H1 5

کمپرسور چیست و انواع آن کدام‌اند؟

ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که کمپرسور چیست؟ انواع آن کدام‌اند و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. کمپرسور یکی از دستگاه‌های صنعتی است که در گروه وسایل مکانیکی قرار می‌گیرد. وظیفه آن کم کردن حجم گاز و افزایش فشار آن است. البته می‌توان اشاره کرد که در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق می‌فرستند. در حالت کلی از کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده می‌کنند. در حقیقت کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و آن را فشرده می‌کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش خواهد یافت. معمولا گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز کاهش یابد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور به ماشینی گفته می‌شود که هوای محیط را متراکم و فشرده کرده و انرژی بادی را تولید نماید. کمپرسور یکی دیگر از دستگاه‌های مکانیکی است که این روزها به علت کارآیی فراوانی که دارند، به اصطلاح به آن‌ها اسب بارکش صنایع می‌گویند. چنین ماشین پرارزشی در زمینه‌های گوناگونی از صنایع گرفته تا پزشکی و لوازم خانگی، کارآیی دارد. در حقیقت کمپرسور جهت فشرده نمودن گاز یا مایعات بکار می‌رود. عملکرد کمپرسورها به این شکل است که با صرف انرژی مکانیکی زیادی، گاز را سریعا به داخل خود مکیده و بعد آن را فشرده می‌کند. در اثر چنین عملی، دمای گازی که فشرده می‌گردد هم بالا می‌رود. اغلب، گاز پرفشار خارج شده از دستگاه کمپرسور را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا میزان دمای گاز مجدد به حد نرمالی باز گردد. انواع مختلف کمپرسورها وجود دارند که جهت مصارف عمومی و صنعتی طراحی شده‌اند.

جالب است بدانید که انواع کمپرسورها با تغییر در مبردها و قدرت اسب بخار می‌توانند در ظرفیت‌های مختلفی کار کنند. هنگام خرید هر نوع کمپرسور، شما باید به عنوان یک خریدار کلیه امور از جمله ویژگی‌ها، کیفیت و حتی قیمت را در نظر بگیرید و بر حسب نیاز خود یکی را انتخاب نمایید. اگر قصد خرید کمپرسور را دارید، توصیه می‌کنیم همین حالا گوشی تلفن خود را بردارید و با مشاوران فروش مجموعه بادرو کمپرسور تماس حاصل فرمایید. کارشناسان این مجموعه با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات شما هستند.

 کمپرسور چیست؟

انواع کمپرسورها

انواع کمپرسورها کاربرد و عملکرد متفاوت و مختلفی دارند و در دسته‌بندی خانگی، صنعتی، پزشکی، معدنی و… تقسیم‌بندی می‌شوند. کمپرسورها بر اساس کیفیت، ویژگی‌ها، ظرفیت دستگاه و مقدار انرژی، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در حالت کلی این دستگاه‌های کاربردی به دو بخش اصلی کمپرسور مکانیکی و جابجایی مثبت و بخش‌های دیگر مانند کمپرسور اسکرو، کمپرسور باد، کمپرسور برقی، کمپرسور پیستونی، کمپرسور دندانپزشکی، کمپرسور دیزلی، کمپرسور فشار قوی، کمپرسور کارکرده، کمپرسور معدنی و کمپرسور نیتروژن‌ساز طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه انواع کمپرسورها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

کمپرسورهای دینامیکی:

کمپرسور دینامیکی یکی از انواع اصلی کمپرسورها است که انتقال دهنده انرژی می‌باشد. این کمپرسور به دو بخش گریز از مرکز و محوری تقسیم می‌شود. البته نوع گریز از مرکز را همه با نام جریان شعاعی می‌شناسند. در مورد عملکرد این نوع از کمپرسور باید بگوییم که این وسیله معمولا تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار می‌گیرد و حتی کوچک‌ترین تغییر هم می‌تواند تغییر بزرگی در ظرفیت ایجاد نماید. در این نوع از کمپرسورها منتقل شدن انرژی به سیالات به شکل دائمی می‌باشد. از کمپرسورهای دینامیکی در فشارهای با نرخ کمتر و دبی‌های بیشتر استفاده می‌گردد. انواع گوناگون کمپرسورهای دینامیکی عبارتند از:

  • جریان شعاعی (Centrifugal)
  • جریان محوری   (Axial)

کمپرسورهای جابجایی مثبت

در این نوع کمپرسورها انتقال انرژی به بخش سیالات به حالت متناوب یا پریودیک صورت می‌گیرد. میزان قدرت تراکم چنین کمپرسورهایی به نسبت نوع دینامیک بالاتر می‌باشد. صد البته دبی چنین کمپرسورهایی، به مراتب پایین‌تر از نوع دینامیکی است. نیروی محرکه کمپرسورها نسبت به قدرتشان می‌توانند الکتروموتور (برقی) یا موتور دیزل (Diesel Engine) باشند. انواع گوناگون کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت عبارت هستند از:

  • رفت و برگشتی (Reciprocating)
  • دوار (Rotary)

کمپرسور گریز از مرکز

از جمله ویژگی‌های کمپرسورهای گریز از مرکز، جریان رانش شعاعی آن‌ها می‌باشد. هوا توسط پره‌های شعاعی وارد مرکز پروانه دواری می‌گردد و به وسیله نیروهای گریز از مرکز به سمت محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب می‌شود. پیش از اینکه هوا به مرکز پروانه دوار بعدی رانده شود، از یک پخش‌کننده و یک عدد محفظه حلزونی عبور می‌نماید که در چنین محفظه‌ای انرژی جنبشی به فشارات استاتیک تبدیل می‌گردد. نسبت فشارات در هر مرحله‌ای، نسبت فشار کلی دستگاه کمپرسور را مشخص می‌کند. همچنین بعد از هر پروانه دوار، سرعت هوا به شکل چشمگیری بالا خواهد رفت.

دمای هوا در بخش ورودی هر یک از مراحل نقش بسزایی در مقتضیات توان کمپرسورها دارند و به این علت می‌باشد که خنک کاری مابین مراحل، نیاز است. کمپرسورهای گریز از مرکز با بیشتر از شش مرحله و فشاری تا ۲۵ بار غیر معمول نیست. پروانه دوار ممکن است طرح باز و یا بسته داشته باشد. طرح باز در کاربردهای هوایی رایج‌تر می‌باشد. از طرح باز در کمپرسورهای گاز هم بکار می‌رود. پروانه دوار اغلب از آلیاژهای فولادی ضد زنگ و یا آلومینیومی ساخته می‌شوند. میزان سرعت این کمپرسورها در قیاس با کمپرسورهای دیگر خیلی بیشتر است، حدوداً ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دور بر دقیقه کاملاً معمول است.

کمپرسور محوری

یک کمپرسور محوری (Axial compressors) یک جریان محوری دارد. گاز یا هوا از بین ردیف‌هایی از پره‌های متحرک و ثابت در امتداد محور گردان کمپرسور عبور می‌نمایند. به این ترتیب سرعت هوا به تدریج و به طور همزمان با اینکه پره‌های ثابت انرژی جنبشی را به فشارات تبدیل می‌نمایند، بالا می‌رود. پایین‌ترین مقدار جریان حجمی در این کمپرسور حدودا 15 می‌باشد. اغلب یک استوانه متعادل کننده‌ای در کمپرسورها تعبیه می‌گردد تا نیروی فشارات محوری را به صورت متعادل کند. کمپرسورهای محوری به شکل کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچک‌تر می‌باشند و به شکل معمول سرعتشان 25 درصد بیشتر است. به استثنای کارآیی‌های توربین گازی، نسبت فشارات ندرتا بیشتر از 6 می‌باشد. جریان نرمال تقریباً 25 و فشارات مؤثر حدودا 14 بار است.

کمپرسور محوری

کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت

یک کمپرسور جابه‌جایی (Displacement compressor) حجم معینی از گاز یا هوا را محصور می‌نماید و سپس با کم کردن میزان حجم محصور شده، فشار را بالا می‌برد. یک پمپ دوچرخه‌ای ساده‌ترین نوع کمپرسور جابجایی می‌باشد، که در این نوع پمپ‌ها، هوا وارد سیلندرها می‌گردد و به وسیله پیستون متحرکی، فشرده می‌شود. کمپرسورهای پیستونی دارای اصول کارکردی مشابهی می‌باشند. این کمپرسورها دارای پیستونی هستند که در آن یک میله اتصال و یک میل لنگ چرخشی موجب جلو و عقب رفتن آن می‌گردد.

چنانچه برای فشرده کردن هوا تنها یک طرف پیستون استفاده گردد، پیستون یک طرفه نامیده می‌شود. چنانچه هر دو طرف پایین و بالا مورد استفاده قرار گیرند، کمپرسور دو طرفه گفته می‌شود. تفاوت‌های مابین فشار در بخش ورودی و بخش خروجی به عنوان اندازه‌ای از کار کمپرسور می‌باشد. نسبت فشارات، رابطه مابین فشارات مطلق در بخش‌های ورودی و خروجی است. بنابراین ماشینی که هوای تحت فشارات اتمسفر را تا 7 bar فشرده می‌کند، دارای کاری با نسبت فشارات ۱=۸ / (۷+۱) می‌باشد.

جالب است بدانید که در کمپرسور جابه‌جایی مثبت، کلیه امور مربوط به انتقال انرژی و قدرت آن‌ها، به صورت متناوب صورت می‌گیرد. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آن‌ها می‌تواند از نوع الکتروموتور یا دیزلی باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از کمپرسور این است که دستگاه فشار گاز را در منطقه‌ای محصور کرده و با کاهش آن فرآیند به اتمام خواهد رسید.

کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی(Piston compressors)  جز قدیمی‌ترین و متداول‌ترین کمپرسورها هستند. این کمپرسورها در شکل‌های دو طرفه یا یک طرفه موجود می‌باشند که قطعه‌های آن‌ها روغن کاری شونده یا روغن کاری نشونده هستند. به جز کمپرسورهای واقعا کوچکی که سیلندرهای عمودی دارند، شکل‌بندی V در کمپرسورهای کوچک متداول‌تر می‌باشد. در کمپرسورهای بزرگ دو طرفه‌ای، شکل بندی نوع L با سیلندرهای عمودی فشارات پایین و سیلندرهای افقی فشارات بالا مزایای زیادی دارند، زیرا این نوع طرح‌ها نسبت به طرح‌های دیگر معمول‌تر هستند. کمپرسورهایی که روغن کاری می‌گردند، به طور نرمال با سیستم‌های روغن کاری پاششی یا روغن کاری فشاری عمل می‌نمایند. اکثر کمپرسورها، سوپاپ‌های خودکار دارند. یک سوپاپ خودکار زمان بروز اختلافات فشار در هر دو سمت بشقابک سوپاپ، باز و بسته می‌گردد.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور باد

کمپرسور باد گونه‌ای از کمپرسورها است. با فشرده شدن، دما و فشار بخار افزایش می‌یابد. مبرد گازی با فشاری که در آن دما در دمای مناسب اتفاق می‌افتد به کندانسور تحویل داده می‌شود. نکته مهم آن است که کمپرسور از دو جز تشکیل شده است: منبع تغذیه و مکانیزم فشرده‌سازی (پیستون، پره و غیره). در کمپرسور باد، مکانیزم فشرده‌سازی هوا صورت می‌گیرد. کمپرسور هوا به روش زیر عمل می‌کند:
هوا وارد پیستون یا پره می‌شود و با افزایش فشار و همزمان کاهش حجم آن فشرده‌تر خواهد شد. این در حالی است که به محض اینکه فشار به میزان حداکثر تنظیم شده خود توسط اپراتور یا سازنده برسد، مکانیزمی در دریافت هوا اتفاق می‌افتد که موجب استفاده کاربردی از هوای فشرده شده و سطح فشار دستگاه را کاهش می‌دهد. به محض این که میزان فشار به حداقل برسد، سوئیچ اجازه می‌دهد هوا به کمپرسور وارد شود. این روش در هنگام استفاده از کمپرسور تکرار می‌شود.

در حالت کلی عواملی که عملکرد کمپرسورها را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

  • سرعت چرخش
  • فشار در هنگام مکش
  • فشار هنگام تخلیه
  • نوع مبرد مورد استفاده

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسور جابه‌جایی مثبت است که از آن برای متراکم نمودن گاز استفاده می‌شود. در این حالت، دنده‌ها می‌چرخند و با درگیر شدن در هم، محیطی را بین کمپرسور و روتورها ایجاد می‌کنند. کمپرسور اسکرو در کاربردهای صنعتی متداول هستند و نوع پیستون قدیمی را جایگزین می‌کنند که در آن حجم بیشتری از گاز فشرده در آن مورد نیاز است.

فرآیند فشرده‌سازی گاز یک پیچ، یک حرکت چرخشی مداوم است، بنابراین جریان پالس کمی وجود دارد که با اقدامات روی پیستون اتفاق می‌افتد. اثربخشی این مکانیزم به فاصله مناسب بین روتورهای مارپیچ، بین روتورها و محفظه برای آب‌بندی حفره‌های فشرده‌سازی بستگی دارد. با این حال، برخی از نشتی‌های به‌وجود آمده اجتناب ناپذیر است و باید از سرعت چرخش بالا استفاده شود تا نسبت سرعت جریان نشت به دبی موثر کاهش یابد.

کمپرسور ایرمن ژاپن Airman وارداتی

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کمپرسورها در سطح بین‌الملل، کمپرسور ایرمن ژاپن Airman وارداتی است. این دستگاه از نوع اسکرو بوده و ساخت و مونتاژ شرکت ایرمن ژاپن می‌باشد. موتوری که در این نوع از کمپرسور قرار داده شده، از نوع دیزلی است و مجموعه بادرو کمپرسور یک سال آن را گارانتی کرده است. موتور دیزلی از جمله بهترین‌ها است که با وارد کردن و متراکم کردن هوا داخل سیلندر، در آن نقطه هوا وارد می‌شود و در انت‌ها پیستون به سمت پایین کشیده می‌شود.

کمپرسور برقی

کمپرسور برقی یکی از مهم‌ترین کمپرسورها است که با متراکم کردن هوای محیط و استفاده از هوای فشرده در محیط، باعث توسعه و بهبود کارایی دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی شده است. جالب است بدانید که کمپرسور برقی از دو بخش اصلی نیرو و موتور تشکیل شده است. نیروی محرکه باید به گونه‌ای باشد که اقدامات مربوط به دستگاه را انجام دهد و موتور نیز باید قدرت انتقال انرژی را داشته باشد تا بتوان از آن در صنایع و کارخانه‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.

کمپرسور برقی

کمپرسور دندانپزشکی

مطب‌های دندانپزشکی نیز برای پیشبرد اهداف سلامت به کمپرسور دندانپزشکی نیاز دارند. البته نوع بدون روغن یا اویل فری آن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه روغن وجود ندارد و هوای بکار رفته در آن فاقد روغن است. این دستگاه به قدری سبک و دارای وزن کم است که در محیط دندانپزشکی هم قابل حمل و نقل می‌باشد. هم می‌توانید آن را از مکانی به مکان دیگر روی زمین بکشید، هم اینکه آن را با دستگیره در دست بگیرید و جابه‌جا کنید.

کمپرسور دیزلی

کمپرسور دیزلی یکی از انواع کمپرسورها است که دارای موتور و نیروی محرکه می‌باشد. قدرت نیرو باید به قدری باشد که فرد بتواند از آن در فعالیت‌های مربوط به کارخانه استفاده کند. جالب است بدانید که کمپرسور دیزلی در بدترین شرایط هم کارایی خوبی دارد و کیفیت آن به قدری است که راندمان را بالا می‌برد. این دستگاه استقامت بالایی داشته و انعطاف‌پذیری بالایی را از خود نشان می‌دهد. صدای خروجی آن نیز پایین است و کسانی که اطراف دستگاه قرار گرفته‌اند، از صدای آن اذیت نخواهند شد.

کمپرسور دیزلی

کمپرسور فشار قوی

کمپرسور فشار قوی یکی از دستگاه‌هایی است که در صنایع بسته‌بندی، کشتیرانی، آتش نشانی، غواصی و… کاربرد دارد. این دستگاه هوا را در محیط تحت مکش قرار می‌دهد و داخل مخزن فشار قوی ذخیره می‌کند. همچنین مکانیزم به صورتی است که مقداری از کندانس هوای فشرده در دستگاه ته‌نشین می‌شود. کمپرسورهای فشار قوی توانایی فشرده‌سازی هوا، نیتروژن، گاز طبیعی، هیدروژن، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن و هلیوم را دارند و می‌توانند در بخش‌های صنعتی از آن استفاده کنند.

کمپرسور کارکرده

یکی از دستگاه‌هایی که اکثر کارخانه‌دارها به دنبال خرید آن هستند، کمپرسور کارکرده است. زیرا قیمت مناسبی دارد و به نیاز خریداران پاسخ می‌دهد. مجموعه بادرو کمپرسور از میان کمپرسورهای کارکرده، تعدادی که قابلیت و کارایی بالایی دارند را انتخاب کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا آن‌ها نیز بتوانند از کیفیت و قدرت دستگاه مورد نیازشان، بهره‌مند شوند.

کمپرسور معدنی

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعتی، کمپرسور معدنی است که در ادارات و کارخانه‌ها، برای بخش سندبلاست و حتی رنگ‌پاشی‌ها استفاده می‌شود. این نوع از کمپرسورها برای کار در شرایط سخت، ساخته شده‌اند. از این کمپرسور در مکان‌هایی مانند معدن استفاده می‌شود. کار با این دستگاه مزیت‌های بی‌شماری دارد که شامل استفاده از واحد هواساز با راندمان بالا، دسترسی سریع به قطعات جهت تعمیرات و تعویض لوازم و قابلیت کار در محیط‌هایی با دمای بالا می‌شود.

کمپرسور معدنی

کاربرد کمپرسور چیست؟

به‌ طور کلی، کمپرسورها کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی دارند. از لحاظ مصارف خانگی آن به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • باد نمودن توپ
  • باد نمودن تشک‌های بادی
  • تنظیم باد تایرها

در صنعت‌های مختلف نیز کاربرد چنین وسیله‌ای زیاد است. از آنجایی که هوا خود یک منبعی برای انرژی است، کمپرسورها از تجهیزات پنوماتیکی به حساب می‌آیند. این ابزارات هوای مورد نیاز را جهت صنایع گوناگون فراهم می‌کند. در صنایعی مثل صنایع چوب و مبلمان، معدن، خودرو، پزشکی و… کمپرسورها کاربردهای زیادی دارند. از جمله کاربردهای این ابزار به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • خنک نمودن قطعات و اجزا در زمان ساختشان؛ مثل خنک نمودن لوله‌های مربوط به انتقال مواد غذایی و یا مواد دارویی در کارخانه‌های مختلف
  • به‌وجود آوردن هوای فشرده با فشارات بالا جهت پر کردن سیلندر گاز
  • تهیه‌ هوای مورد احتیاج برای غواصی
  • انتقال سیالات و قطعات؛ مانند رنگ پاش
  • بکارگیری کمپرسورها در پزشکی؛ انواع مختلف دریل‌های جراحی و یا دستگاه‌های مربوط به برش پزشکی
  • بکارگیری کمپرسورهای باد در جداسازی مواد اضافی؛ انواع سندبلاست و…
  • استفاده در صنایع هواپیمایی جهت تغذیه‌ هوای فشرده‌ موتورهای توربین

کاربرد کمپرسور چیست؟

اجزای کمپرسور چیست؟

کمپرسورها لوازم یدکی و اجزا متعددی دارند که هر کدام وظیفه‌ مخصوص به خود را در پدیده متراکم کردن گاز بر عهده خواهند داشت. به عنوان مثال هواساز یا سیلندر که اصلی‌ترین عضو این مجموعه می‌باشد و در حقیقت مسئولیت اعمال اصلی فشرده‌سازی را به عهده دارد. همانطور که می‌دانید در انواع مختلف کمپرسور، تعداد سیلندرها متفاوت می‌باشد. وجود هر نوع صدا یا لرزش در کارکرد دستگاه کمپرسور به سیلندرهای آن مربوط می‌گردد و برای رفع این عیوب بایستی سیلندر را تعویض و یا ترمیم کنیم.

اجزای دیگر کمپرسورها دینام یا الکتروموتور می‌باشد. در حقیقت وظیفه‌ دینام تامین کردن انرژی اولیه‌ لازمه جهت کارکرد دستگاه کمپرسور است که طبق آنچه گفته شد، چنین انرژی از نوع انرژی مکانیکی یا حرکتی است. کیفیت دینام نیز بر کار دستگاه تاثیر زیادی خواهد داشت. البته در بعضی دیگر از کمپرسورها از انواع مختلف توربین جهت تامین نیروهای اولیه استفاده می‌گردد که استفاده کردن از توربین یا الکتروموتور به قدرت کمپرسور بستگی دارد.

اجزای کمپرسور چیست؟

قیمت کمپرسور

کمپرسور یکی از لوازمی است که معمولا کارخانه‌دارها برای انجام فعالیت‌های روزمره به آن نیاز دارند. حال ممکن است هدف و شرایط در انتخاب نوع کمپرسور متفاوت باشد. هر کدام از انواع کمپرسورها قیمت متفاوتی با دیگری دارند. بنابراین اگر قصد خرید کمپرسور را دارید و می‌خواهید از قیمت‌ها و تغییرات آن‌ها در بازار روز آشنا شوید، توصیه می‌کنیم گوشی تلفن را بردارید و با مشاوران و کارشناسان فروش مجموعه بادرو کمپرسور تماس حاصل فرمایید.

در طبقه‌بندی قیمت‌ها، کمپرسور پیستونی قیمت پایین‌تر و کمپرسور اسکرو برقی قیمت متوسط و کمپرسور دیزلی قیمت بالاتری دارند. قیمت کمپرسور بستگی به دبی و ظرفیت دستگاه، فشار کاری، قطعات اصلی تشکیل دهنده دستگاه، کیفیت مونتاژ، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر دارد. برای دریافت قیمت با کارشناسان ما از طریق تلگرام در ارتباط باشید.

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی
کمپرسور اسکروکمپرسور پیستونی
اجزای بیشتر دارد: ایراند ، آنلودر ، الکتروموتور ، تابلو برق هوشمند ، فیلتر سپراتور، فن، رادیاتور ،مخزن سپراتور اجزای کمتردارد: واحد هواساز ، مخزن، الکتروموتور
بیشتر قطعاتش استاتیک می‌باشد (استهلاک و سایش کمتر)بیشتر قطعاتش متحرک می‌باشند (استهلاک و سایش بیشتر)
متناسب برای ظرفیت بالاتر از 1000 لیترمتناسب برای ظرفیت پایین‌تر از 1000 لیتر
کارکردی مداوم بمدت 24 ساعتکارکردی کوتاه مدت
روغن متناسب: VDL 68روغن متناسب: VDL 100
متناسب برای صنایع تقریبا بزرگمتناسب برای صنایع کوچک و یا کارگاه‌ها
بازدهی 25 تا 30 درصد بالاتربازدهی 25 تا 30 درصد پایینتر
با توجه به دبی (حجم هوا تولیدی)، نیاز به فضای کمتری دارد.با توجه به دبی (حجم هوا تولیدی)، احتیاج به فضای بیشتری دارد.
در اندازه‌های بالای 2000 لیتر در دقیقه هزینه‌ی نگهداری کمدر اندازه‌های بالای 2000 لیتر در دقیقه هزینه‌ی نگهداری زیاد
عدم رسوب گیری مجاری سوپاپ‌ها و عدم خرابی فنرها و پولک‌های صفحه‌ی سوپاپ (بعلت نبود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده)امکان رسوب‌گیری مجاری سوپاپ‌ها و خرابی فنرها و پولک صفحه‌ی سوپاپ (بخاطر داشتن سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده)
عدم وجود سیلندر، رینگ و پیستون (مشکل گشاد شدن سیلندر وجود ندارد)امکان گشاد شدن سیلندر بعلت ساییدگی و استهلاک (بخاطر دارا بودن سیلندر، رینگ و پیستون)
دارا بودن سیستم تابلو و کنترل کاملا پیشرفته (نشان دهنده‌ی فشار هوای خروجی، دمای دستگاه، کنترل جریان موتورهای اصلی، کنترل برق، فن، کنترل برق ورودی ، ساعتهای کارکرد، ساعتهای خلاص _ اعلام زمان تعویض و سرویس تمامی قطعاتسیستم تابلو و کنترل ندارد
قیمت خرید: بالاترقیمت خرید: ارزانتر
نصب و راه‌اندازی: احتیاج به فرد متخصص و فنینصب و راه‌اندازی: ساده و راحت
احتیاج به اپراتورکار باتجربه و آزموده احتیاج به اپراتور در حد معمولی
در ظرفیتهای پایینتر از 1000 لیتری، هزینه‌ی نگهداری و تعمیر بالادر ظرفیتهای بالاتر از 1000 لیتری، هزینه‌ی نگهداری تعمیر بیشتر
کمپرسور دیزلی
کمپرسور اسکرو
کمپرسور پیستونی
  • EVO 15
  • 9000 لیتر تا 12500 لیتر
  • EVO 9
  • 6000 لیتر تا 7000 لیتر
  • EVO 6
  • 3600 لیتر تا 5000 لیتر
  • EVO 3
  • 2000 لیتر تا 2500 لیتر
  • EVO 2
  • 1200 لیتر
  • کد ایرند روتور کمپ
  • دبی یا ظرفیت هواساز کمپرسور