4.8/5 - (10 امتیاز)

آنلودر کمپرسور

در دستگاه های کمپرسور اسکرو، آنلودر قطعات الکتریکی مکانیکی هستند که جریانات هوای وارد شده به ایرند کمپرسورهای اسکرو را کنترل می‌نمایند به طوری که از تابلو فرمان دستگاه پیام را دریافت و با تغییرات و باز و بست دریچه ها، دستگاه را به حالت فشار یعنی لود Load و پس از آن هوا و فشار را به شیر برقی می‍‌‌رساند.

آنلودر کمپرسور (INTAKE VALVES) شیر مکانیکی کنترل کننده هوای ورودی به داخل دستگاه هواساز می‌باشد . کنترل نمودن فشار هوا به وسیله‌ی رگلاتور یا آنلودر کمپرسور که کار باز و بسته شدن به وسیله‌ی شیرهای برقی که به آنلودر متصل می‌باشد انجام می‌پذیرد، این شیرها باید بصورت پنوماتیک به مخزن جدا کننده و از نظر الکتریکی به کلید فشار وصل گردد.

 

آنلودر کمپرسور

مزایای استفاده از Intake Valve یا دریچۀ آنلودر کمپرسور اسکرو

  • کم گشتن تعداد دفعات روشن و خاموش شدن الکترو موتور کمپرسور
  • کم کردن مصرف انرژی
  • آمادۀ به کار بودن کمپرسورها در تایم هایی که سیستم در حالت Stand Bye است.
  • قدرت کنترل ظرفیت کمپرسور از 0 تا 100 درصد.
  • بالا بردن عمر کمپرسور و الکتروموتور.

 

قیمت آنلودر کمپرسور

قیمت آنلودر کمپرسور بسته به سایز و نوع برند و ملیت متفاوت بوده و از حدود 6 میلیون تومان تا 75 میلیون تومان متغیر می‌‎باشد. هر یک مشتریان نیز بر اساس نیاز خود نسبت به خرید این دستگاه اقدام می‌کنند. برای بهتر انجام شدن روند خرید آنلودر کمپرسور توصیه می‌شود با مجموعه قابل اعتماد و قدیمی  بادرو کمپرسور ارتباط بر قرار شود.

شماره تماس ثابت جهت دریافت مشاوره رایگان:

۰۲۱-۶۶۶۰۹۳۴۵

۰۲۱-۶۶۶۸۷۳۳۷

۰۲۱-۶۶۶۸۷۳۳۸

شماره واتساپ:

09128204891

آنلودر در طیف های گسترده و مختلف 11 تا 350 کیلو وات میباشند و با بزرگتر شدن ظرفیت و دبی کمپرسور اسکرو تغییر می‌کنند و این قطعه بسته به میزان فشار کار دستگاه و مکش هوا تعیین می‌گردد.

 

 

آنلودر

در بازار ایران چندین مدل و برند آنلودر میباشد که از مطرح ترین آنها آنلودر  VMC ایتالیا میباشد.

بادرو کمپرسور ارائه دهنده انواع آنلودر در برندهای ایتالیایی و ایرانی و چینی میباشد انواع کیت آنلودر سری R ، RB ، RH  ساخت کمپانی VMC ایتالیا که منظور از این حروف اختصاری نوع حرکت پیستون و نوع حرکت دریچه هوا را مطرح میکند که بسته به میزان فشار و مدل کار انتخاب کیت از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که دریچه های ورودی در آنلودر کمپرسور باز می شوند تا جریان مخلوط هوا، سوخت به داخل سیلندرهای موتور قبل از فشرده سازی و احتراق جریان یابد و دریچه های خروجی باز می شوند تا پس از رخ دادن احتراق، گازهای خروجی را از فرآیند احتراق دفع کنند.

این دستگاه معمولا فشار مخزن را هنگام خاموش شدن دستگاه کاملا تخلیه می‌کنند تا در دفعه بعدی استارت دستگاه با مشکل مواجه نشود، آنلودر ها نسبت به نوع کار دستگاه و میزان فشار و بار دستگاه متغیر هستند که سری های R  RB  C را دارا هستند. آنلودر ها به دو صورت عمودی و افقی میباشند. یکی دیگر از وظایف آنلودر جلوگیری از روغن برگشتی میباشد که با باز و بسته کردن دریچه هوا این کار انجام می‌شود.

 

 

unloader کمپرسور
آنلودر VMC

آنلودر  VMC کمپرسور در چه مواقعی کار نمیکند؟

  • به دریچه ها ضربه احتمالی وارد شود ( در زمان مونتاژ و دمونتاژ ).
  • پکینگ ها و اورینگ ها ( کیت ) آسیب ببیند
  • جریان برق در شیربرقی قطع میباشد. خرابی شیر برقی که خود شامل دو بخش بوبین شیر برقی یا به اشتباه بستن شیر است.
  • چنانچه آنلودر بنا به دلایلی از تنظیم خارج شده باشد و عمل نکند این خرابی ها، به کیت آنلودر یا پکینگ های آن مربوط می باشد که الزاما بایستی عوض شوند در غیر اینصورت شیربرقی مربوطه بایستی عوض شود.

آنلودر کمپرسور سری AIM

آنلودر کمپرسور

آنلودر کمپرسور Red Star سری aiv

 آنلودر کمپرسور اسکرو

  1. آنلودر کمپرسور اسکرو به دو صورت نرمال باز یا نرمال بسته طراحی می شوند. در حالت نرمال باز، باز بودن دریچه تا فشار سازی کامل هوا ادامه دارد و پس از آن بسته می شود.
  2. آنلودر ها یک چک ولو جهت جلوگیری از برگشت روغن به فیلتر هوا به هنگام خاموش شدن دارند.
  3. آنلودر RH100 دریچه ورودی مکش هوا به داخل ایرند یا واحد هواساز می باشد. این قطعه بصورت شیر یکطرفه می باشد که به صورت برقی باز یا بسته می شود. کیت های تعمیراتی آنلودر RH100 در زمان کارکرد ۴۰۰۰ ساعت بایستی که تعویض شوند.
  4. این قطعات در طول زمان، به خاطر باز و بسته شدن دریچه و همچنین دما و فشار کاری بالا معمولا خاصیت اولیه خود را از دست می دهند. کیت آنلودر شامل قطعاتی است که بایستی در زمان تعریف شده تعویض شوند.
    کیت تعمیراتی آنلودر بسته به نوع آن شامل قطعاتی همچون فنر، اورینگ، پکینگ و قطعات دیگری می باشد. تعویض کیت آنلودر، شاید ساده به نظر برسد ولی نیاز به تخصص و تبحر دارد.
  5. در صورت عدم تعویض کیت آنلودر مطمئنا دستگاه به مرور آسیب می بیند. این آسیب ها گاها بسیار هزینه و خسارت به بار می آورند. از آنجا که مکش هوا توسط آنلودر انجام میشود و آنلودر در واقع مانند ریه کمپرسور می باشد، لذا چنانچه این اقدام به درستی انجام نشود مانند انسانی خواهد بود که دچار مشکل جدی تنفسی می شود.
    کیت آنلودر RH100 شامل دو بخش اصلی می باشد: قسمت اول که به کیت K1 معروف شده است شامل قطعات اصلی خود آنلودر می باشد. کیت RH100 K1 می تواند شامل زیر مجموعه ای به نام Kit Ret باشد که این کیت در بعضی از موارد نیاز است که همراه با کیت K1 تعویض شود.
  6. قسمت دوم به کیت K2 معروف است، این کیت RH100 K2 شامل قطعات تعویضی بلوکه آلومینیومی آنلودر می باشد. مسلما بهتر است که در زمان تعویض هر دو کیت K1 و K2 تعویض شوند.
  7. در هنگام خرید کیت آنلودر، حتما باید دقت کنید که نمونه اورجینال که توسط سازنده مورد تایید شده است را خریداری نمایید. زیرا نمونه های غیر اورجینال شاید کمی ارزانتر باشند ولی مطمئنا کیفیت لازم را نخواهند داشت و این امر ریسک بزرگی محسوب می شود.

 

 

 

 

آنلودر چیست

آنلودر کمپرسور هوا به قطعه ای الکتریکی مکانیکی گفته می‌ شود که جریان هوای ورودی به ایرند کمپرسور اسکرو را کنترل می نماید. آنلودر کمپرسور اسکرو یا دریچه دانلودر کمپرسور در زمان هایی که سیستم دچار افت فشار می شود، مسیر ورودی هوای محیط را به درون کمپرسور هدایت کرده و این عمل را تا رسیدن فشار به حداکثر ادامه می ‌دهد.

پس از آن که مخزن پر شده و فشار به حداکثر میزان ممکن رسید، فشار مورد نظر از طریق ترنسمیتر فشار تشخیص داده شده و آنلودر کمپرسور جریان هوای ورودی را مسدود می نماید. آنلودر کمپرسور پیستونی نیز دارای عملکردی مشابه بوده و بدین طریق از ورود هوا به درون کمپرسور جلوگیری به عمل می آورد.

آنلودر کمپرسورهای هوا یا دریچۀ آنلودر کمپرسور در تایمهایی که در سیستم افت فشار بوجود می‌آید با باز نمودن مسیرهای ورودی هوای محیط اطراف را به داخل کمپرسور هدایت می‌نماید و این حالت تا هنگام به حداکثری رسیدن فشارها ادامه خواهد یافت. بعد از پر شدن مخازن و به میزان حداکثر رسیدن فشارات و تشخیص از راه ترنسمیتر فشار، آنلودر کمپرسورهای هوا جریانات ورودی را می‌بندد و از ورود هوا به قسمت ایرند کمپرسور پیشگیری می کند.

در صنعت به این قطعات شیرهای آنلودر،inlet valve  ، intake valve یا  unload valve می‌گویند نوعی شیر دیگری هم موجود است که به شیرهای تخلیه کننده معروفند، این مدل شیرها با آنلودری که در کمپرسورهای اسکرو مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت هستند و عموماً مصرف آنها در کمپرسورهای پیستونی می باشد.

در واقع آنلودر کمپرسور اسکرو، نوعی شیر کنترل کنندۀ هوای ورودی به درون ایرند (بلوک هواساز) کمپرسورهای اسکرو می‌باشد. زمانی که واحدهای هواساز به وسیلۀ الکترو موتور در حال چرخش می‌باشد. این شیرها وظیفۀ کنترل نمودن ورودی و یا عدم ورودی هوا را به درون هواساز را به عهده داشته است.

این عملیات تا هنگامی که فشارات در درون مخزن به مقدار مناسبی نرسیده باشد ادامه پیدا خواهد کرد به عبارت دیگر این شیرهای ورودی هوا را به داخل Airend را باز می‌نماید تا هواساز قادر باشد عملیات فشرده سازی را انجام بدهد.

چرا باید از دریچه آنلودر کمپرسور استفاده کنیم؟

استفاده از هر کدام از وسایل صنعتی دارای مزایای خاص خود بوده و با توجه به کاربردی که دارند هر کدام از کارهای ما را آسان می سازند! برای مثال هنگامی که یک کمپرسور صنعتی را برای یک کارخانه بزرگ خریداری کرده و مورد استفاده قرار می دهیم، برای محافظت از آن و جلوگیری از رطوبت گرفتن قطعات مختلف و در نتیجه بالا رفتن استهلاک دستگاه، یک درایر تبریدی  نیز سفارش می‌ دهیم!

بنابراین هر کدام از دستگاه های صنعتی دارای مزایای خاص خود هستند. در وصف مزایای استفاده از دریچه آنلودر کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم تر شدن تعداد دفعات خاموش و روشن شدن الکتروموتور کمپرسور و جلوگیری از استهلاک کمپرسور
  • کاهش مصرف انرژی کمپرسور هوا
  • سبب آماده یا کامل بودن کمپرسور باد در زمان هایی که سیستم در حالت استندبای است، می شود.
  • ظرفیت کمپرسور را از صفر تا صد کنترل می نماید.
  • سبب افزایش عمر کمپرسور و الکتروموتور می شود.

 

اساس انلودر کمپرسور اسکرو

 

چگونه آنلودر کمپرسور اسکرو در حالت Unload قرار می گیرد؟

زمانی که فشار داخل مخازن به میزان استاندارد برسد، آنلودر دریچه‌های ورودی هوا را می‌بندد، که در این هنگام همانطور که هواساز کمپرسور در حال کار کردن می‌باشد ولی با وجود این هیچ نوع هوایی وارد آن نمی‌گردد.

نهایتاً عملیات فشرده سازی صورت نمی‌پذیرد و فشار بالا نخاهد رفت. که به عبارت دیگر به این حالت آنلود Unload گفته می‌شود.

آنلودرها به شکل ترکیبی می‌باشند به عبارت دیگر از یک عدد شیر مکانیکی همراه با شیر برقی است.

آنلودرهای کمپرسور اسکرو چگونه و در چه زمانهایی، کمپرسور را زیر بار قرار خواهند داد؟

زمانی که مجدد مصرف هوا صورت می‌گیرد موجب می‌گردد که فشارات داخل مخزن کم گردد (بعنوان مثال فشار 8 بار می گردد) فرمان باز گشتن دریچۀ آنلودر صادر می‌گردد و هوا به داخل هواساز مکش می‌شود. که در اصطلاح دستگاه کمپرسور اسکرو در حالت Load قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح می‌باشد که بر طبق اندازۀ کمپرسورها و سایز هواسازها، ابعاد و اندازۀ آنلودر کمپرسور اسکرو هم تغییر می کند.

سیستم آنلود نمودن کمپرسورها یا همان بی بار نمودن آنها بمنظور کنترل میزان ظرفیت سیستم سرمایشی انجام می‌شود. بی بار نمودن یعنی اینکه مقدار مبرد جریانی به کمپرسورها را کم کرده تا سرمایش کمتری در اوپراتور داشته باشیم.

این کار به روشهای گوناگونی انجام می‌شود که از ساده ترین روشهای آن این است که برای این منظور اغلب یک لولۀ بای پس از خطوط مکشی به خطوط دهشی کمپرسور کشیده می شود و در بین این مسیرها یک شیر برقی قرار می دهند. تعداد 4 لولۀ بای پاس و 4 شیر برقی را برای یک کمپرسور بطور معمول در نظر می گیرند که هر کدام 25 درصد از بار سرمایشی را کاهش میدهد.

طرز کار آنلودر کمپرسور

همانگونه که توضیح داده شد دریچۀ آنلودرهای کمپرسور، از راه  باز و بسته شدن هوای ورودی به کمپرسورهای اسکرو را کنترل می‌نماید. با بسته شدن آنلودر هیچ نوع هوایی به داخل کمپرسور وارد نمی‌گردد اما الکترو موتور کمپرسورها همینطور به گردش ادامه می‌دهند. در همین زمان ایرند کمپرسور در حالت کاملاً بی باری قرار دارد و به شکل هرزگرد در حالت آمادۀ بکار قرار می‌گیرد تا چنانچه نیاز شد به فشرده سازی در حالت Load قرار می‌گیرد و عملیات فشرده سازی را بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌دهد.

در هنگامی که کمپرسور در حالت بی‌بار باشد هوای موجود در هواساز کمپرسورهای اسکرو از راه سوراخهای کوچکی از قسمت ایرند خارج می‌گردد. به این ترتیب مسیرهای خروجی هوا هرگز بطور کامل بسته نمی‌شوند و دلیل آن بالا بردن ایمنی و همینطور شرایطی است برای به گردش درآوردن روغنهای موجود و خنک کاری هستند.

 

اساس انلودر کمپرسور اسکرو

چنانچه در مورد خرید یا تعمیر آنلودر به مشاوره نیاز دارید حتماً از کارشناسان مجموعۀ بادرو کمپرسور راهنمایی بگیرید.

کیت آنلودر کمپرسور

کیت آنلودر (Intake valve or unloader) عبارتند از قطعاتی که باید در تایمهای تعریف شده عوض گردند. کیتهای تعمیراتی آنلودر بر طبق نوع آنها عبارتند از قطعه‌هایی مثل اورینگ، فنر, پکینگ و قطعات دیگر هستند. از جمله ولوهایی که در دستگاه کمپرسور به کار رفته است، کیت آنلودر می‌باشد که روی ایرند اتصال یافته و عمل هدایت کنترل شدۀ هوا از فیلترهای هوا به درون ایرند را داشته است.
دریچه‌ی آنلودرها، محدوده‌ی  میزان ظرفیت دبی‌های عبوری معینی داشته‌اند و نسبت به سیستمهای کاری کمپرسور عملکرد و مکانیزمی کاملا کنترلی را دارا خواهد بود. برخی از آنلودرها با بهره‌گیری از جک‌های پنوماتیک باز و بسته می‌گردند (دریچه‌ی چرخان) و برخی دیگر توسط هوای هدایت شده‌ای از سمت سولنوئید ولو بشکل رفت و برگشتی صورت گیرد.

انواع کیت آنلودر

آنلودرها به 2 شکل نرمال بسته یا نرمال باز امکان دارد طراحی شوند. در شکل نرمال باز، باز بودن دریچه‌ تا فشار سازی کامل هوا ادامه میابد و بعد از آن، نه به شکل کامل (برای بوجود آمدن فشار درروغن که اغلب 1/5 بار است) بسته می‌گردد. آنلودر ها یک چک ولو دارند که برای پیشگیری از برگشتن روغن به فیلترهای هوا در زمان خاموش شدن کمپرسور می‌باشند.

عوض کردن این کیت آنلودر، شاید به نظرتان ساده بیاید اما احتیاج به تبحر و تجربه‌ای خاص می‌باشد. چنانچه کیت آنلودر را عوض نکنید مطمئن باشید بزودی دستگاه آسیب می‌بیند. چنین آسیبهایی گاهی هزینه و خسارت زیادی را موجب می‌گردد. از آنجایی که مکش هوا به وسیله‌ی آنلودر انجام میگیرد و آنلودرها در حقیقت مثل ریه‌ی کمپرسور هستند، ازین رو اگر این اقدام بطور صحیح انجام نشود مثل انسانی خواهد شد که دچار مشکلات جدی تنفسی میگردد .

کیت آنلودر RH100 عبارتند از 2 قسمت عمده می‌باشد: بخش اول که به کیت K1 معروف می‌باشد عبارتند از قطعات اساسی خود آنلودر است. کیت RH100 K1  عبارتند از زیر مجموعه‌ای به اسم Kit Ret است که این کیت در برخی از موارد احتیاج می‌باشد که همراه با کیت K1 عوض گردد.

بخش دوم به کیت K2 معروف گشته است. این کیت RH100 K2 عبارتند از آن قطعات تعویضی بلوکه آلومینیومی آنلودر هستند. البته بهتر می‌باشد که در هنگام تعویض هر دو کیت K1 و K2 تعویض گردند .

در زمان خریدن کیت آنلودر، بهتر است توجه نمایید که نمونه‌ی اصلی و اورجینالش توسط سازنده‌ی آن مورد تایید باشد که خرید کنید. چون نمونه های فیک و غیر اصل آنها که با قیمتهای پایینتر در بازار موجود هستند کیفیت مورد انتظار را ندارند و این موضوع ممکن است امری با ریسک بالا باشد.

تایم مناسب عوض کردن کیت‌های آنلودر

و دوره‌ی تعویضهای پیشگیرانه‌ای  قسمتهای کیتهای آنلودر در هر 8000 ساعت می‌باشد و بایستی به وسیله‌ی متخصص و کارشناس هوای فشرده انجام پذیرد.
جایگزین کردن مدل آنلودر با یک مدلی دیگر هم بایستی پس از کارشناسی دقیق انجام گیرد.

محصولات مرتبط بادرو

1 دیدگاه در “آنلودر کمپرسور اسکرو

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *