عیب یابی کمپرسور اسکرو
از آنجایی که مشکلات کمپرسور می تواند منجر به ساعت ها (یا حتی روزها !) توقف کار شما و تلف شدن زمان و هزینه شما شود، ما در بادرو کمپرسور با تجربه عیب یابی و تعمیر صدها کمپرسور اسکرو در طول سالیان متوالی، در این مقاله به طور کامل و دقیق عیبیابی اصولی و رایجترین مشکلات ممکن برای کمپرسور اسکرو و راهحلهای آنها را شرح میدهیم و امیدوارم که محتوا این صفحه به شما در عیب یابی کمپرسورتان کمک کند.
به جرئت میتوان گفت راهنمای عیب یابی کمپرسور اسکرو ارائه شده در این صفحه، سریعترین راه برای گرفتن نتیجه و حل مشکل کمپرسور شما می باشد.
شرکت بادرو کمپرسور، با بیش از نیم قرن تجربه با کادری کاملا مجرب و آموزش دیده آمادهی ارائه هر نوع خدماتی از جمله طراحی، ساخت، عیب یابی، تعمیر، نصب و همچنین راه اندازی انواع مختلف کمپرسور پیستونی و اسکرو میباشد.
روشن نشدن کمپرسور اسکرو و روش های حل آن
یکی از رایجترین مشکلات و عیب کمپرسور اسکرو، این است که شما دکمه شروع را فشار میدهید اما هیچ اتفاقی نمی افتد، عمده ترین دلایل این مشکل موارد زیر می باشد:
- قطع بودن جریان برق
- پریدن فیوز در مدار کنترل
- اضافه بارهای موتور خاموش یا تنظیم نشده است
- شل بودن سیم های ورودی یا برق
- ولتاژ پایین به واحد
- سوئیچ دما معیوب
- خاموش شدن کلید دما
- خاموش شدن کلید فشار قوی
موارد زیر شامل راه حل هایی برای حل مشکل روشن نشدن کمپرسور اسکرو می باشد:
- منبع تغذیه را از نظر ولتاژ کافی بررسی کنید.
- فیوزها را چک کنید
- مطمئن شوید که تمام سیم های برق در اتصالات محکم هستند.
- منبع ولتاژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای راه اندازی سیستم، قدرت الکتریکی به اندازه کافی بالا است.
- کلید دما را برای عملکرد صحیح بررسی کنید.
- فشار سیستم را بررسی کنید
دلایل نشتی روغن کمپرسور و راه حل آن
روغن کاری مناسب برای یک کمپرسور اسکرو کاملاً ضروری است. اگر سطح روغن خیلی پایین باشد یا مخزن روغن خشک شود، به سرعت با کمپرسور هوای آسیب دیده مواجه خواهید شد. کارکرد بدون روغن به هواساز آسیب می رساند و منجر به تعمیرات پرهزینه می شود.
نشت روغن ممکن است به صورت یک حوضچه آشکار در زیر کمپرسور ظاهر شود، یا ممکن است به سادگی متوجه شوید که روغن آنقدر که باید دوام نمی آورد. این بیشتر به دلیل:
- مهر و موم و واشر فرسوده
- خطوط یا مخازن نفت آسیب دیده است
- اتصالات یا اتصالات شل
- فیلترهای روغن معیوب
- پر کردن بیش از حد مخزن روغن
آنچه شما می توانید انجام دهید:
- تمام مهر و موم ها، واشرها، اتصالات، اتصالات و سایر عناصر سیستم روغن را از نظر علائم سایش، ترک یا آسیب بررسی کنید و قطعات فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید.
- روغن را عوض کنید و یک فیلتر روغن تازه نصب کنید.
- تمام دستورالعمل های اپراتور را برای تعویض روغن دنبال کنید و از پر کردن مخزن روغن زیاد خودداری کنید
کمپرسور در دمای بالا خاموش می شود
اگر کمپرسور شما با دمای بیش از حد کار کند، ممکن است مشکل یکی از موارد زیر باشد:
- دمای محیط خیلی بالاست یا تهویه کافی وجود ندارد.
- سطح روغن خیلی پایین است.
- نوع روغن اشتباه است یا روغن کیفیت کافی را ندارد
- رادیاتور روغن کمپرسور کثیف است
- شیر ترموستاتیک کار نمی کند
- کثیفی یا انسداد در خطوط روغن
عیب: فشار اگزوز کمپرسور هوا خیلی کم است
فشار را قبل و بعد از جداسازی چک کنید.
بررسی کنید که آیا خط لوله گاز نشتی دارد یا خیر. بررسی کنید که آیا شیر پروانه ای کاملا باز است یا خیر.
بررسی کنید که آیا رگولاتور ورودی هوا به طور عادی کار می کند یا خیر. بررسی کنید که آیا شیرهای برقی 3SV و 8SV نشتی دارند یا خیر.
بررسی کنید که آیا سوئیچ فشار IPS نیاز به تنظیم مجدد دارد یا خیر.
عیب: دمای اگزوز کمپرسور هوا خیلی بالاست
فن خنک کننده سیستم خنک کننده خود بدن را بررسی کنید تا ببینید آیا می تواند به طور عادی کار کند یا خیر.
بررسی کنید که مجرای هوای کولر توسط مواد خارجی مسدود نشده باشد. در صورت وجود مشکل باید به موقع رفع شود.
مقدار و مشخصات روغن روانکار را بررسی کنید. اگر سطح روغن روانکار زیر خط قرمز است، باید روغن اضافه کنید. برای اطمینان از کاربرد فرآورده های نفتی.
فیلتر هوا را چک کنید. ناخالصی های بیش از حد نیز بر کنترل دمای گاز خروجی تاثیر می گذارد. به طور کلی، فرکانس فیلتر هوای نجس و گرفتگی فیلتر روغن بیشتر است.
شیر کنترل حرارتی را بررسی کنید.
عیب: چراغ power on روشن نمیشود؟
علت احتمالی | رفع عیب |
Emergency stop فشار داده شده است. | دکمه emergency را آزاد کنید. |
جریان برق به کمپرسور قطع است | مسیر برق ورودی را بررسی کنید. |
Led مربوط به power on خراب است. | لامپ مربوطه را بررسی نمایید. |
عیب: چراغ هشدار مربوط به بی متال موتور اصلی روشن شده است یا خطای بیمتال Q1 موتور اصلی. (Themal Motor fault)
علت احتمالی | رفع عیب |
بیمتال خراب یا حساس شده است. | مقایسه آمپر موتور و آمپر بیمتال |
سربندی موتور و یا اتصالات کنتاکتور شل شده است. | آچار کشی مجدد |
رنج تنظیمی بیمتال از حد استاندارد پایین است. | تنظیم بیمتال (0/58 * 1/8 * قدرت موتور) |
بعلت آمپر بالای موتور، بیمتال عمل کرده است. | آمپر مجاز موتور بدون تسمه بررسی شود (1.7 * kw) |
تنظیم فشار کاری بیش از فشار تنظیمی سازنده است. | فشار به حالت اولیه سازنده دستگاه تنظیم شود یا تعویض پولی |
خرابی بلبرینگ های الکتروموتور و واحد هواساز | تعویض بلبرینگ ها و کاسه نمدهای موتور و واحد |
سفتی بیش از اندازه تسمه ها | سفتی تسمه در حد مجاز تنظیم شود |
خرابی بی متال | بی متال تعویض شود |
کنتاکتورها خوب جذب نمی کند | |
موتور سوخته است | تعویض موتور |
عیب: چراغ هشدار مربوط به بی متا موتور فن روشن شده است یا خطای بیمتال Q2 موتور فن (Thermal fan fault)
علت احتمالی | رفع عیب |
به علت آمپر بالای موتور، بی متال عمل کرده است. | آمپر مجاز موتور فن بررسی شود |
خرابی بلبرینگ های الکترو موتور | تعویض بلبرینگ ها و رولبرینگ ها |
بالانس نبودن پروانه فن | پروانه بالانس شود |
برقرر نبودن جریان آزاد هوا بر اثر نشت گرد و خاک روی رادیات | باد گرفته شود یا شستشو شود |
خرابی بی متال | بی متال تعویض شود |
عیب: چراغ هشدار مربوط به کنترل فاز روشن شده است. (fault: Rotation)
علت احتمالی | رفع عیب |
برعکس بودن (جابجا شدن) ترتیب فازها | تنظیمات لازم توسط توسط کنترل فاز انجام شود |
ممکن است یکی از فازها قطع باشد / نوسان ولتاژ شبکه | شبکه برق اصلاح و تنظیمات کنترل فاز بررسی شود |
ایراد کنترل فاز | تعویض گردد |
عیب: چراغ هشدار (علامت آچار) روشن شده است.
علت احتمالی | رفع عیب |
زمان سرویس فرا رسیده است | نسبت به انجام سرویس دستگاه اقدام شود |
تنظیم زمان سرویس صحیح نمی باشد | تنظیمات لازم توسط کنترل پنل انجام شود. |
وضعیت نرمال مربوط به الکتروموتور L.E.D اصلی روشن نمی شود
علت احتمالی | رفع عیب |
ترتیب فازها درست نیست | بررسی و اصلاح کنید |
ولتاژ الکتروموتور صحیح نیست | بررسی کنید |
یکی از فازها قطع می باشد | بررسی و اصلاح کنید |
عیب: با وجود وضعیت نرمال دستگاه استارت نمی شود.
علت احتمالی | رفع عیب |
دستگاه در وضعیت AUTO Restart می باشد | منتظر باشید تا فشار خط به حد پایین پرشور سوئیچ برسد. |
عیب: فشار به حد بالای تنظیم پرشور سوئیچ نمی رسد یا کمپرسور به طور مداوم کار می کند.
علت احتمالی | رفع عیب |
مصرف هوا بیش از حد است | میزان مصرف را کم کنید |
فیلتر هوای ورودی گرفته است | فیلتر را عوض کنید |
دریچه ورود هوا به اندازه کافی باز نمیشود | سولنوئید ولو را بررسی کنید |
فیلتر سپراتور گرفته شده است | سپراتور را عوض کنید |
فیلتر سپراتور معیوب است | سپراتور را عوض کنید |
عیب: Emergency stop
علت احتمالی | رفع عیب |
دکمه Emergency stop آزاد نشده است | دکمه Emergency stop را آزاد و Reset را فشار دهید |
محصولات و خدمات مرتبط بادرو
عیب: دمای روغن بیش از حد مجاز است / دستگاه داغ می کند. (High temp error)
علت احتمالی | رفع عیب |
گرفتگی شلنگ ها و اتصالات مربوط به مدار روغن | گرفتگی با شستشو رفع شود |
گرفتگی داخلی رادیاتور یا کانالهای ایراند | گرفتگی با شستشو رفع شود |
گرفتگی فیلتر روغن / گرفتگی توسط سوپاپ کله فیلتر | تعویض فیلتر روغن / بررسی سوپاپ کله فیلتر |
کثیفی شبکه رادیاتور و عدم امکان تبادل گرما | توسط فشار باد یا شستشو آلودگی رفع گردد |
کم بودن روغن | روغن اضافه شود |
کار نکردن فن | علت برطرف شود |
باز بودن درهای کمپرسور | در کمپرسورهایی که فن و رادیات جدا هستند دربها بسته شود |
مشکل اصطکاک air-end | رفع شود |
خرابی سنسور NTC-10k | تعویض شود |
ترموستاتیک ولو ایراد دارد | بررسی و رفع گردد |
عیب: دستگاه مدام کار می کند و آنلود نمی شود.
علت احتمالی | رفع عیب |
هوا دهی دستگاه مشکل دارد. | میزان هوا دهی کمپرسور اندازگیری شود. |
میزان مصرف بیش از میزان تولید هوای فشرده است. | میزان افزایش مصرف برآورد شود. |
در مسیر لوله کشی نشتی وجود دارد. | نشتی ها برطرف شود. |
پرشر سوئیچ گیر کرده است. | پرشر سوئیچ اصلاح یا تعویض شود. |
عیب: کمپرسور زیر بار نمی رود یا load نمی شود.
علت احتمالی | رفع عیب |
فشار بالاتر از حد پایین پرشر سوئیچ می باشد. | منتظر باشید تا فشار خط به حد پایین پرشر سوئیچ برسد. |
مسیر هوای فرمان آنلودر کنترل شود. | شیلنگ مربوط از اتصال باز و خروج هوا بررسی شود. |
دمای روغن زیر 20c است. | بایستی دما تا 20c بالا رفته سپس لود شود. |
مسیر برق به مگنت شیر برقی آنلودر کنترل شود. | برق دار شدن مگنت کنترل شود. |
قطعات آب بندی آنلودر کنترل شود – ایراد مکانیکی آنلودر | قطعات تعمیر یا تعویض شوند. |
برد خراب بوده و فرمان لود نمی دهد. | تعمیر یا تعویض برد. |
عیب: فشار کاری روی مانومتر مخزن زیاد نشان می دهد.
علت احتمالی | رفع عیب |
فشار بیش از حد رسیور | تنظیم پرشر سوئیچ نسبت به فشار خط |
خرابی پرشر سوئیچ | تعویض پرشر سوئیچ |
عیب: عدم نمایش دمای روغن / بالا نشان دادن دما
علت احتمالی | رفع عیب |
خرابی ترمومتر | تعویض ترمومتر |
خارج شدن ترمومتر از محل خود | جا اندازی ترمومتر |
معکوس بسته شدن سیم سنسور دما | رفع شود. |
عیب یابی: خطای فشار بیش اندازه رسیور (Pressure switch error)
علت احتمالی | رفع عیب |
خرابی ترانسمیتر یا پرشر سوئیچ مربوط به رسیور کمپرسور | تعویض شود |
مینیمم گیر کرده است | رفع گردد |
سپراتور گرفتگی دارد | تعویض شود |
برد plc ایراد دارد | بررسی تنظیمات setup / رفع ایراد نرم افزاری / تعویض قطعات یا کل برد |
برد آنالوگ ایراد دارد | تعمیر / تعویض شود |
تنظیمات رنج صحیح نمی باشد | تنظیمات رنج بعمل آید |
سیم کشی درست نیست | بررسی و اصلاح شود |
عیب: روغن همراه هوای خروجی بیش از اندازه است یا کمپرسور روغن کم می کند.
علت احتمالی | رفع عیب |
خرابی چک ولو | تعویض شود |
گرفتگی یا خرابی یا استاندارد نبودن فیلتر سپراتور | بررسی و تعویض شود |
گرفتگی مسیر چک ولو | بررسی و رفع گردد |
ریختن روغن بیش از مقدار توصیه شده | روغن اضافه تخلیه گردد |
از طریق تخلیه آنلودر به داخل کمپرسور تخلیه میشود | بررسی چک ولو و مسیر مربوطه / کم کردن روغن و تعویض سپراتور |
نشتی اتصالات | بررسی و رفع گردد |
عیب: ایراد کنترل فاز
علت احتمالی | رفع عیب |
برعکس بودن فازها | جابجایی دو فاز |
نوسان ولتاژ شبکه | بررسی و اصلاح گردد |
عیب: نشان ندادن فشار کاری TD1 fault
علت احتمالی | رفع عیب |
خرابی ترانسمیتر | تعویض شود |
غیرفعال بودن td1 | فعال شود |
عدم اتصال سوکت به ترانسمیتر | اتصالات برق کنترل شود |
نشتی اتصالات | اصلاح شود |
عیب: در استارت اولیه فیوز می پرد
علت احتمالی | رفع عیب |
موتور سوخته است | بررسی و اصلاح شود |
سیم کشی درست نیست | بررسی و اصلاح شود |
قطعات برقی ایراد دارد | بررسی و تعویض گردد |
کنتاکتور یا فیوز ایراد دارد | بررسی و تعویض گردد |
عیب: کمپرسور استارت نمی شود.
علت احتمالی | رفع عیب |
ایراد برد | بررسی، تعمیر یا تعویض گردد |
ایراد موتور | بررسی عملکرد صحیح موتور اصلی |
عیب: Low voltage detect
علت احتمالی | رفع عیب |
جریان برق ورودی از شبکه به دستگاه پایین است | اصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد) |
عیب: Motor thermistor error
علت احتمالی | رفع عیب |
دمای موتور اصلی بالا است | اصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد) |
عیب: Motor therm. Sw. error
علت احتمالی | رفع عیب |
دمای سوئیچ موتور اصلی بالا است | اصلاح شود (در صورت فعال بودن این گزینه، این پیغام را می دهد) |
عیب: Temp. Probe disconnect
علت احتمالی | رفع عیب |
اتصال یک یا دو پراب حرارتی قطع می باشد | بررسی و اصلاح شود |
عیب: Temp. Probe inverse
علت احتمالی | رفع عیب |
اتصال سیم پراب حرارتی بصورت برعکس بسته شده است | بررسی و اصلاح شود |
عیب: Temp. Probe inverse
علت احتمالی | رفع عیب |
اتصال سیم پراب حرارتی بصورت برعکس بسته شده است | بررسی و اصلاح شود |
عیب: TD#1 disconnect
علت احتمالی | رفع عیب |
اتصال ترانسمیتر یک قطع می باشد | بررسی و اصلاح شود |
عیب: TD#2 disconnect
علت احتمالی | رفع عیب |
اتصال ترانسمیتر دو قطع می باشد | بررسی و اصلاح شود |