فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور کمپرسور

امروز در بادرو قصد داریم فیلتر سپراتور کمپرسور را به شما معرفی کنیم.
فیلتر سپراتور به عنوان جدا کننده هوا و روغن در سيستم های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای اين منظور عموما از الياف ميکرو فايبر گلاس درکاغذهای فيلتر سپراتور استفاده می شود.
طراحی اين الياف به شکلی می باشد که اجازه عبور مولکولهای هوا را داده و اجازه عبور مولکولهای روغن را نمی دهد .
در واقع مولکولهای با فازگازی عبور کرده و مولکولهای با فاز مايع عبور نمی کنند که اين الياف بعد از مدتی اشياع شده و احتياج به تعويضی دارند.

در ادامه به بررسی کامل تر این فیلتر خواهیم پرداخت.

برای دیدن انواع فیلتر سپراتور و محصولات ترکان فیلتر روی لینک کلیک نمایید … 

فیلتر سپراتور کمپرسور چیست؟

کلمه سپراتور (separator)  در لغت به معنای جداکننده است و به منظور تفکیک هوا و روغن از یکدیگر پس از فشرده شدن هوا در کمپرسور به کار می رود.
فیلتر سپراتور یکی از قطعات مصرفی  کمپرسورهای هوای  فشرده روغنی است.
(کمپرسور هوای فشرده، نیروی پنوماتیک یا نیوماتیک را در اختیار ما قرار می‌دهد.
این نیرو که علاوه بر قدرت بالایی که دارد برای کار در محیط دور از دسترس به برق مناسب تر و برای کار در محیط های مرطوب ایمن تر از نیروی برق است.

فیلتر سپراتور کمپرسور

جواب این سوال که چرا به وجود روغن در زمان فشرده سازی نیاز داریم در فهم عملکرد فیلتر سپراتور به ما کمک می کند.
در داخل محفظه هواساز کمپرسورهای تولید هوای فشرده روغنی از نوع پیچشی (اسکرو) دو روتور مطابق شکلی که در زیر آمده قرار دارد.
یکی از روتورها که متصل به شفت موتور است را روتور نر و دیگری را روتور ماده می‌نامیم.
روتورهای نر و ماده با به حرکت در آمدن موتور کمپرسور در هم تنیده می‌شوند.
فاصله (gap) بین این دو روتور در هر پیچی به هم نزدیک تر می شود.
زمانی که ذرات هوا در بین این فاصله قرار می گیرد با گردش روتور نر و ماده ، ذرات به هم نزدیک تر می شوند و هوا فشرده تر می شود.
فشرده سازی کردن هوا به شدت گرما زاست اما هوا به خودی خود عایق مناسبی برای انتقال حرارت نیست و نیاز به وجود سیال دیگری داریم که حرارت را انتقال بدهد.
از طرفی فقط شفت روتور نر به موتور متصل است و برای انتقال قدرت بین دو روتور نیاز به سیالی است که فضای بین دوروتور را پر کند.
از طرفی این سیال باید تحمل دماهای بالاتر را داشته باشد و به سرعت تبخیر نشود.
بنابراین ناگزیر به پاشش روغن کمپرسور در مخزن هواساز کمپرسور هستیم.
اما هوای خروجی از واحد هواساز کمپرسور ، باید عاری از روغن باشد.
از همین رو هوای فشرده که با روغن آمیخته شده است را ازفیلتر سپراتور عبور می دهیم و  روغن کمپرسور را از آن جدا می کنیم.

فیلتر سپراتورکمپرسور چگونه عمل می کند؟

در کل عملیات فیلتراسیون بر اساس ابعاد ذرات می تواند فیزیکی و یا شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو باشد.
در فیلتر سپراتور کمپرسورها، ذرات روغن که ابعاد آنها بزرگتر است به صورت فیزیکی و با کاغذ میکرو فایبر گلاس فیلتر می شوند و هوا عبور می کند.
الیاف فایبرگلاس در فیلتر سپراتورها، نوعی ساختار متخلخل نبافته از الیاف مصنوعی شیشه آمیخته با رزین می باشند که به صورت لایه لایه قرار می گیرند.
هر چه فشردگی لایه ها بیشتر باشد و فیبرها باریکتر و روزنه ها کوچک تر باشند راندمان فیلتر بالاتر است.
اما وجود فیلتر در مسیر جریان باد و روغن خروجی ، افت فشار ایجاد می کند و اختلاف فشار باید از مقدار مشخصی بیشتر نشود.

فیلتر سپراتور کمپرسور

اما فیلتر های ریزتر با ساختارهای فشرده تر باعث افت فشار بیشتر می شوند و همچنین سریع تر مسدود می شوند.
بنابر این ابعاد فیلتر ها باید به صورتی باشد که هم قادر باشند جریان های اسمی را از خود عبور دهند و هم حجم ظرفیت آنها آنقدر باشد که بتواند اختلاف فشار را تحمل کند که این مورد ، به فشار کاری سیستم بستگی دارد. استاندارد فشار کاری اغلب  یکی از 7، 10، 14یا 21  بار در نظر گرفته می شود.

 انواع فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلترهای سپراتور بر اساس چند شاخص در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند.
مهمترین این شاخص ها محل قرار گرفتن فیلتر سپراتور و نوع کاسه انتهای فیلتر است.
بر این اساس فیلترهای سپراتور را در 3 دسته اصلی طبقه بندی می کنیم.

1. فیلتر سپراتور اینترنال و یا فیلتر المنتی کاسه بیرونی

فیلتر اینترنال کاسه بیرونی ، درون مخزن سپراتور تعبیه می شود. در انتهای این نوع از فیلترها کاسه فیلتر بیرون زدگی دارد.
در سطح این فیلتر جریان از خارج به سمت داخل هدایت می شود.
در المنت فیلتر سپراتورکمپرسورها ترکیب هوا و روغن به صورت چرخشی وارد مخزن سپراتور می شود.
در زمان ورود جریان هوا و روغن ، مقدار قابل ملاحظه ای از روغن بر اثر نیروی گریز از مرکز  جداشده و سپس به سمت پایین مخزن فرو می ریزند.
ذرات روغن سبک تر که هنوز هم در هوا موجودند توسط عبور دادن از میان الیاف میکروفایبر گلاس به آن می چسبند و پس از آنکه تشکیل شبنم بدهند از سطح فیلتر به پایین می چکند.

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلترهای اینترنال کاسه بیرونی برای حداکثر اختلاف فشار 5 بار طراحی شده اند و در فشار کاری 7 بار حداکثر روغن باقیمانده در جریان هوا تقریبا بین 1 تا 3 میلی گرم در متر مکعب است.

2. فیلتر سپراتور اینترنال و یا فیلتر المنتی کاسه داخلی

این فیلتر به لحاظ ظاهری بسیار شبیه نوع کاسه بیرونی است.
تنها تفاوت ظاهری این دو مدل در کاسه انتهای فیلتر است که بدون برجستگی و بیرون زدگی طراحی می شود اما همین تفاوت به ظاهر کوچک در مشخصات فنی تفاوت ایجاد کرده است. افت فشار در فیلترهای کاسه بیرونی در حدود 0.17 ولی در  کاسه داخلی در حدود 0.2 بار است و نرخ جریان در فشار 7 بار برای فیلتر سپراتور کاسه بیرونی 2 تا 42 متر مکعب در هر دقیقه است ولی در کاسه داخلی 3.5 تا 46 متر مکعب در هر دقیقه است. فیلتر سپراتور کاسه داخلی در زمان طراحی  فضای کم تری اشغال می کند.

3. فیلتر سپراتور اکسترنال یا کارتریجی

فیلتر سپراتور کارتریجی و یا اکسترنال بر روی رسیور قرار می گیرد که نسل جدیدتری نسبت به فیلترهای اینترنال است.
در این طراحی جدید با بیرون قرار گرفتن فیلتر سپراتور امکان تعویض سریع تر و راحت تر فیلتر فراهم آمده است.
افت فشار در فیلتر کارتریجی در حدود0.25 بار  و رنج نرخ جریان در فشار ثابت 7 بار،  1 تا 5.5 متر مکعب بر دقیقه است.
اگر نیاز به خروجی هوا با ناخالصی کمتری باشد باید به سراغ میکرو فیلتر ها برویم

 چه زمانی باید فیلتر سپراتور را تعویض کنیم؟

  • اگرفیلتر سپراتور ساعت کارکرد پیش بینی شده توسط شرکت سازنده را گذرانده باشد باید تعویض شود.
    پوشش نانو فایبر گلاس به کار رفته در فیلتر سپراتور کمپرسور پس از مدتی اشباع می شود و عملکرد خود را از دست می دهد و این باعث بالا رفتن اختلاف فشار داخل و خارج المنت فیلتر می شود. معمولا مدت زمان کارکرد مفید فیلتر سپراتورها بین 1000 تا 6000 ساعت است که بستگی مستقیم به جنس و کیفیت الیاف به کار رفته، دما و فشار کاری محیط ، میزان ذرات آلاینده در هوا و از همه مهم تر کیفیت روغن مخصوص به کار رفته در کمپرسور  دارد.
  • در دوره های زمانی منظم که توسط اپراتور مشخص شده و در چک لیست کمپرسور درج شده است باید فیلتر سپراتور تعویض گردد.
  • در چک های دوره ای اگر اختلاف فشار داخل و خارج فیلتر سپراتور کمپرسور به 1 بار رسیده باشد باید فیلتر سپراتور تعویض گردد.
  • در زمان نصب فیلتر سپراتور ، اختلاف  فشار در داخل و خارج فیلتر سپراتور در حدود  0.25bar و باید کمتر از 1bar باشد و  میزان ذرات روغن عبوری از فیلتر سپراتور کمپرسور بین 3 تا 5 PPM و یا به عبارتی 3 تا 5 میلی گرم در1  متر مکعب است.
  • اگر دمای مخزن هواساز بالاتر از نرمال باشد و مخزن روغن کم کرده باشد باید فیلتر سپراتور را چک و درصورت نیاز تعویض کنیم.
  • اگر در خروجی هوا روغن قابل مشاهده وجود داشته باشد فیلتر سپراتور به درستی عمل نمی کند و باید تعویض شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *