها با همین عملکرد بسیار کم‌هزینه‌تر است.
  • هزینه‌های نگهداری و عملیاتی این نوع خشک‌کن‌ها بسیار کمتر از سایر نمونه‌های موجود در بازار است.
  • سیستم‌های درایر تبریدی مقاومت زیادی در برابر ذرات روغنی که در هوا معلق هستند دارند.

با وجود تمامی مزایای گفته شده؛ این نوع دستگاه‌ها انتخابی مناسب برای بسیاری از مشاغل و صنایع هستند اما باید به یکسری موارد توجه داشت که عبارت‌اند از:

  • این سیستم‌های برای دماهای زیر انجماد مناسب نیست چراکه رطوبت هوا یخ‌زده و به دستگاه آسیب می‌رساند.
  • درایرهای تبریدی (خشک‌کن‌های تبریدی) حداقل ظرفیت نقطه شبنم را دارند.

خشک کن جذبی هوای فشرده

بعضی از درایرها از موارد و عوامل مختلفی برای خشک‌کردن هوای فشرده استفاده می‌کنند که به آنها جذب می‌گویند. این موارد به‌عنوان خشک کن های جذبی شناخته می‌شوند و در بخش‌های صنعتی مانند کارگاه‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای کنترل درایر جذبی از شیر برقی، تابلو برق و PLC استفاده می‌شود. در خشک کن های جذبی هوا از موادی که جاذب هستند رد می‌شوند و بخش عمده‌ای از رطوبت خود را از دست می‌دهند. وجود مواد جاذب باعث کم‌شدن فشار نقطه شبنم می‌شود.

در برخی از صنایع به نقطه شبنم -40 نیاز است البته در برخی از درایرها نقطه شبنم می‌تواند تا -100 درجه (البته نقطه شبنم هوای فشرده در هر صنعت متفاوت است)  نیز کم شود. موادی که در درایرهای جذبی موجود هستند می‌توانند سیلیکاژل، آلومینای فعال و... باشند. در آخر رطوبت حذف شده از خشک‌کن جذبی یا درایر جذبی خارج می‌شود و این کار با کمک هوای فشرده‌ای که در دستگاه وجود دارد انجام می‌شود.

کاربرد درایر جذبی در صنعت

  • مراقبت‌های بهداشتی: بهداشت هوا در محیط‌هایی که بیماران وجود دارند یا اینکه دارو تجویز می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این مورد از خشک‌کن‌های جذبی استفاده می‌شود.
  • امداد سیل: در موضوع سیل یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود خشک‌شدن سریع مواد و وسایل است تا از ایجاد رطوبت و کپک جلوگیری شود؛ باتوجه‌به این نکته استفاده از این وسیله به‌عنوان یک بخش از سناریو در امداد سیل است.
  • خشک‌کردن مواد غذایی: عدم خروج رطوبت باعث می‌شود مواد غذایی در کارخانه و تولیدی‌ها فاسد شوند به همین دلیل از خشک‌کن جذبی برای خروج رطوبت و آب استفاده می‌شود.

مقایسه خشک‌ کن جذبی و تبریدی با یکدیگر

با وجود اینکه خشک‌کن‌های تبریدی و جذبی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما شباهت‌های زیادی نیز دارند. هر دو دستگاه برای پاک‌سازی هوای محیط و حذف رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرند، با توجه به این مورد، نباید پرسید کدام یک بهتر است بلکه باید پرسید کدام یک متناسب با نیازهای صنعت از محیط است. در برخی از موارد خشک‌کن تبریدی و جذبی در کنار یکدیگر بهترین عملکرد را دارند و یکی نقاط ضعف دیگری را جبران کرده و بالعکس.  با این حال در ارتباط با این دستگاه‌ها نکاتی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • محیط‌هایی با دمای بالا: در محیط‌هایی که دمای بالایی دارند استفاده از خشک‌کن‌های تبریدی از نظر اقتصادی گزینه بهتری است. خشک‌کن تبریدی کمتر در محیط‌هایی با دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که محیط‌های سرد به کاهش دمای کویل نیاز دارند که در نهایت باعث یخ‌زدن سیم‌پیچ‌ها می‌شود. برای این مورد راهی برای دور زدن وجود ندارد چرا که چرخه‌های یخ‌زدایی و محلول آب نمک به سختی قابل‌ اجرا هستند.
  • محیط‌هایی با دمای پایین:  در محیط‌هایی که دمای پایینی دارند و سطح رطوبت نیز کم است استفاده از سیستم‌های خشک‌کن جذبی انتخابی عالی است. با توجه به این مورد درایرهای جذبی برای محیط‌هایی با دمای 40 درجه انتخاب می‌شوند.
  • هزینه های انرژی حرارتی: در محل‌هایی که هزینه انرژی برق کمتر از حرارتی است استفاده از درایرهای جذبی گزینه مناسبی از نظر هزینه است. برعکس این مورد نیز در محیط‌هایی که هزینه‌های برقی از گاز یا بخار بیشتر است استفاده از خشک‌کن‌ تبریدی گزینه مناسبی است. بر اساس این مورد می‌توان متوجه شد که هزینه انرژی یک عامل مهم در انتخاب سیستم است.

 

محصولات مرتبط بادرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *