نماد سایت بادرو کمپرسور

کمپرسور باد اسکرو چیست؟

کمپرسور باد اسکرو چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

کمپرسور اسکرو جهت تامین هوای فشرده شده بیشتر از 1000 لیتر بر دقیقه کاربرد دارد. خصوصیت خوب کمپرسورهای اسکرو صدای کم آن و قابلیت کارکردی مدام و بدون هیچ وقفه‌ای می‌باشد. همچنین داشتن سیستم کنترل PLC از دیگر خصوصیات خوب کمپرسور اسکرو است .

کمپرسورهای اسکرو جهت تولید هوای فشرده شده به شکل مداوم و 24 ساعته متناسب می‌باشد.

یکی از معروفترین خصوصیات خوب کمپرسور اسکرو، بی‌صدا بودن آن در قیاس با کمپرسور پیستونی می‌باشد.

تفاوت کیفیت ساخت کمپرسور اسکرو در چیست؟

قبل از آنکه عوامل اثر گذار در کیفیت کمپرسورهای اسکرو را برایتان شرح بدهیم، بهتر می‌باشد نخست در مورد نحوه‌ کارکرد کمپرسورهای اسکرو و اجزای تشکیل دهنده‌ آنها بگوییم.

نحوه‌ کار کمپرسورهای اسکرو

همانطور که از اسم این نوع کمپرسورها پیداست، روغن به قسمت هایی از این کمپرسور تزریق می‌گردد. در ادامه توضیح می‌دهیم که روغن به چه علت و به چه قسمت هایی تزریق می‌گردد.

نخست هوا از فیلتر هوا گذشته و وارد ایرند کمپرسورهای اسکرو می‌گردد، در ایرند هوا فشرده می‌شود و همراه روغن از ایرند خارج می‌گردد و جهت جدا سازی روغن از هوا، چنین ترکیبی وارد مخزن سپراتور می‌گردد، هوا از روغن جدا گشته و وارد رادیاتور کمپرسور می‌گردد تا دمای آن کاهش بیابد و وارد مخزن شود.

 

اجزا کمپرسور اسکرو (فیلتر هوا کمپرسور اسکرو)

هوا از داخل فیلتر هوا به قسمت درون واحد هواساز (روتورهای مارپیچی) کشیده می‌گردد. فیلترهای نصب شده بر روی هواساز از وارد شدن ذرات گرد و غبار به بخش داخل مارپیچ ها پیشگیری می‌نماید. ورود ذرات گرد و غبار موجب بوجود آمدن آسیب های جدیدی به واحد هواساز می‌گردد.

اجزای کمپرسورهای اسکرو (آنلودر: کنترل کننده ورودی هوا به هواساز اسکرو)

این شیر در واقع کنترل ورود و یا عدم ورود هوا به بخش داخل هواساز را معمولاً به عهده دارد. هنگامی که فشار درون مخزن هنوز به میزان متناسب و تعیین شده نرسیده باشد، این شیر مسیر ورودی هوا به قسمت داخل Airend را باز می‌نماید تا اینکه هواساز عملیات فشرده سازی را انجام بدهد. هنگامی که فشار به حد تعیین شده‌ای برسد، این شیر بسته می‌شود و عملیات مکشی هوا به داخل هواساز متوقف می‌گردد. این در حالی می‌باشد که همچنان الکترو موتور و روتورهای هواساز در حال چرخش می‌باشند اما هیچ هوای فشرده‌ای تولید نمی‌گردد.

اجزای کمپرسور اسکرو: (ایرند – AIREND – هواساز مارپیچی)

زمانی که شیر ورودی هوا باز باشد و به اصطلاح دستگاه در شرایط تحت بار (Load) قرار بگیرد، هوا وارد قسمت مارپیچی هواساز می‌گردد.

واحد مارپیچی کمپرسور عملیات مکشی و فشرده سازی را می‌کند. همزمان با این پدیده، روغن به این قسمت تزریق می‌گردد. روغن دو نقش عمده  را به عهده دارد. نقش اول خنک کاری و روغن کاری می‌باشد و نقش دوم آب بندی و پر کردن فضای خالی مابین دو روتور را به عهده دارد.

اکنون ترکیبی از روغن و هوای فشرده ایجاد می‌شود.

اجزا کمپرسور اسکرو: (مخزن سپراتور – مخزن جداکننده روغن از هوا)

در این مرحله بایستی روغن از هوا جدا گردد. این عملیات در یک مخزن جداکننده صورت می‌پذیرد. اغلب روغن موجود در هوا بر اثر نیروی گریز از مرکز از هوا جدا می‌گردد (مانند آنچه در ماشین های لباس شویی اتفاق میوفتد). این روغن در بخش انتهایی مخزن سپراتور جمع می‌گردد و دوباره به هواساز برمی‌گردد.

در این هنگام هوا آماده می‌باشد که از کمپرسور خارج گردد اما قبل از آن بایستی از رادیاتور بگذرد.

اجزای کمپرسور اسکرو (رادیاتور کمپرسور اسکرو )

در این مرحله، هوای فشرده شده خیلی گرم می‌شود. چنین دمایی اغلب حدود 80 درجه می‌باشد. بنابراین بایستی پیش از خروج از کمپرسور هوا خنک گردد و دمای آن به حدود 25-40 درجه برسد. این عملیات در رادیاتور صورت می‌گیرد.

بجز هوا، روغن نیز بایستی خنک گردد. روغن گرم به قسمت دیگر رادیاتور که مخصوصاً برای خنک سازی روغن می‌باشد فرستاده می‌شود. میزان سرد نمودن روغن توسط یک شیر ترموستاتیک کنترل می‌گردد. زمانیکه دستگاه مدت زیادی خاموش باشد و همچنین دمای روغن پایین اگر باشد شیر ترموستاتیک این مسیرهای ورود روغن به رادیاتور را خواهد بست.

قیمت کمپرسورهای اسکرو به چه عواملی بستگی دارد

قیمت کمپرسورهای اسکرو وابسته به لوازم بکار رفته و کیفیت مونتاژ دستگاه است. قسمت قابل توجه قیمت لوازم در ارتباط با ایرند (واحد هواساز) و الکترو موتور کمپرسور است. ایرندهای معروف در ایران عبارتند از: روتورکمپ ROTOR COMP کشور آلمان، ارزن ایر  AERZEN AIR آلمان، وندل WENDEL ساخت کشور ترکیه.

ترتیب قیمت های این سه ایرند به این شکل است: نخست ارزن ایر، روتورکمپ و نهایتاً وندل که حدوداً 20 درصد ارزانتر از دو ایرند دیگر می‌باشد.

ایرند روتورکمپ معمولترین و محبوبترین ایرند در ایران است. چون بجز کیفیت خوب و سابقه‌ی طولانی که در واردات به ایران داشته است، هم وسعت و فراوانی زیادتری نسبت به بقیه ایرندها دارد هم به علت واردات گسترده و تعداد وارد کننده‌های تقریباً زیاد از نظر قیمت کاملاً رقابتی می‌باشد و با کمترین حاشیه سود بازرگانی در کشورمان توزیع می‌گردد.

تفاوت مابین کمپرسورهای اسکرو درجه 1 و 2 در چیست

نکته اول: آیا مارک های گوناگون واحدهای هواساز کمپرسور اسکرو  (Airend) برتری خاصی به نسبت یکدیگر دارند؟

بلوکه هواساز (Airend)  بکار رفته در کمپرسورهای اسکرو اغلب یکی از این مارک ها است که عبارتند از :

روتور کُمپ (ROTORCOMP) ساخت آلمان، ترمومکانیکال(TMC)  ساخت ایتالیا، اِرزِن (AERZEN) ساخت آلمان، وی اِم سی (VMC) ساخت ایتالیا

چند نمونه از عللی که موجب خرابی هواساز می‌گردد اشاره می‌نماییم:

نکته دوم: چگونه می توان از انتخاب صحیح مدل هواساز اسکرو توسط شرکت سازنده دستگاه اطلاع پیدا کنیم.

هر یک از مارک های هواساز اسکرو دارای یک نام و یک شماره می‌باشند. برای مثال هواسازهای (ROTOR COMP با نام EVO) ایوُ  شناخته می شوند و سایزبندی آنها طبق حجم تولید هوا به شکل EVO 3، EVO 6، EVO 9، EVO 15 و EVO28 می‌باشد.

هر یک از مدل ها دارای یک جدول مشخصاتی می‌باشد که نشان دهنده‌ی این می‌باشد که هواساز حداکثر چه حجم هوایی را قادر است تا تولید نماید و حداکثر با چه نوع الکترو موتوری کار می‌نماید بجز این هر کدام از مدل ها دارای یک گراف فنی است که نشان می‌دهد با چه دور گردشی چه میزان حجم هوایی تولید می‌گردد.

چگونه متوجه شویم که واحد هواساز (AIREND) جهت کمپرسور اسکرو کوچک نیست و یا با حداکثر دور کار نمی‌نماید

همه‌ی هواسازها دارای یک گراف و جدول عملکردی می‌باشد. این جداول نشانگر این هستند که هواساز جهت تولید یک میزان حجم مشخصی هوا بایستی چه الکترو موتوری داشته باشند و با چه دوری بایستی به گردش درآید.

همیشه از فروشنده درخواست کنید این گراف را در مورد هواساز کمپرسور به شما ارائه نماید.

همچنین درخواست نمایید سایز دقیق قطر فولی الکترو موتور و هواساز را حتماً به شما بگوید. به این شکل با دیدن گراف هواساز مربوطه می‌توانید متوجه شوید که آیا هواساز متناسبی برای کمپرسور انتخاب شده یا هواسازی جهت کمپرسور نصب شده که برای تولید هوا بایستی با میزان حداکثر دور به گردش درآید.

نکته سوم: بهترین ساختار تنظیم تسمه کمپرسور اسکرو چگونه می‌باشد

از سازنده دستگاه در مورد نحوه تنظیم تسمه الکترو موتور و هواساز بپرسید

اغلب دو روش تنظیم تسمه (شل و سفت کردن) وجود دارد:

روش اول: الکترو موتور روی یک صفحه لولا دار قرار گیرد.

روش دوم: الکترو موتور ثابت باشد و هواساز متحرک باشد.

در این حالت الکترو موتور روی شاسی ثابت باشد و AIREND روی یک صفحه نصب می‌گردد. این صفحه با تنظیم پیچ ها روی ستون های شاسی می‌تواند بالا و پایین رود.

کدام نوع سیستم تنظیم تسمه بهتر می‌باشد:

نوع دوم به مراتب در کارکرد صحیح و بلند مدت کمپرسور بهتر می‌باشد.

از آن جایی که در مدل اول الکترو موتور روی یک ورقه متحرک و با سطحی بزرگ قرار گرفته، به مرور وزن الکترو موتور موجب تاب برداشتن این ورقه می‌شود. در نتیجه هم راستایی شفت و فولی الکترو موتور و هواساز بهم می‌خورد و پس از گذشت یک سال صدای کمپرسور زیاد می‌شود و احتمال پاره شدن تسمه‌ها زیاد می‌شود.

 

برای خرید و دریافت راهنمایی و مشاوره در این رابطه با کارشناسان شرکت بادرو کمپرسور تماس بگیرید.

دیگر محصولات شرکت بادرو

سندبلاست

سندبلاست روی سطوح مختلفی از جمله شیشه، فلز، سنگ، چوب، دندان، بتن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. سندبلاست روی سطوح مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه این کاربردها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

پیکور بادی

پیکور بادی برای تخریب انواع سنگ، بتن و آسفالت کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. از بهترین آنها می توان از چکش های بادی توکو ژاپن و چکشهای بادی تبریز نام برد. بالا بودن کیفیت ابزار، راندمان کاری بالا و فورج بودن از مزیت های این نوع ابزار ها میباشد.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو  روغن پاشش oil inject ساخت کمپانی RotorComp  آلمان بوده که با یک الکتروموتور ساخت موتوژن تبریز یا جمکو مونتاژ می‌شود. رادیاتور کمپرسور از نوع آلومینیومی و تابلو برق هیوندا کره می‌باشد که بصورت انتقال تسمه‌ای و یا سفارش کوپل مستقیم می‌باشند.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی در دو شکل ایستاده و یا خوابیده طراحی می‌گردد که نوع ایستاده فضای کمتری را اشغال می‌نماید. در ظرفیت های بزرگتر از ۵۰۰ لیتری همه دستگاهها دارای تابلو برق می‌باشند. از موارد مهم در انتخاب کمپرسور پیستونی ظرفیت و فشارکاری می‌باشد که جدول فنی به شرح زیر می‌باشد.

آنلودر کمپرسور

در دستگاه های کمپرسور اسکرو، کنترل نمودن فشار هوا به وسیله‌ی رگلاتور یا آنلودر کمپرسور انجام می‌پذیرد که کار باز و بسته شدن به وسیله‌ی شیرهای برقی که به آنلودر متصل می‌باشد، انجام می‌گیرد که البته در شرایط عادی بسته است و در زمان جریان باز می‌گردد تا عمل مکش هوا بوسیله‌ی ایرند انجام گیرد و بعد فشرده سازی انجام می‌گیرد.

پیکور برقی

بتن‌کن و پیکور برقی دستگاه‌هایی می‌باشند که جهت تخریب سنگ، بتن وآسفالت کاربرد دارد و جهت طبقه‌بندی راحت‌ترنسبت به حجم و توانش، می‌توانیم آنها را گروه‌بندی نماییم و از کوچکترین نوع چنین ابزارهایی که دریل بتن‌کن می‌باشد تا رده‌ متوسطش که به اسم چکش های تخریبی معروف می‌باشند و بزرگترین آنها که پیکور نام دارد دسته بندی می‌نماییم.

درایر

آسان‌ترین و بهترین راه در جدا کردن آب از هوای فشرده، که هزینهای کم را در بر گیرد، نصب و راه اندازی درایر است. با انجام این کار می‌توانید از مواردی همچون رطوبت و زنگ زدگی سیستم لوله کشی و تجهیزات بادی جلوگیری کنید. نکته جالب آن است که ساختار درایر، بسیار به یخچال شباهت دارد و به گونه ای موجب خنک شدن آن می‌گردد. شما میتوانید درایر تبریدی را نیز از وبسایت بادرو خریداری نمایید.

کمپرسور باد

کمپرسور باد با نام‌های متفاوت پمپ هوا، پمپ باد و کمپرسور هوا نیز شناخته می‌شود. اساس کمپرسور هوا، تولید هوا با فشار بالا است که همه فرآیندها در مخزن کمپرسور صورت می‌گیرد. استفاده کردن از کمپرسور باد نامناسب، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شما می‌شود که می‌توان به فشار زیاد به موتور، هدر رفتن انرژی و فرسودگی بخش‌های مکانیکی موتور اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل