4.4/5 - (10 امتیاز)

دیگ سندبلاست

دیگ سندبلاست  وسیله ای است که شن های مخصوص سندبلاست در آن محل قرار گرفته و با کمک هوای فشرده  کمپرسور سندبلاست  از طریق شیلنگ سند بلاست به سمت نازل هدایت می‌شوند. دیگ شامل شیرهای ورودی و خروجی، درجه فشارسنج، سوپاپ اطمینان و رطوبت گیر هوای کمپرسور و کلکتور می‌باشد. واژه سندبلاست (sandblast) یک واژه انگلیسی است، معنی کلمه به کلمه آن عبارت است از سند (sand) به معنی ماسه و بلاست (blast) به معنی انفجار و پرتاب می‌باشد.

دیگ سندبلاست

دیگ سند بلاست

  • دیگ سند بلاست ظرفیت 500 کیلو
  • دیگ سند بلاست ظرفیت 320 کیلو قیف دار
  • دیگ سند بلاست ظرفیت 320 کیلو با عدسی
  • یگ سند بلاست ظرفیت 220 کیلو
  • دیگ سند بلاست ظرفیت 80 کیلویی
 
سندبلاست 80 کیلویی
سندبلاست 220 کیلویی
سند بلاست 320 کیلویی قیف دار
سندبلاست 320 کیلویی با عدسی
سندبلاست 500 کیلویی

ویژگی های دیگ‌ سندبلاست

  • ظرفیت های گوناگون جهت کارهای بلاستینگ
  • پرتابل یا قابل حمل بودن جهت جابجایی راحت در محیط صنعتی
  • دارای بدنه‌ی مقاوم در قبال فشارهای بالای هوا
  • قدرت تولیدی بالا جهت براده برداری و سایش
  • هزینه‌ی پایین نگه‌داری محصول
  • دارای متعلقات شیلنگ‌ها و نازل های مرغوب
  • کیفیت بالای ساخت که قابل قیاس با نمونه‌های خارجی هستند

سندبلاست، sandblast عبارت است از سیلیس پاشی، ماسه  پاشی یا پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا را سندبلاست می‌گویند. برای راه اندازی این دستگاه نیاز به کمپرسور هوای فشرده با فشار کاری 7 بار می‌باشد و مقدار هوای مورد نیاز از 1000 لیتر تا 10000 لیتر بر دقیقه می‌باشد. سیستم های ساینده‌ی خشک نوع پرتابل اغلب به وسیله‌ی یک عدد کمپرسوردبی بالا انجام می‌پذیرد، کمپرسورهای هوا، حجم بزرگی از هوای فشارقوی را به منابع تحت فشاری؛ همانند مخازنی، مملو از مواد ساینده‌ای است انتقال می‌یابد، دراثر وارد شدن هوا به درون مخازن با فشارهای بالا که قابل تنظیم هستند. سیلیس، شن ، ماسه و هرنوع دیگر مواد ساینده‌ای دیگری به نسبت میزان سایش و جنس قطعه‌ های قابل سایشی متغیر هم هستند را به قطعات کار پاشیده می‌شود و موجب از بین رفتن زنگ زدگی و یا رنگ و حتی براده‌برداری از سطوح کاری هستند بدنه‌ دیگ‌های سندبلاست از گلوانیزه‌ای با استحکام بالا در قبال فشارات تولید می‌گردد که قدرت تحمل فشارات هوایی را الزاما داشته باشد و مواد را بوسیله‌ی شیلنگ هایی به نازل سند بلاست، منتقل می‌گردد برای کار بلاستینگ قطعه‌های مدنظر و فیلترهای هوای مجزا را دارد جهت تولید کردن هوای سالم جهت نفس کشیدن اپراتور در محیط اطراف که غبار آلود هستند که بوسیله‌ شیلنگ به بخش کلاه سندبلاست وصل می‌باشد.

موارد مهم و کاربرد دیگ سندبلاست و تجهیزات مربوطه در صنعت

  • سند بلاست انواع فلزات و سوله
  • سند بلاست شیشه
  • سند بلاست چوب
  • سند بلاست سنگ
  • سند بلاست قطعات یدکی و …

 

سندبلاست

لازم به ذکر است که وسیله های مورد نیاز سندبلاست، دیگ سندبلاست، کمپرسور اسکرو دیزلی یا برقی، کمپرسور پیستونی، شیلنگ مواد سند بلاست ضد سایش، شیلنگ هوا مخصوص سند بلاست، شیلنگ مخصوص کلاه ایمنی، کلاه سند بلاست، نازل سند بلاست، اتصالات مربوطه، لاستیک نازل، کپسول تنفسی و مواد سند بلاست … است و مواد سند بلاست شامل مسباره، سیلیس و ماسه بادی می باشند.

اقدامات ایمنی سندبلاست

رعایت نکات ایمنی مستلزم این می‌باشد که کارگران حتما از کلاههای ایمنی، لباس، کفشهای ایمنی، دستکش ، گوشگیر، عینک محافظ و تجهیزاتی از این قبیل که توسط سازمان OSHA توصیه شده، استفاده نمایند. ابزارآلات مربوط به سیستم تنفسی مناسب را حتما در اختیار کارگرانتان قرار دهید. حفاظت ها و نکات ایمنی تنفسی برای فرآیند سندبلاست حائز اهمیت می‌باشد.

مخزن سند بلاست

راه اندازی دستگاه سندبلاست

در این فیلم نحوه راه اندازی دستگاه سند بلاست به طور خلاصه نشان داده میشود و در ادامه میتوانید مطالب بیشتری راجع به عملیات سندبلاست را مطالعه فرمائید.

مواد سند بلاست

1- ماسه سيليس: از جنس كوارتز مي باشد كه با گذشت زمان، به وسيله آب و باد تبديل به دانه های ريز می شود. شن و ماسه سيليس ماده اصلي انواع گلس های استاندارد نيز مي باشد.

2- مسباره: محصولی مصنوعی است كه طي عمليات جداسازی آهن در كوره ذوب آهن از ناخالصی های موجود در سنگ آهن بوجود مي آيد.

تفاوت موارد استفاده شات بلاست و سندبلاست

در عملیات شاتینگ سطح قطعه چکشی و براق می‌گردد.

در عملیات گریتینگ که میتوان آنرا بوسیله دستگاه های شات بلاست و سندبلاست نیز انجام داد سطح قطعه مات و زبر می‌گردد.

در عملیات سندینگ ( سندبلاست ) سطح قطعه مات یکدست و زبر می‌گردد که درجه زبری ایجاد شده بر روی سطح بستگی به جنس و درجه درشتی ساینده مورد استفاده در دستگاه دارد.

اصول کار در دستگاه های سندبلاست

روش کار سندبلاست به این صورت است که ماسه‌های ساینده که عمدتا از جنس سیلیس، مسباره و اکسید فلزات هستند با استفاده از فشار باد کمپرسور شتاب گرفته و بر روی سطح قطعه پاشیده می‌شوند.

با استفاده از ساینده‌های مخصوص می‌توان موارد ذیل را انجام داد:

  • عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت بهتر
  • آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاری های صنعتی
  • تزئینی یا رنگ
  • مات کاری
  • تمیز کاری و آماده کردن قطعات (سندینگ، sanding)
  • حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گود برداری

و یا برجسته کاری آنها برروی سطوح شیشه ای، چوبی، MDF، کاشی، سرامیک و طلق که بیشتر برای انجام امور تجاری، تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفاده می‌باشد.

نازل سند بلاست

نازل سند بلاست از دو قسمت غلاف یا روکش و تنگستن ساخته شده است. نازل آلومنیومی پر مصرف‌تر از نازل روکش قهوه ای می‌باشد. این یکی از ابزارهای مهم در عملیات سایس سطوح است و وجود آن بسیار ضروری است. نازل سندبلاست دارای لوله ای فلزی است که از طریق آن ذرات ساینده را به سطح هدایت می‌کند.

 

کپسول تنفسی اپراتور

در هنگام عملیات سند بلاست محیط اطراف اپراتور پر از گرد و غبار ناشی از سند بلاست کاری می‌باشد. برای جذب ذرات معلق و ذرات آب و همچنین مقداری روغن برای تنفس اپراتور نیاز به کپسول تنفسی می‌باشد. کپسول ها به دو صورت تک اپراتور و دو اپراتور می‌باشند.

کپسول تنفسی اپراتور سند

لباس کار سند بلاست

لباس کار اپراتور سند بلاست یکی از ملزومات دیگ سند بلاست و متعلقات می‌باشد. برای اینکه کار با مواد سند بلاست حالت خورندگی دارد انتخاب بهترین نوع سند بلاست از نوع ضد سایش مهم و ضروری می‌باشد. وظیفه اصلی این است که با پوشیدن این لباس از تماس غبار سندبلاست و مواد ساینده به بدن جلوگیری شود. در کنار لباس پوشیدن کلاه برای محافظت از سر و گردن و دستکش برای جلوگیری از برخورد غبار به دست و ایجاد سوزش، فراموش نشود.

انواع لباس کار سند بلاست بصورت ایرانی و خارجی در بازار موجود است.

لباس سند بلاست

هولدر سند بلاست

هولدر سند بلاست وسیله است برای متصل کردن شیلنگ مواد به نازل سند بلاست و از طرف دیگر به دیگ سند بلاست میباشد.

هولدر سند بلاست دنده ریز به سمت نازل و دنده درشت به سمت دیگ سند بلاست میباشد.

مخزن سند بلاست

 نازل دیگ سند بلاست

   .نازل سند بلاست یکی دیگر از متعلقات دیگ سند بلاست بوده که در طرح های و کاربرد مختلف می‌باشد

Clemco  و Contracor

از برندهای معروف نازل سند بلاست میباشد. نمره سند بلاست ارتباط مستقیمی با حجم کمپرسور دارد و هر چقدراین  دهنه نازل و شماره آن ..بزرگتر می‌گردد نیاز به کمپرسور با حجم و دبی بالاتری می‌باشد

دیگ سند بلاست

شیلنگ سند بلاست

شیلنگ سند بلاست یکی دیگر از متعلقات مخزن سند بلاست می‌باشد که به صورت ضد سایش بوده و از پرمصرف ترین سایز شیلنگ سند بلاست سایز یک اینچ و سایز 1/4 -1 اینچ بوده که بصورت حلقه های 40 متری می‌باشد.

دیگ سند بلاست

کمپرسور سند بلاست 

برای کار با دستگاه سند بلاست نیاز به هوای فشرده می‌باشد. برای این منظور نیاز به یکی از کمپرسورهای زیر دارید:

  • کمپرسور اسکرو برقی
  • کمپرسور پیستونی
  • کمپرسور پرتابل دیزلی

انتخاب نوع کمپرسور بستگی به شرایط کار و شماره نازل سند بلاست می‌باشد.

 
کمپرسور اسکرو برقی
کمپرسور پیستونی افقی متحرک
کمپرسور دیزلی مدل PDK 33

کلاه سند بلاست

زمان کار با دستگاه سند بلاست محیط دارای گرد و غبار حاصل از کار با سند بلاست می‌باشد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اپراتور سند بلاست استفاده از کلاه سند بلاست ضروری می‌باشد. این کلاه دارای ورودی هوا از پشت می‌باشد که کار تنفس را راحت می‌کند. نمره شیلنگ سند بلاست شماره 10 می‌باشد. و از ورود غبار و ذرات سایشی به دهان جلوگیری می‌کند.

کلاه اپراتور سندبلاست

محصولات مرتبط بادرو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *